Cała prawda o tym, jak uczyć praktycznie biznesu w szkole średniej

fot. TEB Edukacja w Krakowie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Aktualna sytuacja demograficzna kraju, poziom świadomości konsumenckiej oraz ewolucja edukacji w kierunku kształcenia zawodowego zmusza menedżerów placówek oświatowych do poszukiwania przewag konkurencyjnych. Jedną z nich jest wdrożenie nowoczesnych i innowacyjnych narzędzi edukacyjnych.

Wie o tym Dyrekcja TEB Edukacji w Krakowie. „Ponad 20-letnie doświadczenie TEB Edukacji na rynku oświatowym jest dowodem na ogromne zaufanie społeczne do naszej placówki. Jesteśmy szkołą wiarygodną, co potwierdza kilkanaście tysięcy zadowolonych absolwentów. Odczuwamy dumę z powodu niesłabnącej popularności naszej placówki na niełatwym krakowskim rynku. Tajemnica sukcesu tkwi w ciągłym badaniu i rozpoznawaniu zmieniających się potrzeb i oczekiwań naszych potencjalnych uczniów i słuchaczy” – mówi dr Radosław Targosz, Dyrektor Oddziału TEB Edukacja w Krakowie.

Od września 2017 roku wdrażamy Branżowe Symulacje Biznesowe Revas – nowoczesne i innowacyjne narzędzie dydaktyczne służące lepszemu poznawaniu przez uczniów tajników prowadzenia działalności gospodarczej. Symulacje to nowoczesne narzędzia dydaktyczne przygotowane zgodnie z podstawą programową przedmiotów: podstawy przedsiębiorczości, przygotowania do prowadzenia działalności gospodarczej, ekonomii w praktyce. Dzięki symulacjom uczniowie mają możliwość podejmowania realistycznych decyzji biznesowych w wybranej branży np. uczeń Technikum mechanicznego zarządza wirtualnym „Warsztatem samochodowym”, natomiast uczeń liceum o profilu informatycznym zarządza „Serwisem IT”.

Symulacje biznesowe pozwalają na kształtowanie kluczowych kompetencji przedsiębiorczych i społecznych m.in.:

  • analityczne myślenie,
  • kreatywność,
  • podejmowanie decyzji w zmieniających się warunkach, reagowania na sytuacje losowe i działania konkurencji,
  • rozwiązywanie problemów,
  • praca w grupie,
  • analiza danych rynkowych.

„Jako szkoła staramy się ciągle iść z biegiem czasu. Dlatego wprowadzamy rozwiązania skutkujące podniesieniem poziomu kształcenia oraz zadowoleniem uczniów z przebiegu lekcji” przekonuje Radosław Targosz. „Z przyjemnością obserwuję zaangażowanie uczniów i słuchaczy w procesy decyzyjne związane z wirtualnym prowadzeniem biznesu. Grywalizacja ma stałe zastosowanie w świecie biznesu, dlatego stanowi również świetną metodę dydaktyczną. Dzięki branżowym symulacjom biznesowym Revas uczniowie konkurują ze sobą w branżach, zgodnych z kierunkiem ich kształcenia, zarządzają Serwisem IT, Biurem podróży, Firmą transportową czy choćby Salonem kosmetycznym.

W tym momencie w grach symulacyjnych uczestniczy ponad 100 naszych uczniów i słuchaczy. Da się wyczuć zdrową rywalizację” – relacjonuje Krzysztof Ciurka, nauczyciel i wykładowca przedmiotów ekonomicznych w TEB Edukacja w Krakowie.

„Organizacja lekcji wygląda w taki sposób, że ja, jako nauczyciel, posiadający dostęp do symulacji dzielę klasę na zespoły, które zarządzają wirtualnymi firmami na jednym, konkurencyjnym rynku. W ramach symulacji uczniowie podejmują biznesowe decyzje dotyczące organizacji pracy własnej działalności gospodarczej w tym m.in. utworzenie odpowiedniej liczby stanowisk w firmie, zatrudnienie odpowiednich pracowników, ustalenie ich wynagrodzeń, decyzje dotyczące zakupu sprzętów, zasobów, wydatki na reklamę czy ustalenie cen oferowanych usług. Po podjęciu decyzji przez wszystkie zespoły uczniowskie, za pomocą przycisku „Przenieś grę” uruchamiam algorytmy, które symulują rynek, dzięki czemu uczniowie otrzymują informację zwrotną. Na podstawie otrzymanych wyników dotyczących m.in wypracowanego dochodu, liczby sprzedanych usług, zadowolenia pracowników, klientów itp., uczniowie dokonują analizy zaistniałej sytuacji i podejmują działania korygujące. Zastosowany w symulacji element rywalizacji między zespołami zwiększa zaangażowanie uczniów i motywację do nauki. Każdy uczeń mocno angażuje się w projekt, ponieważ chce osiągnąć jak największy sukces. Program jest przejrzysty, intuicyjny i przyjemny do użytku. Każda kolejna runda przynosi nowe elementy, przez co rozgrywka ewoluuje.” opowiada Krzysztof Ciurka.

"Wprowadzenie branżowych symulacji biznesowych Revas pokazuje, że stawiamy na praktyczną naukę zawodów poszukiwanych na rynku pracy - minimum 50% zajęć odbywa się w profesjonalnie wyposażonych pracowniach" – podkreśla Jolanta Targosz – Dyrektor Technikum TEB Edukacja w Krakowie.

„Branżowe Symulacje Biznesowe zostały przez nas – uczniów – bardzo dobrze przyjęte. Często dyskutujemy o nich na przerwach i po zajęciach” – dzieli się swoimi spostrzeżeniami Przewodniczący Technikum TEB Edukacja w Krakowie – Adam Dudek, uczeń drugiej klasy technika informatyki.

Również uczniowie wyrażają zadowolenie z wprowadzenia innowacyjnych narzędzi na lekcje. "Branżowe Symulacje Biznesowe pozwalają każdej z nas wcielić się we właściciela lub współwłaściciela salonu kosmetycznego. Gra mocno angażuje i wzbudza poczucie odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Dzięki niej możemy przetestować swoją wiedzę, umiejętności oraz zdolności przedsiębiorcze, a także wykorzystać wiedzę teoretyczną w praktyce biznesowej. Jesteśmy podzielone na kilka 2-3 osobowych grup, dlatego kształtujemy także umiejętności pracy w zespole. Mimo, że symulator to nie rzeczywistość, większość z nas jest zadowolona z możliwości skorzystania z tej formy zajęć i chętnie powtórzyłoby grę z nowo zdobytym doświadczeniem" – zauważa Olga Salawa – słuchaczka III semestru Technika Usług Kosmetycznych Szkoły Policealnej TEB Edukacja w Krakowie.

„TEB Edukacja w Krakowie to szkoła, która praktyczne kształcenie ma po prostu w genach” – komplementują placówkę Wojciech Pitura – prezes oraz Elżbieta Szczepaniak – wiceprezes Revas sp. z o.o. , a opinie dyrekcji, nauczycieli, a przede wszystkim uczniów potwierdzają, że kształcenie w zakresie prowadzenia własnej działalności gospodarczej z wykorzystaniem branżowych symulacji biznesowych jest odpowiedzią na nowe trendy w edukacji oraz potrzeby młodego pokolenia.

 

(Żródło: Revas)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...
Ci dorośli kiedyś chodzili do szkoły (niektórzy całkiem niedawno) i ktoś porozdawał im matury. Suger...
Sławomir napisał/a komentarz do Urządzimy młodym nowy, wspaniały świat
Ciekawa polemika. Zauważam, być może błędnie, kontrast między podejściem dialektycznym (Pana, Panie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie