Etapy stawania się dobrym dyrektorem szkoły

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Podstawowa rada, z jaką można się spotkać, to utrzymywanie dobrych relacji z nauczycielami, personelem, uczniami i rodzicami. To kluczowa rada, ale jak to osiągnąć?

John Maxwell w swojej książce Leadership 101: What Every Leader Needs to Know (zob. tutaj), zidentyfikował pięć etapów przywództwa: (1) budowanie pozycji, (2) pozwolenie, (3) działanie, (4) rozwój ludzi i (5) żniwa. Budowanie relacji jest na drugim poziomie. Te etapy dotyczą dyrektorów, kierowników projektów i każdego, kto chce rozwijać się na stanowisku kierowniczym.

W tym wpisie krótki opis etapów użyteczny zarówno dla początkującego, jak i doświadczonego dyrektora.

Etap pierwszy: Budowanie pozycji

Ludzie na początku podążają za przywódcą z racji objętego przez niego stanowiska. Dopiero po pewnym czasie zaczynają mu się przyglądać i go oceniać.

Można wyszczególnić pożądane umiejętności:

  • umiejętność skutecznego przemawiania publicznie;
  • wzbudzanie zaufania;
  • podejmowanie dobrych decyzje;
  • terminowość;
  • utrzymywanie porządku;
  • zapewnianie bezpieczeństwo;
  • dbanie, aby codzienne funkcjonowanie szkoły przebiegało sprawnie.

Jest tego dużo i trudno mieć wszystkie te umiejętności na wysokim poziomie. Dlatego warto dbać o rozwoju tych umiejętności. Można współpracować z coachem lub zaufanym przyjacielem. Ważne, aby dbać o rozwój tych umiejętności.

Jeśli okaże się, że dyrektorowi brakuje tych umiejętności, to personel szkoły ograniczy się tylko do wykonywania rozkazów.

Etap drugi: Pozwolenie

Na tym etapie ludzie zaczynają dawać dyrektorowi pozwolenie na bycie ich przywódcą. Jedną z najważniejszych rad tego etapu jest informowanie personelu, o tym co się robi i zamierza zrobić, a potem to konsekwentnie wykonywać. Może się to wydać dziwną radą, bo przecież dyrektor podejmuje decyzje i za nie odpowiada. Ale włączenie innych, a przede wszystkim dobre komunikowanie, co będzie celem i dlaczego, uświadamia wszystkim zainteresowanym, że dyrektor jest kompetentny, zależy mu i wie co robi. To zwiększa sens i chęć wspólnej pracy. Często podejmowane decyzje mogą być dla personelu niezrozumiale, gdyż wynikają np. z prawa lub musza być podjęte z innych powodów. Właśnie o tym personel powinien wiedzieć. Informowanie i konsultacje owocują tym, że nauczyciele włączają się w prace szkoły.

Etap trzecie: Działanie

Na tym poziomie ludzie podążają za liderem i współpracują z nim, gdyż podoba im się to co wspólnie osiągają. To jest czas, gdy dyrektor może zacząć liczyć na innych i znajdować sojuszników. Do tego też konieczna jest dobra komunikacja, szczególnie w docenianiu sukcesów. Czyli jak najwięcej „świętowania”, aby wszyscy widzieli, że szkoła się dobrze rozwija.

Na tym etapie dyrektor zaczyna wspierać podejmowane przez nauczyciele wyzwania i trudne decyzje. Poczucie, że robi się coś sensownego i osiąga sukcesy jest niezbędne dla motywacji.

Etap czwarty: Rozwój

Dyrektor inwestuje w szkołę i w nauczycieli. Podejmuje decyzje, które nauczyciele i reszta zainteresowanych szkołą osób, docenia i widzi w nich szansę na rozwój. Tym zdobywa serca i gruntuje relacje. Na tym etapie dyrektor może budować zespół kierowniczy, który ma szanse przejąć dzieło po jego zakończeniu funkcji. Też ważne jest konsultowanie decyzji z zainteresowaniami, nie oznacza to konieczności wprowadzania decyzji zespołu, ale personel musi widzieć, ze dyrektor bierze ich zdanie pod uwagę.

Etap piąty: Żniwa

Jest to czas zbierania owoców – szacunku i zaufania.

Czyli docenianie wspólnego dzieła i planowanie następnego siewu. Dotarcie na szczyt zajmuje lata, a jeśli to się uda, nagrody będą niezwykle satysfakcjonujące i długotrwałe.

Krocząc przez te etapy, trzeba pamiętać, że droga jest długa, zmieniają się nauczyciele i uczniowie oraz warunki, więc dyrektor stale musi być obecny na wszystkich etapach.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Inspiracja artykułem Paula G. Young w Edutopia.org.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
Jeśli podzielimy prace na kilkadziesiąt zespołów i każdy przygotuje PP dla przedmiotu na 20-parę str...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Déjà vu
No niestety przedstawienie faktycznie jakby to samo. Obojętnie z której strony partyjnej, model dzia...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Narracje w polskiej debacie o ochronie przyrody
Wydaje mi się, że ta "trzecia grupa" jest równo rozłożona i reprezentowana w dwóch opisanych w artyk...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie