Ewolucja szkoły zaczyna się w głowie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy możemy uwolnić proces uczenia się? Czy edukacja i szkoła mogą się obyć bez nauczycieli? W wywiadzie udzielonym w czerwcu telewizji CBS Salman Khan, twórca i szef Khan Academy przyznał, że jest zaskoczony sukcesem swojej inicjatywy, z której korzysta już ponad 6 milionów osób tygodniowo, ale kontynuuje prace i stara się nie myśleć o spoczywaniu na laurach.photo: sxc.hu

„Kiedy uczysz się czegoś w tradycyjnej szkole – to zawsze jest dość stresujące doświadczenie“ - mówi Khan. „Filmy, które tworzymy i zamieszczamy online, sprawiają wrażenie, że edukator siedzi obok ciebie przy jednym kuchennym stole i tłumaczy problem w prosty sposób, jak w zwyczajnej rozmowie“. Nie jest to wcale stresujące, zaś problemy stają się nam bliższe i bardziej zrozumiałe. Ważny jest też ton rozmowy i unikanie traktowania odbiorcy z wyższością.

Misją Akademii Khana jest zapewnienie edukacji dla każdej osoby, która chce się uczyć i w tym celu tworzy bibliotekę lekcji w internecie (obecnie już ponad 3200, które są tłumaczone na 12 języków) przygotowanych w formie klipów wideo i dostępnych bezpośrednio ze strony internetowej organizacji oraz w YouTube. Mamy tu do czynienia z lekcjami nagranymi, co pozwala na wielokrotne odtwarzanie materiału, albo tylko jego fragmentu, gdy uczeń nie zrozumiał wszystkiego. Lekcję można zobaczyć w każdej chwili, gdyż jest dostępna na każde kliknięcie w Internecie. To pozwala wracać do wybranych tematów nawet wiele tygodni lub lat później.

Trzeba jednak podkreślić, że koncepcja Khana – szkoły obróconej o 180 stopni – wcale nie usuwa nauczyciela z procesu nauczania. Wręcz przeciwnie – daje mu dodatkowy czas na realizację tematu, pracę z bardziej/mniej zdolnymi uczniami, pracę w grupach, rozmaite ćwiczenia. Dzieje się to wtedy, gdy najpierw zadajemy uczniom pracę domową – zapoznanie się z daną lekcją, rozwiązanie przypisanych do niej zadań, a później, w szkole, w oparciu o już przerobiony materiał prowadzone są ćwiczenia, warsztaty, wyjaśniane są wątpliwości. Istotne jest to, że nauczyciel wchodząc do klasy widzi w swoim panelu w Internecie, kto przerobił materiał i jaki uzyskał wynik. Może swobodnie sterować procesem nauczania. Również uczeń powinien być zadowolony z takiej metody nauki – dzięki filmom wideo ma tyle czasu na przerobienie materiału, ile sam sobie wybierze. Mamy więc formułę zindywidualizowanej edukacji, bardzo dobrze odpowiadającej na potrzeby uczących się.

Wydaje mi się, że sukces Akademii Khana może mieć znaczący wpływ na metody i sposoby uczenia się na całym świecie. Punktem wyjścia jest jednak (i przede wszystkim) „odrobienie lekcji” przez nauczyciela. Została zaprezentowana ciekawa metoda pracy z uczniami amerykańskimi, ale czy sprawdziłaby się w polskich warunkach? Odpowiedź na to można znaleźć tylko próbując i eksperymentując. Eksperymentujmy, bo to nie zaszkodzi! Ewolucja szkoły naprawdę zaczyna się w głowach. Chętnie opiszemy doświadczenia polskich nauczycieli próbujących „obrócić” o 180 stopni polską szkołę.

Oryginalne filmy w Khan Academy powstają w wersji anglojęzycznej. Dzięki pracy wolontariuszy są tworzone do nich napisy w języku polskim – lista przetłumaczonych zasobów dostępna jest tutaj.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie