Trzeba zmienić metody nauczania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
innowacje w edukacjiInstytucje edukacyjne muszą rozwijać wśród uczniów i studentów umiejętności potrzebne w XXI wieku, ponieważ dzięki temu będą oni konkurencyjni na światowych rynkach – to główna teza raportu „21st Century Skills, Education, and Competitiveness” przygotowanego przez amerykańską koalicję organizacji Partnership for 21st Century Skills (P21).
 
Dziś podstawowym wyzwaniem dla każdego kraju jest tworzenie XXI wiecznego systemu edukacji. Kształcenie przestaje mieć tylko na celu pogłębienie wiedzy. Nowoczesny system edukacji musi dobrze przygotować uczniów i studentów, pracowników i obywateli do udziału w globalnym wyścigu konkurujących ze sobą gospodarek. Jeżeli poważnie się myśli o rozwoju różnych gałęzi przemysłu i tworzeniu nowych miejsc pracy, potrzebne jest świeże spojrzenie na narodową edukację, która powinna rozwijać kompetencje najważniejsze w XXI wieku w miejscu pracy (patrz m.in. Mapa społecznych umiejętności XXI wieku)

Autorzy podsumowują wyzwania i szanse stojące przed gospodarką amerykańską i wzywają polityków oraz liderów biznesu, sektora edukacji i firm szkoleniowych do wykorzystania propozycji zawartych w raporcie do jak najlepszego dopasowania się do potrzeb i wymagań współczesnej, konkurencyjnej gospodarki.

„Musimy uznać, że XXI wieczna edukacja jest absolutną podstawą konkurencyjności we współczesnym świecie, a także jej napędem, a nie po prostu jakimś tam wkładem w narodową gospodarkę” – uważają autorzy raportu.

Obecnie gospodarka światowa oparta jest przede wszystkim na usługach, których podstawą są informacja, wiedza i innowacje. Dlatego rozwijanie umiejętności XXI wiecznych jest kluczem do odniesienie sukcesu gospodarczego.

Wyzwaniem dla gospodarki jest takie wykształcenie absolwentów uczelni, aby byli oni w stanie szybko zapełniać nowo tworzone miejsca pracy w nowopowstałych, innowacyjnych gałęziach gospodarki. Ponadto, muszą oni być przygotowani do konkurencji z ich rówieśnikami z innych krajów – muszą być w stanie skutecznie konkurować o miejsca pracy także na globalnym rynku. Dzisiaj, aby gospodarka była konkurencyjna, musi mieć kadry, które są zdolne szybko zwiększać jej produktywność i innowacyjność.

„Uważamy, że głównym problemem nie jest to, że brakuje młodych utalentowanych pracowników z wykształceniem technicznym. W ogóle brakuje młodych pracowników, którzy potrafią dobrze komunikować się i współpracować w zespołach, którzy są innowatorami i myślą krytycznie” – mówi Ken Kay, prezes P21.

Autorzy raportu zwracają uwagę, że w każdym etapie kształcenia – od przedszkola do studiów i edukacji osób dorosłych, w tym również w programach edukacji zawodowej i szkoleniach nauczycieli, trzeba na pierwszym miejscu stawiać przygotowanie obywatela do sprawnego posługiwania się szerokim wachlarzem umiejętności XXI wieku. Jak przekonują autorzy raportu, tu nie chodzi jedynie o lepsze oceny z przedmiotów ścisłych i języków. Tu chodzi przede wszystkim o rozwijanie krytycznego myślenia, zdolności analitycznych, rozwiązywania złożonych problemów, kreatywne myślenie, komunikację i współpracę w zespole. To są właśnie umiejętności kluczowe w XXI wieku, które decydują o powodzeniu całego kraju na arenie międzynarodowej.

Chociaż raport poświęcony jest analizie amerykańskiej gospodarki i systemu edukacji, wnioski, do jakich doszli autorzy raportu, można i trzeba wykorzystać w każdym kraju. Podobne apele o zmianę w filozofii nauczania padły podczas zakończonego kilka dni temu Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości w Polsce ze strony fundacji FOR i Polska Przedsiębiorcza. Wkrótce przekonamy się, czy władze oświatowe odpowiedzą na wezwanie do poważnej reformy nauczania przedsiębiorczości w polskich szkołach.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M. Sysło napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
Każdego nauczyciela interesuje, czy jeśli uczeń wykonał zadanie (zbudował robota czy inny obiekt, ro...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Win-Win Barbary Nowackiej
Zgoda w 100% - dowodów na to, że politycy z prawej i lewej mają edukację narodową w najgłębszym "pow...
A co to jest ten dar? Coś wrodzonego czy coś wyuczonego? Tak jak można nauczyć się opowiadania tak m...
Ppp napisał/a komentarz do Luka pomiędzy nauczaniem a uczeniem się
A czy ta informacja zwrotna jest do czegokolwiek potrzebna?Jeśli jestem dobry, to o tym wiem i inf. ...
Z jednej strony prawda. Z drugiej, jak ktoś ma DAR opowiadania, to nie musi się uczyć sztywnych zasa...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Raportem w płot
Dziękuję za rzeczowy komentarz. Zgadzam się, że ESOKJ (CEFR) to fundament współczesnego nauczania ję...
Nie znam n-la W-F, który nie przygotowuje się do zajęć, nie planuje swojej pracy. Powiem więcej. Nie...
Bartosz Markowicz napisał/a komentarz do Fizyka da się lubić!
Zgadzam się w pełni z przedstawioną w artykule ideą - fizyka ożywa dopiero wtedy, gdy uczniowie sami...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie