Nikt chyba się nie spodziewał, że również program stypendialny można przygotować w wersji… Web 2.0. W połowie kwietnia 2007 r. amerykańska firma CollegeToolkit.com ogłosiła pierwszy program stypendialny, w którym studenci nie tylko ubiegają się o stypendium, ale jeszcze wskazują zwycięzcę. Stwarza to możliwość bardziej demokratycznego wyboru laureatów.
A jest o co walczyć. CollegeToolkit.com oferuje stypendium w wysokości 10 tys. USD. Ale zwycięzca zostanie wyłoniony w oparciu o system głosowania przygotowany przez firmę. W systemie tym studenci nie tylko walczą o stypendium, ale są też jednocześnie sędziami.
Organizatorzy przedsięwzięcia wyszli z założenia, że zbyt często studenci znajdują się na łasce komisji przyznającej stypendia. Dlatego postanowili, przy wykorzystaniu popularnych stron jak YouTube lub Digg, pozwolić uczestnikom konkursu zadecydować, kto zasługuje na wygraną.
Konkurs jest kilkuetapowy. Po pierwsze studenci są proszeni o napisanie pracy na temat „Dlaczego chcę studiować?”. Wszystkie prace zostaną zgromadzone na stronie CollegeToolikt.com, gdzie odbędzie się głosowanie. W pierwszej rundzie, której zakończenie przewidziano na 31 lipca 2007, zostanie wybranych 10 finalistów. Potem z nich uczestnicy konkursu wyłonią zwycięzcę.
Każdy amerykański student może wziąć udział w tym konkursie. Stypendium nie jest obwarowane żadnymi warunkami. Zdaniem organizatorów konkursu jest to świetny pomysł na zachęcenie młodych ludzi do edukacji i starania się o studia.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).