Analityka procesu uczenia się polega na zbieraniu i analizowaniu danych o osobach uczących się i środowisku, w którym zdobywają wiedzę, oraz na sporządzaniu raportów na podstawie tych danych w celu zrozumienia i zoptymalizowania procesu uczenia się. Jest to zastosowanie dużych zbiorów danych do celów edukacyjnych. O doświadczeniach europejskich z tego obszaru możemy przeczytać w numerze 36 eLearning Papers.
Analityka procesu uczenia się wychodzi poza ramy analizy wyników uczniów i zapewnia holistyczne, dynamiczne i formatywne spojrzenie na proces uczenia się. Wykorzystuje techniki z wielu środowisk z długą tradycją, ale sama wciąż jest dziedziną stosunkowo nową. Oprócz analityki procesu uczenia się sześć artykułów zamieszczonych w tym wydaniu opisuje również kwestię oceny w nauczaniu online.
Pierwszy z dwóch szczegółowych artykułów proponuje „nauczycielski model pytań dotyczących procesu uczenia się”. Kolejny rzuca światło na kwestię potencjalnych wzajemnych korzyści, które może przynieść połączenie analityki procesu uczenia się i analizy danych.
Cztery artykuły z tej dziedziny opisują proces oceny podstawowych zdolności matematycznych, mapy pojęć sprzyjające refleksyjnemu myśleniu, analizę procesu uczenia się nauczycieli oraz wizualizację dyskusji w ramach masowych otwartych kursów online (MOOC) w czasie rzeczywistym.
Możliwości budowania ogromnych zasobów danych na temat zachowania osób uczących się istnieją dzięki rozpowszechnionemu użyciu materiałów, platform oraz serwisów do nauki online. Przewidywane korzyści wynikające z analityki procesu uczenia się polegają na zwiększeniu liczby studentów kończących kursy, personalizacji pomocy edukacyjnej i polepszeniu doświadczeń związanych z uczeniem się. Dane dotyczące studentów umożliwiają kształtowanie lepszych strategii pedagogicznych i docieranie do osób zagrożonych nieukończeniem kursu. Jednostki edukacyjne poszukują skutecznych metod na poprawę swoich wyników, a analityka procesu uczenia się może im pomóc w zwiększeniu opłacalności. Pomimo licznych korzyści analityki procesu uczenia się, należy pamiętać, że w przypadku gromadzenia danych o zachowaniu jednostek, zawsze pojawiają się kwestie dotyczące prywatności i etyki.
Eksploracja i wizualizacja danych mogą dostarczać cennych informacji na temat korzyści zastosowania technologii edukacyjnych w celu ułatwienia podejmowania decyzji w sprawach polityki kształcenia. W najbliższej przyszłości analityka procesu uczenia się stanie się z pewnością jednym z najgorętszych tematów do dyskusji w kontekście technologii edukacyjnych.
Poszczególne artykuły z numeru 36 eLearning Papers dostępne są w języku angielskim (a skróty w języku polskim) na stronie http://www.openeducationeuropa.eu/pl/paper/analityka-i-ocena-procesu-uczenia-si (należy wejść w wybrany tytuł artykułu i pobrać tekst PDF z zakładki bocznej).
eLearning Papers jest częścią portalu OpenEducationEuropa.eu. Portal ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej mającą na celu promowanie wykorzystania technologii multimedialnych i internetu w edukacji szkolnej, wyższej i ustawicznej.