O motywacji w e-uczeniu się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningNa międzynarodowej konferencji EDUCA (1-3.12.2010) w Berlinie, przedstawiono wyniki pierwszych w Polsce badań na temat motywacji w e-learningu. Celem badania, przygotowanego przez firmę Dom Szkoleń i Doradztwa oraz Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, było poznanie czynników wpływających na motywację wewnętrzną kursantów.
 
E-learning stał się jednym z najpopularniejszych narzędzi rozwoju personelu w organizacjach, ale nie tylko. Coraz częściej spotykamy się z tego typu rozwiązaniami nie tylko w firmach, ale równieżw szkołach, uczelniach, organizacjach pozarządowych czy administracji publicznej. Pomimo niezliczonych korzyści, jakie organizatorzy kursów mogą czerpać wykorzystując tę metodę edukacji, nie jest ona wolna od problemów z jakimi borykają się osoby wdrażające systemy e-learningowe. Jednym z najważniejszych jest brak motywacji uczestników do pełnego zaangażowania w szkolenia prowadzone tą metodą.

Aby e-learning mógł być skutecznie wykorzystywany, konieczne jest aby uczący się w ten sposób pracownicy mieli silną motywację do tej formy kształcenia. Motywację do działania, w tym do korzystania ze zdalnych form edukacji można podzielić na motywację wewnętrzną i zewnętrzną.

To dzięki motywacji wewnętrznej większość osób ma hobby, zainteresowania i robi coś tylko dlatego, że sprawia im to przyjemność. Co zrobić, aby korzystanie z e-learningu sprawiało ludziom przyjemność? Co zrobić, aby wykształcić w uczestnikach motywację wewnętrzną do korzystania ze zdalnej edukacji?

Badania psychologiczne udowadniają, iż tzw. motywacja wewnętrzna znacznie podnosi efektywność działań poznawczych, skomplikowanych i trudnych, a taką czynnością z pewnością jest uczenie się. Zatem głównym celem praktyków e-learningu powinna być minimalizacja barier w uczeniu się zdalnym i tworzenie takiego środowiska nauki, aby maksymalnie pobudzać motywację wewnętrzną.

Wyniki badań pokazały, że motywacja wewnętrzna ma niebagatelne znaczenie. Wpływa w znaczący sposób na chęć uczestników do korzystania z e-learningu. Ale jak wzbudzić ten rodzaj motywacji? Aby zbudować motywację wewnętrzną uczestników, należy przede wszystkim przekazywać w lekcjach takie informacje, które będą ważne dla ich codziennej praktyki zawodowej. Nie powinny to być raczej „suche fakty”. Przeciwnie, powinny to być treści oparte na przykładach zaczerpniętych z życia firm. Powinno to zwiększać poczucie przydatności tego typu treści i stymulować motywację wewnętrzną do dalszej nauki.

Kolejnym istotnym czynnikiem jest ocena najważniejszych, wyróżniających platformę cech. W naszym przypadku należały do nich np. konwencja fabularna czy animowani bohaterowie lekcji. Elementy te zostały pozytywnie ocenione, a ich łączny wpływ okazał się bardzo znaczący dla stymulowania motywacji. Uczestnicy potrzebują jednak nie tylko interesującej platformy i praktycznych treści. Pamiętać należy również o tym, że osoby dorosłe podczas nauki powinny mieć poczucie, że zachowują możliwość samodzielnego decydowania o tematyce oraz zakresie przyswajanych treści. Autonomia, możliwość wyboru okazały się kolejnym czynnikiem istotnym dla kształtowania motywacji wewnętrznej. Ostatnim istotnym elementem wpływającym na motywację wewnętrzną jest spostrzegana łatwość obsługi platformy e-learningowej.

Ważne jest zatem, aby system e-learning nie zawierał błędów, nielogicznych przejść, nie zmuszał uczestnika do zastanawiania się nad tym, gdzie kliknąć. Powinien on być w pewnym sensie przezroczysty, intuicyjny, powinien umożliwiać skupienie się na treści, a nie na radzeniu sobie z problemami z obsługą oprogramowania.

W prezentowanych badaniach pytaliśmy również uczestników o zamiar wykorzystywania e-learningu w przyszłości. Okazało się, że motywacja wewnętrzna ma istotne znaczenie dla intencji do korzystania w przyszłości. Warto więc podjąć próby budowania wśród uczestników motywacji wewnętrznej nie tylko ze względu na ich zaangażowanie w aktualne korzystanie z platformy, ale również korzystanie z kolejnych tego typu projektów. Osoby zmotywowane wewnętrznie powinny chętniej wracać do e-learningu w przyszłości.

W badaniu wzięło udział łącznie 250 osób dorosłych, zebrano 174 pełne wywiady, odpowiednie do analiz statystycznych. Osoby badane uczestniczyły w dwóch szkoleniach Domu Szkoleń i Doradztwa, w których wykorzystywany był e-learning: „Profesjonalny pracownik administracyjno-biurowy” oraz „Akademia Kompetencji – z menadżera na lidera”.

Badania mogą okazać się istotne również dla instytucji systemu edukacji i podmiotów oferujących edukację nieformalną. Popularność szkoleń e-learning rośnie nie tylko w obszarze szkoleń profesjonalnych, ale i w obszarach „edukacji przez całe życie“ (lifelong learning). W tym obszarze rola motywacji wewnętrznej jest nie mniej ważna niż w obszarze profesjonalnych szkoleń. Może nawet jest jeszcze większa, gdyż uczestnictwo w kursach w jeszcze większym stopniu opiera się na dobrowolności.

Więcej informacji: Dom Szkoleń i Doradztwa

(Źródło: Dom Szkoleń i Doradztwa)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie