Przyszłość należy do telewizji mobilnej?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageZ badań ABI Research (2006) wynika, że w 2010 roku na świecie będzie 514 mln użytkowników telewizji mobilnej. Prognozy wskazują, że wówczas rynek telewizji mobilnej i związanych z nią urządzeń mogących odbierać obraz TV (telefonów, palmtopów, laptopów) wart będzie ok. 300 mld USD. Rozwój m-telewizji stworzy zupełnie nowe możliwości rozwoju edukacji.

 

Wyniki badań wskazują, że najszybciej rozwinie się rynek azjatycki, głównie w Korei Południowej i Japonii. Drugim co do wielkości rynkiem ma być Ameryka Północna, obejmująca USA i Kanadę. Analitycy ABI Research oceniają, ze Europa będzie opóźniona w tej dziedzinie o dwa lata.

Wyniki tych badań są ciekawe z punktu widzenia działań edukacyjnych. Konsumenci przestaną być ograniczeni odległością od swojego telewizora. Nie będą już zapewne związani kablem, ale będą odbierać obraz dzięki najnowszym technologiom Wi-Fi. Nadawcy uzyskają dostęp do wielkiej grupy odbiorców, więc już dziś należy się zastanawiać, jakie ma to znaczenie dla rozwoju rynku edukacji.

Wniosek jest chyba prosty – w perspektywie kilkunastu lat coraz większe znaczenie będzie zyskiwała edukacja medialna, w tym i edutainment. Już teraz telewizja jest najważniejszym źródłem wiedzy i informacji dla większości ludzi – np. gdy chodzi o informacje ekonomiczne, za podstawowe źródło informacji uznaje ją 92% osób dorosłych (PBS, 2003). Jak widać z badań ABI, zapewne przez wiele lat jeszcze się nic nie zmieni. Upowszechnienie Joost i innych form telewizji internetowej zapewne jeszcze tylko umocni telewizję na pozycji lidera. Na drugim miejscu znajdzie się zapewne Internet. Telewizja i Internet to dwa najpopularniejsze kanały wykorzystywane w programach typu edutainment. Wykorzystanie tych kanałów będzie miało kluczowe znaczenie dla całej edukacji, wszak z mediów zdobywamy wiele z naszej wiedzy o świecie i uczymy się nowych kompetencji.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie