Koniec roku szkolnego - czas refleksji

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mawia się, że sukces ma wiele twarzy. Dla jednych z nas będzie to drobna rzecz dla innych większa. Nie mniej jednak każdy sukces cieszy, buduje motywację do dalszego działania. Owszem nasze życie to nie tylko pasmo sukcesów, ponieważ zdarzają się też porażki. Nie mniej jednak ten artykuł nie będzie w tonie jęczingu (termin tak bardzo spodobał mi się podczas edukacyjnego Hackatonu w Gdańsku, że na stałe zagościł w moim słowniku).

Jeśli nie jęczing to co? Dzisiaj będzie o tym, co w tym roku udało się nauczycielom, jakich narzędzi będą mogli użyć, aby zapytać uczniów chociażby o to, co jest ich sukcesem i jak oceniają ten rok szkolny.

Zacznę trochę od siebie. Skupię się może na jednym ze sukcesów pozaszkolnych. W tym roku udało mi się uruchomić inspirującą grupę facebookową dla nauczycieli: Digitalni i kreatywni. Grupa liczy obecnie ponad 5000 członków. Na grupie dzielimy się pomysłami na kreatywne, aktywizujace uczniów zajęcia. Dla członków grupy odbywają się także darmowe webinaria-Hacaton online, gdzie nauczyciele praktycy dzielą się inspiracjami i swoimi działaniami. Na grupie pojawia się także Digitalna teczka kreatywnego nauczyciela, do której wkładam różne narzędzia oraz portale przydatne do zajęć.

Korzystając z okazji, że kończyliśmy pracę z uczniami z pomocą prostego narzędzia Answergarden zapytałem członków grupy, co się im udało w tym roku szkolnym. Przy okazji, narzędzie to można wykorzystać w pracy z uczniami do gromadzenia ich pomysłów. Wracając jednak do pytania skierowanego do nauczycieli udało mi się dzisiaj zebrać odpowiedzi i przygotować prezentację, ale w trakcie jej przygotowywania wydarzyło się coś, co na pierwszy rzut oka mogłaby się wydawać „pokrzyżuje” moje plany… Zamieniłem się we fraktal…Jak to możliwe? Wybrałem swoje zdjęcie, uruchomiłem stronkę do przygotowywania avatarów ze zdjęć Avatar i zabrałem się za prezentację podsumowującą w prostym i myślę efektownie wyglądającym programie Emaze. Zatem, co jest sukcesem nauczycieli? Spójrzcie sami na Sukcesy nauczycieli. Zapytajcie też swoich uczniów o to, jakie sukcesy udało im się osiągnąć w tym roku szkolnym. Może wykorzystacie też pytania z koła fortuny Podsumowanie roku.

Pamiętajmy, że mimo, że w rzeczywistości szkolnej zarówno my jak, również uczniowie odnosimy sukcesy i porażki. Ważne jest to, żeby były one dla nas wyzwaniem. Zarówno sukcesy, jak także porażki budują nasze doświadczenie nie zapominajmy o tym.

 

Notka o autorze: Bartosz Chyś - nauczyciel informatyki, edukacji wczesnoszkolnej oligofrenopedagog, terapeuta, członek grupy Superbelfrzy RP. Pasjonat nowych technologii, metod aktywizujących oraz technik pamięciowych w edukacji. Ciągły poszukiwacz nowinek, które sprawią, że kolejna lekcja będzie jeszcze ciekawsza i odkrywcza. Autor bloga edukacyjnego Digitalni i kreatywni, pomysłodawca grupy facebookowej Digitalni i kreatywni-TIK-owi nauczyciele oraz Centrum Szkoleń Edukacyjnych Digitalni. Niniejszy artykuł ukazał się w blogu Superbelfrów RP i został nieznacznie zmieniony przez Marcina Polaka. Licencja CC-BY-SA.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie