Usuńmy bariery w rozwoju cyfrowej edukacji

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
e-learningLiczba entuzjastów szerszego wykorzystania technologii w edukacji będzie rosła, ponieważ postęp technologiczny będzie wymuszał zmiany w świadomości i praktyce edukacyjnej w różnych wymiarach. Ale stary system edukacji nie ewoluuje tak szybko, jak zmienia się technologia. I tak ujawniają się bariery, z którymi nowoczesna szkoła musi sobie poradzić.
 
Tych barier w szerszym wykorzystaniu technologii edukacyjnych w szkole jest wciąż dużo, za dużo, aby można było patrzeć optymistycznie w przyszłość i oczekiwać, iż system edukacji dostosuje się do nowych warunków cywilizacyjnych. Nic podobnego – pewnie wiele osób przytoczy zaraz przykłady ze swojego obszaru – że mimo zmian, wciąż trzeba wykonywać czynności starym sposobem i mniej efektywnie. Przykładem tego jest choćby e-dziennik lekcyjny, gdzie nauczycielom nakazuje się wciąż prowadzić tradycyjny dziennik w postaci książkowej, mimo iż ich szkoła korzysta z systemu elektronicznego dziennika, znacznie wygodniejszego i pojemniejszego jeśli chodzi o przechowywane informacje i funkcje, które może pełnić. Pewnie można podać więcej przykładów.

Być może warto rozpocząć wspólną pracę nad usuwaniem tych barier w rozwoju edukacji cyfrowej także w Polsce – choćby od przygotowania Białej Księgi z rekomendacjami i propozycjami rozwiązań. Można przy tym wesprzeć się nieco na opublikowanej niedawno przez amerykańską organizację Digital Learning Council liście dziesięciu fundamentalnych założeń dla cyfrowej edukacji wysokiej jakości w szkole:
»
Kwalifikacje uczniów: wszyscy są uczniami epoki cyfrowej.
»
Dostępność cyfrowej edukacji: wszyscy uczniowie mają dostęp do wysokiej jakości cyfrowych zasobów i edukacji online.
»
Spersonalizowane uczenie się: dzięki cyfrowym zasobom pochodzącym od wiarygodnego dostawcy wiedzy wszyscy uczniowie dopasowują swoją edukację do osobistych preferencji.
»
Wyniki w nauce: postęp uczniów mierzony jest kompetencjami, nie zaś sztywnymi ramami czasu edukacji w szkole.
»
Zasoby: wszystkie cyfrowe zasoby, materiały dydaktyczne, kursy online i blended learning (kursy mieszane, wykorzystujące spotkania w sali wykładowej i spotkania w sieci) są wysokiej jakości.
»
Proces nauczania: cyfrowe zasoby dydaktyczne i cyfrowi nauczyciele gwarantują najwyższą jakość nauczania.
»
Dostawcy wiedzy: wszyscy uczniowie maja równy dostęp do wielu zasobów wiedzy dostarczanych przez podmioty gwarantujące ich wysoką jakość.
»
Ocenianie i przejrzystość: postępy w uczeniu się są główną metodą ewaluacji jakości materiałów i procesu nauczania.
»
Finansowanie: ramy finansowania tworzenia zasobów cyfrowej edukacji stwarzają zachęty do nowatorskich i innowacyjnych, wielowymiarowych i praktycznych rozwiązań w edukacji.
»
Sposób dostarczenia cyfrowej edukacji: cała szkolna infrastruktura informatyczna wspiera procesy cyfrowej edukacji uczniów.

Powyższa lista jest to świetnym przykładem inicjatywy ponadpolitycznej – Digital Learning Council jest organizacją stworzoną przez polityków największych ugrupowań politycznych USA: republikanów i demokratów, którzy zgodnie uznali cyfrową edukację za wyzwanie narodowe, dla którego trzeba zbudować silne poparcie polityczne. Szkoda, że nasi rodzimi politycy mają tak kiepskie podejście do spraw edukacyjnych i nie dostrzegają konieczności zmiany filozofii szkoły.

„Uczniowie żyją dziś w epoce cyfrowej i korzystają z cyfrowej edukacji wszędzie... poza szkołą“ – powiedział Bob Wise, prezes Alliance for Excellent Education (All4Ed) i jednocześnie aktywny polityk partii Demokratów. „Jeśli korzystasz z publicznej szkoły, powinieneś móc również skorzystać z finansowanego ze środków publicznych cyfrowego procesu publicznej edukacji.“

Jakie jest uzasadnienie dla zwiększenia udziału cyfrowych zasobów edukacyjnych w procesie edukacji? Zdaniem amerykańskich polityków zmuszają nas do tego wyzwania stojące przed systemem edukacji: zmniejszające się dochody finansów publicznych, niedobór nauczycieli w poszczególnych obszarach, zwiększone zapotrzebowanie gospodarki na wyszkolonych pracowników. Cyfrowa edukacja stwarza możliwość dla bardziej specjalistycznej, praktycznej edukacji i mogłaby rozwiązać wiele problemów młodych osób, które nie potrafią znaleźć pracy po ukończeniu szkoły.

"Każdy uczeń zasługuje dziś na światowej klasy edukację, którą możemu mu dać dzięki cyfrowym technologiom." – mówi Susan Patrick, prezes Międzynarodowego Stowarzyszenia na rzecz Edukacji Online K-12. (iNACOL). "W środowisku cyfrowym uczniowie mogą uczyć się swoim tempem, dopasowując program nauczania lekcja po lekcji do swoich preferencji, (...) a wbudowane w system uczenia moduły sprawdzania nabytej wiedzy po każdej partii materiału, pozwalają śledzić postępy w nauce." W ten sposób proces uczenia się jest lepiej kontrolowany i przez nauczyciela i przez uczącego się.

Jednocześnie eksperci amerykańscy zwracają uwagę, że pozostało w systemie edukacji dużo barier do usunięcia. Można je wspólnymi siłami opisać, zdiagnozować i zaproponować rozwiązania, które ułatwią cyfrową edukację uczniom. Należy przy tym wziąć pod uwagę to, że uczniowie coraz częściej przychodzą do szkół ze swoimi mobilnymi urządzeniami w kieszeniach – trzeba rozważyć dostęp do zasobów edukacyjnych także przez telefony i tablety.

(Źródło: eSchoolNews, opr. własne)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie