W edukacyjnej sieci

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nie od dzisiaj wiadomo, że Internet to zarówno kopalnia wiedzy, jak i śmietnik informacji. Jak w niemal nieograniczonych zasobach sieci znaleźć ciekawe i sprawdzone dane? Co zaproponować uczniom, którzy chcą się uczyć inaczej i ciekawiej? Eksperci pracujący przy projekcie edukacyjnym „Kolegium Śniadeckich” stworzyli platformę edukacyjną, która łączy wymagania nauczycieli z oczekiwaniami uczniów.fot. Kolegium Śniadeckich

Wartościowe narzędzie

Platforma edukacyjna „Kolegium Przyrodnicze” została opracowana na potrzeby realizacji projektu Kolegium Śniadeckich, który zmienia podejście do tradycyjnej formy nauki i przenosi ją w środowisko cyfrowe. Jej twórcami są nauczyciele, pracownicy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza oraz Ogólnopolskiej Fundacji Edukacji Komputerowej. 

"Platforma organizuje pracę nauczycieli i uczniów." – wyjaśnia prof. UAM Stanisław Dylak, kierownik naukowy projektu. "Opracowaliśmy 75 tematów z pięciu przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki, geografii i matematyki. Materiały te niemal w całości pokrywają się z podstawą programową dla pierwszej klasy liceum ogólnokształcącego."

Nad treściami naukowymi pracowali specjaliści, dzięki czemu możemy mieć pewność, że są merytorycznie poprawne i nie wprowadzą uczniów w błąd, co często zdarza się przy innych otwartych zasobach edukacyjnych. 

"Dzięki platformie nauczyciel jest architektem wiedzy uczniowskiej. Wchodzi na wyższy poziom profesjonalizmu: ma systematyzować, porządkować, zachęcać do zdobywania wiedzy." – dodaje Stanisław Dylak.

Na „Kolegium Przyrodniczym”, zgodnie z zasadami kształcenia strategią wyprzedzającą, proces nauki podzielony jest na cztery etapy. Już podczas aktywacji uczeń może skorzystać z materiałów umieszczonych na platformie, ale dopiero drugi etap, czyli przetwarzanie, odbywa się praktycznie w całości w środowisku cyfrowym. Klikając w wybrany temat, uczeń ma dostęp do najróżniejszych treści: tekstów przeplatanych pytaniami, linków do powiązanych tematycznie portali i artykułów oraz multimediów. Musi zmierzyć się także z zadaniami. Czekają na niego na przykład polecenia zidentyfikowania na podstawie animacji zawartości probówek czy podanie substancji, które mogą być śladami biologicznymi wykorzystywanymi w sądownictwie. Po nauce następuje sprawdzenie informacji, czyli e-sprawdzian. Na platformie uczniowie odpowiadają na pytania i są oceniani przez nauczyciela. Dzięki temu przekonają się ile zapamiętali i czy ich nauka nie poszła w las. Trzeci etap – systematyzacja – rozpoczyna się podczas zajęć. Nauczyciel już wie jak uczniowie poradzili sobie z testem, może więc odpowiednio przygotować się do lekcji – usystematyzować temat, przemyśleć zasady stymulowania dyskusji oraz zakres tematyczny zadawanych pytań. Młodzież jest dzięki temu bardziej aktywna, chętna do rozmowy i do dzielenia się zdobytymi przez siebie informacjami. Po lekcji nadchodzi czas na uzupełnienie swoich e-zeszytów, sprawdzenie ewentualnych błędów, dopisanie nowych faktów. Ostatni etap - ewaluacja, również odbywa się za pośrednictwem platformy. To czas kiedy uczniowie są proszeni o porównanie stanu swojej wiedzy przed i po lekcji. W tym celu wypełniają ankietę, z którą może zapoznać się nauczyciel.

fot. Kolegium Śniadeckich

Oprócz korzystania ze scenariuszy zajęć, zasad prowadzenia lekcji i oceny, nauczyciele mogą umieszczać na platformie dodatkowe materiały, uzupełniać swój elektroniczny kalendarz, być w stałym kontakcie z uczniami oraz korzystać z wirtualnej tablicy ogłoszeń i forum dyskusyjnego.

Co na to grono pedagogiczne?

"Merytorycznie platforma jest bez zarzutu – wszystkie informacje są spójne i jednoznaczne. Również sama idea nauczania wyprzedzającego jest bardzo dobra, ale według mnie możliwa do realizacji tylko przy dużej aktywności ucznia oraz jego samoświadomości w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności." – mówi Anna Podbielska, nauczycielka chemii z Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Wielkopolskich w Środzie Wielkopolskiej.

Skuteczność pracy przy użyciu platformy w dużej mierze zależy od postawy uczniów. Jednak doświadczeni pedagodzy na pewno poradzą sobie ze zmobilizowaniem swoich podopiecznych do nauki. "Na początek konieczne jest ustalenie z uczniami nowego sposobu uczenia i zawarcie z nimi kontraktu obligującego do zaangażowania się w naukę. Młodzież gotowa do dyskusji, rozwiązywania problemów i zadań jest przez nauczycieli zawsze jak najbardziej pożądana i lepiej się z nią pracuje" - podsumowuje Anna Podbielska. 

Nauka zawsze opierała się na zaufaniu. Uczniów do nauczycieli, którzy wierzyli, że wiedza, którą im przekazują jest poprawna i przydatna. Nauczycieli do uczniów, którzy ufali, że ich wysiłek nie idzie na marne i spotka się ze zrozumieniem drugiej strony. Dajmy uczniom swobodę w określeniu charakteru naukowej podróży, a nauczycieli wyposażmy w kompas, który wskaże młodzieży drogę do celu.

Więcej informacji o projekcie „Kolegium Śniadeckich” udziela:
Agnieszka Linke, dobocom PR, gsm: 696 398 833, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie