Education Show 2007

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageW 2007 r. około 20 tysięcy osób odwiedziło w Birmingham największe w Wielkiej Brytanii targi edukacyjne „The Education Show 2007”.  Przez trzy dni mieli oni możliwość odwiedzenia stoisk edukacyjnych ponad 600 wystawców – instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, samorządów, szkół, małych i średnich firm, korporacji międzynarodowych i mediów.

 

W 2008 r. Education Show odbędzie się w dniach 28 lutego-1 marca. Warto się na taką imprezę wybrać, aby zobaczyć, jak wiele w polskiej edukacji mamy do nadrobienia.

Targi zorganizowano przede wszystkim dla edukatorów, tak nauczycieli prowadzących zajęcia, jak i dyrektorów szkół oraz pracowników organizacji i instytucji realizujących projekty edukacyjne skierowane do szkół. Dominowały propozycje kierowane do szkół podstawowych i średnich, choć sporo wystawców proponowało również działania edukacyjne kierowane do osób dorosłych lub do szerokiej opinii publicznej.

Image

Targom towarzyszyło ponad 40 seminariów prowadzonych przez edukatorów z kilkudziesięciu instytucji i organizacji edukacyjnych. Dzielili się oni swoją wiedzą na temat zarządzania szkołą lub projektami edukacyjnymi, technik liderskich programów, nowoczesnych technologii, fundraisingu, a także prowadzenia ciekawych zajęć skierowanych do dzieci i młodzieży, także niepełnosprawnych. 

Olbrzymia hala targowa została podzielona na 7 stref: wczesnej edukacji; nowoczesnych technologii i software; polityki edukacyjnej i praktyki; wydawniczą; edukacji specjalnej; edukacji artystycznej; zdrowych szkół.

Zwiedzając targi nie można nie odnieść wrażenia, że w Wielkiej Brytanii istnieje wysoce rozwinięty rynek usług edukacyjnych, tak publicznych, jak i prywatnych. Postęp technologiczny i cywilizacyjny oraz procesy globalizacji powodują, że również metody edukacji się zmieniają. Na przykład powoli odchodzi do lamusa tradycyjna tablica i kreda. Dziś dominuje już komputer, stąd też pojawiły się „magiczne” białe tablice, które umożliwiają nauczycielowi wyświetlenie zawartości programu komputerowego na ścianie, a także kontrolowanie tego przekazu za pomocą ręki, w podobny sposób jak posługujemy się komputerową myszą.

Zmienia się również sama klasa – dostawcy ławek szkolnych proponują nowoczesne stanowiska pracy (jedno lub kilkuosobowe), w których wszystko jest do dyspozycji ucznia – monitor, gniazda USB i inne oprzyrządowanie niezbędne do efektywnego udziału w lekcji.

Image

Kilka lat temu w Wielkiej Brytanii wprowadzono nowoczesne podstawy nauczania, w których olbrzymią uwagę poświęca się umiejętności posługiwania się komputerem (ICT). Każdy uczeń zdaje w szkole średniej egzamin z tego przedmiotu. Na targach zauważalna była obecność kilkudziesięciu producentów oprogramowania i narzędzi multimedialnych dotyczących praktycznie każdego przedmiotu i umiejętności nauczanych w przedszkolach czy szkołach. Nowym elementem w brytyjskim systemie edukacji jest personalizacja przekazu. Uczeń ma otrzymywać za pośrednictwem komputera takie treści, które są właśnie dla niego przeznaczone i dopasowane do jego poziomu oraz luk edukacyjnych. 

Edukacja w Wielkiej Brytanii jest traktowana jako wielkie wyzwanie dla państwa, stąd też aktywna obecność instytucji publicznych. Osobne stoiska i prezentacje swoich działań edukacyjnych realizowanych w szkołach miały Departament Edukacji i Umiejętności – DfES (odpowiednik polskiego MEN-u), Agencja Szkoleń i Rozwoju – TDA (odpowiednik polskiego CODN), Brytyjska Agencja ds. Komunikacji i Technologii Edukacyjnych (BECTA), Agencja ds. Kwalifikacji i Podstawy Nauczania (QAA), Departament Obrony (MoD), Brytyjska Agencja Energii Atomowej (British Nuclear Group), Komisja Praw Osób Niepełnosprawnych, a nawet Brytyjska Agencja Lotów Kosmicznych. 

Image

Swoje stoiska przygotowały również media. W Wielkiej Brytanii telewizje BBC, Sky czy Channel 4 od wielu lat przygotowują i realizują projekty z zakresu Edutainment. Wiele z nich jest dostępne dla szkół na specjalnych zasadach. Nauczyciele wiedzą też, w jaki sposób narzędzia mogą wykorzystać podczas zajęć lekcyjnych. Z myślą o nich wychodzi nawet edukacyjny dwutygodnik telewizyjny, w którym każdy program edukacyjny w telewizji jest dokładnie opisany i oznaczony. Obecna jest oczywiście również Teachers TV, która stworzona została przez nauczycieli z myślą o nauczycielach i edukatorach.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Bardzo ciekawe podejście. Ja jednak myślę, że zamiast grzebać przy liście lektur, należy zmienić spo...
Ppp napisał/a komentarz do Sześć cech skutecznej pochwały
W normalnych sytuacjach "praca nad sobą" może dać tylko określony procent poprawy tego, co ktoś ma j...
Gość napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Panie Piotrze:Twórcą egzaminu maturalnego był Ślązak urodzony 4 stycznia 1731 r. w Schwarzwaldau (ob...
Zadania domowe to jest tak newralgiczny i delikatny temat, że żaden minister edukacji go nie ruszy, ...
Piotr napisał/a komentarz do Pytanie o sens matury
Maturę wprowadził Bismarck w XIX w. Jak to ma się do XXI w. ? Nijak? Dlaczego istnieje? Dokładnie z ...
Gość napisał/a komentarz do Nowa matura się nie sprawdziła
Nie wiem, na jakiej podstawie ma taką fundamentalną pewność? Problemów jest o wiele więcej. Jest na ...
Jan napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
W obronie pani stojącej na czele i kierującej MEN: proszę zauważyć w jej próbie wprowadzania tego pr...
Ppp napisał/a komentarz do Piąte koło u wozu
Trochę na biologii, trochę na WF, trochę na godzinach wychowawczych - najważniejsze rzeczy dałoby si...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie