Przybywa dorosłych Polaków z deficytami w kluczowych umiejętnościach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wczoraj opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC 2023. W przeciwieństwie do dobrych wyników, z którymi zazwyczaj spotykamy się ostatnio w międzynarodowych badaniach uczniów z polskich szkół, osoby dorosłe wypadły słabo w trzech kluczowych umiejętnościach: rozumienia tekstu, rozumowania matematycznego i rozwiązywania problemów. Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych średnich wraz z Włochami, Portugalią, Litwą i Chile.

Badanie PIAAC dostarcza informacji o umiejętnościach osób dorosłych i w ten sposób może pomóc w kreowaniu polityki i programów rozwoju umiejętności potrzebnych do dobrego funkcjonowania w życiu codziennym i zawodowym. Niestety, w porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach – w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów, a w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów. Wysokie spadki odnotowano też w Korei, Litwie i Nowej Zelandii. W badaniu (realizowanym w latach 2022-2023) uczestniczyło 31 krajów - w czołówce rankingu znalazły się kraje skandynawskie i Japonia.  
 
Niestety wyniki badania są naprawdę niepokojące. Odnotowano wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami - aż 39% badanych nie rozwiązało prostych zadań mierzących rozumienie tekstu, 38% zadań dotyczących umiejętności matematycznych, a 48% z zakresu rozwiązywania problemów. To znacznie gorsze wyniki niż np. w Niemczech (16-17%), Czechach (18-19%) czy Estonii (8-9%). Nawet biorąc pod uwagę prawdopodobne niedoszacowanie wyników, wyraźnie widać, że spora część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe. 
 
Badanie PIAAC 2023 ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów - powiedział Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania. Wyniki badania pokazują, że wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów. Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami
 
W większości krajów europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, a mężczyźni w matematyce. W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach. W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, zaobserwowaliśmy systematyczny spadek umiejętności wraz z wiekiem, szczególnie w grupie wiekowej 55-65 lat. Najlepiej w badaniu wypadły osoby najmłodsze. We wszystkich krajach znacznie lepiej radziły sobie z zadaniami osoby z wyższym wykształceniem – w Polsce ich przewaga względem innych kategorii wykształcenia była największa w matematyce. 
 
Więcej na temat badania na stronie: https://piaac.pbs.pl/.

***

Wyniki PIAAC to kolejny sygnał, że z edukacją osób dorosłych dzieje się prawdopodobnie znacznie gorzej niż z kształceniem dzieci i młodzieży. Kilka dni temu pisaliśmy o niskim odsetku dorosłych Polaków korzystających ze szkoleń i podnoszenia kalifikacji zawodowych wg. danych Eurostatu – zob. Jak nie dokształcają się Polacy?. Coś poważnego jest na rzeczy z naszą edukacją całożyciową. A może to odłożony w czasie efekt 3xZ… 

 

(Źródło: Instytut Badań Edukacyjnych, opr. red.)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Poczekajki dla uczniów
Dziękuję za wartościowe pomysły. Nie wszyscy pracują w tym samym tempie. Po przekształceniu chcę wyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie