Siedem magicznych wyrażeń we wspieraniu uczniów

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

„Wierzę w Twoje możliwości”, „Tęskniliśmy za Tobą”, „Słucham Cię”, „Ups, popełniłem błąd”, „Wspólnie to rozwiążemy”, „Przepraszam”. W tym wpisie przedstawię siedem pomocnych zwrotów doceniania, zaczerpniętych od Stephana Merrilla.

„Wierzę w Twoje możliwości”

Jeśli mało osób wierzy w ucznia, to zmniejsza się jego poczucie wartości i pewność siebie. Powiedzenie „Wierzę w Ciebie” to skuteczny sposób na przypomnienie uczniowi, że nauczyciel jest po jego stronie i służy w razie czego pomocą. Aby ten zwrot był autentyczny wymaga niezachwianej wiary w wyjątkowość i potencjał ucznia.

W badaniu opublikowanym w The Journal of Experimental Psychology: General (2014), okazało się, że gdy nauczyciele używali na przykład sformułowań w stylu – „Mam wysokie oczekiwania, ale wiem, że możesz je spełnić”- liczba dzieci, które przystąpiły do poprawy podwoiła się z 40 do 80 procent.

„Tęskniliśmy za Tobą”

W przypadku powrotu ucznia po nieobecności, zamiast pytać go: „Gdzie byłeś?” lub „Co się stało?” (co może nieść nutę podejrzenia lub ciekawości), lepiej pokazać uczniowi, że go brakowało, że nauczyciel i koledzy myśleli o nim, gdy go nie było, to pokazuje, że uczeń wnosi cenny wkład w społeczność klasową.

„Słucham Cię”

Używane zarówno jako potwierdzenie, jak i zaproszenie — na przykład jako otwarta zachęta, gdy uczeń wygląda na zaniepokojonego lub zaczyna czuć się sfrustrowany — wyrażenie „słucham” sygnalizuje, że w klasie jest przestrzeń i szacunek dla głosu ucznia.

Łączy się to ze słuchaniem uczniów, a nie tylko przemawianiem do nich. Dlatego po zachęceniu ucznia komunikatem słucham powinno się poczekać, aż uczeń się odezwie, a nie zagłuszać ciszę.

Przy okazji warto zwracając się do ucznia przyjąć postawę słuchania, pochylić się nad nim i patrzeć mu prosto w oczy.

„Ups, popełniłem błąd”

Przyznanie się nauczyciela do błędu, a nawet żartowanie z jego popełnienia, zachęca uczniów do podejmowania ryzyka i ewentualnego popełnienia przez niego błędu. Pewien poziom komfortu w obliczu błędów jest niezbędny dla odporności uczniów w nauce. Aby wzmocnić dobry stosunek do popełniania błędów, wielu nauczycieli wplata w swoje lekcje zaplanowane wcześniej błędy i poleca uczniom ich odnalezienie.

„Wspólnie to rozwiążemy”

To proste zdanie, ma głębsze znaczenie niż się wydaje. Jest otwarciem na współpracę i pomoc. Pokazuje, że nauczyciel i uczeń mogą być partnerami i sojusznikami w procesie uczenia się.

Uczniowie, którzy zmagają się z zadaniem, gdy usłyszą: „Razem sobie poradzimy” – zachowują poczucie sprawstwa i nie pozostają sami z zadaniem.

„Naprawdę się poprawiłeś…” i „Naprawdę podziwiam…”

Taki komunikat musi się wiązać z konkretną informacja – za co? Na przykład: „Podobał mi się sposób, w jaki opisałeś swoją rodzinę w tej historii”. Jednocześnie doceniany jest efekt, jak i wysiłek. Docenienie poparte konkretem staje się autentyczne.

Badania sugerują, że począwszy od wyższych klas szkół podstawowych uczniowie uznają pochwały za nieautentyczne, a komplementy np. za „bycie mądrym” lub docenianie za dobre oceny, zmniejszają ich tolerancję na podejmowanie ryzyka w nauce i utrudniają rozwój.

„Przepraszam”

Powiedzenie „przepraszam” nie jest łatwe. Szczere przyznanie się do złego postępowania, może wyglądać jak rezygnacja z władzy i nauczyciel może czuć, że traci autorytet i podważa dyscyplinę w klasie. Jednak jest to akt uprzejmości i humanizacji relacji między nauczycielami i uczniami.

***

Każdy nauczyciel ma lepsze i gorsze dni. W tych gorszych może zaniedbać wspieranie uczniów. Dlatego warto je wcześniej zaplanować. Jedną z najważniejszych spraw jest ton głosu, który stosuje nauczyciel w stosunku do uczniów. Druga sprawa, to sposoby doceniania. Nie każdemu uczniowi pomaga określony sposób. Można zatem ucznia zapytać – jak chce być chwalony. Trzecia sprawa to nie pomijanie nikogo. Można notować kogo się doceniło, a kogo jeszcze nie i specjalnie pochylić się nad uczniami „zaniedbanymi” w docenianiu.

Nawiązując do ulubionej mojej teorii samostanowienia, która mówi o trzech niezbędnych potrzebach każdego człowieka: autonomii, kompetencji i więzi, widać, że wygłaszanie szczere tych sekwencji pomaga uczniom w samostanowieniu.

  • Autonomia i kompetencja – „Wierzę w Twoje możliwości”,
  • Więź – „Tęskniliśmy za Tobą”, „Wspólnie to rozwiążemy”
  • Autonomia – „Słucham Cię”, „Ups, popełniłem błąd”
  • Kompetencja – „Przepraszam”.

(Źródło: Stephen Merrill, 7 Things Teachers Say to Create a Supportive Classroom, Edutopia.org)

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką oceniania kształtującego. Współpracowała z Centrum Edukacji Obywatelskiej tworząc programy szkoleń i kursów. Jest autorką książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: OK nauczanie.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie