Analityka i ocena procesu uczenia się

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Analityka procesu uczenia się polega na zbieraniu i analizowaniu danych o osobach uczących się i środowisku, w którym zdobywają wiedzę, oraz na sporządzaniu raportów na podstawie tych danych w celu zrozumienia i zoptymalizowania procesu uczenia się. Jest to zastosowanie dużych zbiorów danych do celów edukacyjnych. O doświadczeniach europejskich z tego obszaru możemy przeczytać w numerze 36 eLearning Papers.fot. Fotolia.com

Analityka procesu uczenia się wychodzi poza ramy analizy wyników uczniów i zapewnia holistyczne, dynamiczne i formatywne spojrzenie na proces uczenia się. Wykorzystuje techniki z wielu środowisk z długą tradycją, ale sama wciąż jest dziedziną stosunkowo nową. Oprócz analityki procesu uczenia się sześć artykułów zamieszczonych w tym wydaniu opisuje również kwestię oceny w nauczaniu online.

Pierwszy z dwóch szczegółowych artykułów proponuje „nauczycielski model pytań dotyczących procesu uczenia się”. Kolejny rzuca światło na kwestię potencjalnych wzajemnych korzyści, które może przynieść połączenie analityki procesu uczenia się i analizy danych.

Cztery artykuły z tej dziedziny opisują proces oceny podstawowych zdolności matematycznych, mapy pojęć sprzyjające refleksyjnemu myśleniu, analizę procesu uczenia się nauczycieli oraz wizualizację dyskusji w ramach masowych otwartych kursów online (MOOC) w czasie rzeczywistym.

Możliwości budowania ogromnych zasobów danych na temat zachowania osób uczących się istnieją dzięki rozpowszechnionemu użyciu materiałów, platform oraz serwisów do nauki online. Przewidywane korzyści wynikające z analityki procesu uczenia się polegają na zwiększeniu liczby studentów kończących kursy, personalizacji pomocy edukacyjnej i polepszeniu doświadczeń związanych z uczeniem się. Dane dotyczące studentów umożliwiają kształtowanie lepszych strategii pedagogicznych i docieranie do osób zagrożonych nieukończeniem kursu. Jednostki edukacyjne poszukują skutecznych metod na poprawę swoich wyników, a analityka procesu uczenia się może im pomóc w zwiększeniu opłacalności. Pomimo licznych korzyści analityki procesu uczenia się, należy pamiętać, że w przypadku gromadzenia danych o zachowaniu jednostek, zawsze pojawiają się kwestie dotyczące prywatności i etyki.

Eksploracja i wizualizacja danych mogą dostarczać cennych informacji na temat korzyści zastosowania technologii edukacyjnych w celu ułatwienia podejmowania decyzji w sprawach polityki kształcenia. W najbliższej przyszłości analityka procesu uczenia się stanie się z pewnością jednym z najgorętszych tematów do dyskusji w kontekście technologii edukacyjnych.

Poszczególne artykuły z numeru 36 eLearning Papers dostępne są w języku angielskim (a skróty w języku polskim) na stronie http://www.openeducationeuropa.eu/pl/paper/analityka-i-ocena-procesu-uczenia-si (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst PDF z zakładki bocznej).

eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii  multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jan napisał/a komentarz do Wkręcani przez sztuczną inteligencję
Najbardziej ta kompetencja krytycznego myślenia, a raczej dystansu emocjonalnego do zamieszczanych t...
Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie