Nowe technologie stają się ważnym elementem krajobrazu edukacyjnego na wszystkich poziomach kształcenia. W przedszkolach w mieście Auburn w stanie Maine (USA) wprowadzono pilotażowy program zastosowania iPadów do nauki czytania i matematyki. Dzieci, które pracowały z tabletem, osiągały lepsze wyniki w porównaniu z tymi, które nie miały dostępu do narzędzia.
Pierwsze wyniki badań dzieci, które wykorzystywały iPady przez dziewięć tygodni jesienią ubiegłego roku, w porównaniu do przedszkolaków, które nie korzystały z tabletów, pokazują, że radzą sobie one lepiej w niektórych obszarach – poinformował Auburn School Department w swoim raporcie. W 9 z 10 testowanych umiejętności związanych z czytaniem, grupa 129 przedszkolaków korzystających z iPadów wypadła nieznacznie lepiej niż 137 dzieci pozbawionych dostępu do narzędzia.
Testy obejmowały słuchanie i rozumienie, identyfikację liter, czytanie, słownictwo i identyfikację dźwięków liter. W jednym aspekcie – rozpoznawania dźwięków i pisania liter - przedszkolaki posługujące się iPadami uzyskały bardziej znaczącą przewagę. W teście dzieci musiały zamienić dźwięk (czytane słowo) na litery i zapisać je. Otrzymały średnio 13,72 punkty w porównaniu z 11,58 punktami u dzieci nieuczących się z tabletami. „Ta różnica jest znacząca” – mówi Mike Muir, lider programu w Auburn.
Damian Bebell z Boston College, który pracował przy pilotażu, powiedział: „W każdym z badanych aspektów uczniowie posługujący się iPadami przewyższali grupę porównawczą. Patrząc na podniesienie umiejętności czytania i pisania w tak krótkim czasie, zdecydowanie trzeba przyznać, że dane przemawiają na korzyść uczenia się z tabletami.”
Nadzorująca projekt Katy Grondin powiedziała, że wyniki były ekscytujące: „Jesteśmy zadowoleni z tego krótkiego korzystania z iPadów jako instruktażowych narzędzi. Obserwujemy, że wpływają one pozytywnie na uczenie się.”
W zeszłym roku w Auburn wykonano już jeden eksperyment w przedszkolach. Połowa dzieci dostała iPady we wrześniu, druga połowa w grudniu. Celem było badanie porównawcze, aby zobaczyć, jaką różnicę wprowadza iPad w edukacji. Będą one kontynuowane w dłuższym okresie, aby zestawić tegoroczne osiągnięcia przedszkolaków z ubiegłorocznymi. Kolejnym krokiem jest poszukiwanie grantów na zakup większej ilości iPadów, do szerszego ich wykorzystania w szkołach Auburn.
Katy Grondin powiedziała, że zaproponuje w 2012-13 budżet na zakup kolejnych iPadów. Auburn wydało już około 230 tysięcy dolarów w zeszłym roku na tablety, które kosztowały 500 dolarów każdy.
Nauczyciele są podekscytowani informacją, że więcej iPadów dotrze do rąk ich podopiecznych. Przedszkolna nauczycielka Susan Lemeshow nazwała tablet „jednym z najpotężniejszych narzędzi dydaktycznych, z jakimi kiedykolwiek się zetknęła. Dzieci uczą się tego samego, ale na takim poziomie, jaki jest dla nich odpowiedni.” – powiedziała. „Stale podnoszą umiejętności, na których nam zależy.”
Przedszkolaki na swoich iPadach grają w gry liczbowe i słowne, słuchają opowiadań, rysują, bawią się zdjęciami. Nauczyciele mogą używać aplikacji dobranych indywidualnie do każdego dziecka. „Ten, kto nie zna liter, skupia się na ich poznawaniu.” - mówi nauczycielka. „Kto już czyta, używa aplikacji wspomagających tę umiejętność. Lekcja z tabletem trwa najwyżej 20 minut. iPady nie zastąpią tradycyjnych zajęć przedszkolnych. To jest po prostu kolejne narzędzie, ale to fakt, że potężne.”
(Źródło: BangorDaily)