Uczymy uczniów robić roboty

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Programowanie jest jak magia. Programiści to czarodzieje XXI wieku. Potrafią wyczarować coś z niczego. Zamiast zaklęć, mają komendy. Zamiast różdżek - równie długie linijki kodów. Jednak nie czarujmy się, niestety nie potrafimy programować.fot. Tomasz Brusik

W rankingu osób w wieku 16-24 lata, które kiedykolwiek napisały jakiś program komputerowy, młode Polki i Polacy zajmują dopiero 22. pozycję na 27 krajów europejskich w zestawieniu. Średnia Unii Europejskiej w zakresie umiejętności programowania to 9 proc. Według Raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji z 2013 roku w Polsce wynosi ona zaledwie 6 proc.

Wyniki te dziwią tym bardziej, że na rynku pracy brakuje programistów. Wiceminister administracji i cyfryzacji Roman Dmowski zauważył w jednym z ostatnich wywiadów, że do 2015 roku w całej Unii Europejskiej będzie brakowało programistów i informatyków do obsadzenia 700 tys. miejsc pracy. Umiejętność programowania to przede wszystkim dużo większe szanse na rynku pracy. Szczególnie dla mieszkańców obszarów zagrożonych e-wykluczniem, na których powstaną punkty GO_PRO!

Punkty te stworzą sieć Gminnych Ośrodków Programowania. Młodzież z okolicznych szkół podstawowych i gimnazjalnych będzie w nich rozwijać swą kreatywność oraz uczyć się logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.

We wrześniu punkty GO_PRO zostaną uruchomione w 20 bibliotekach publicznych na terenach zagrożonych wykluczeniem cyfrowym. Biblioteki zostaną wybrane w drodze otwartej rekrutacji, która potrwa do końca sierpnia 2014 roku. Szczegółowy regulamin rekrutacji jest dostępny na stronie projektu: gopro.edu.pl.

W 20 punktach GO_PRO! powstaną "Kluby Kodera". Każdy z nich zostanie wyposażony w specjalistyczny sprzęt do nauki programowania, m.in. zestawy klocków Lego Mindstorms. To klocki służące do konstrukcji prawdziwych robotów, których zachowanie można dowolnie programować.

fot. Tomasz Brusik

W ramach projektu przeszkolonych zostanie po dwóch pracowników z każdej biblioteki. Wyszkoleni pracownicy do końca roku przeprowadzą w swoich bibliotekach zajęcia, w których weźmie udział co najmniej 1200 uczniów. Zajęcia w "Klubie Kodera" będą kontynuowane co najmniej do 2019 roku.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie