Ocenianie. Przedmiotowy System Oceniania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ocenianie uwzględnia rozwój osobisty osiągany dzięki uczeniu się języka obcego. Zawiera cele formalne i funkcjonalne oraz uwzględnia język w relacjach społecznych. Opanowanie języka obcego/drugiego uzależnione jest od opanowania języka ojczystego/pierwszego. Mówią o tym zachowania, co zawarłem w systemie oceniania.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Poniższy system oceniania jest systemem otwartym, opierającym się na dyskursie. System ten jest połączony z kartą samooceny i prowadzonym przez uczniów portfolio.

Decyduje w ostateczności argumentacja ucznia podczas rozmowy o wystawianej ocenie,

Oczywiście, ocenianie przy 6 godzinach lekcyjnych jest prostsze niż przy jednej bądź dwóch. W drugim przypadku też jest możliwe.

Taka to moja próba, bo nie potrafię inaczej przenieść na skalę 2 – 6 kompetencji kluczowych i komunikacji opartej na tekstach autentycznych, umożliwiających postmodernistyczne założenia glottodydaktyki w świecie wielokulturowości, szacunku dla własnej kultury i kultury języka opanowywanego.

Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego

Ocenę celującą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę bardzo dobrą i:

  • jest laureatem lub finalistą wojewódzkiego, krajowego, międzynarodowego konkursu przedmiotowego,
  • uczestniczy w międzynarodowych wymianach lub wyjazdach edukacyjnych,
  • dzięki językowi obcemu uzyskuje wybitne, wyniki w działalności szkolnej i pozaszkolnej.

Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę dobrą i:

  • bardzo dobrze przeprowadził prezentację roczną,
  • bardzo dobrze dokumentuje swój wszechstronny rozwój osobisty w języku obcym/językach obcych,
  • swoje prace regularnie umieszcza na stronie www.,
  • uczestniczy w przedmiotowych i międzyprzedmiotowych konkursach oraz projektach międzynarodowych,
  • wykorzystuje języki obce do interdysyplinarnego uczenia się,
  • pracuje jako tutor w zajęciach typu LdL.

Ocenę dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • dobrze przeprowadził wymagane prezentacje.,
  • dobrze dokumentuje swój rozwój osobisty w języku obcym,
  • dobrze posługiwał się językiem obcym podczas wykonywania pracy lekcyjnej,
  • dobrze wykonuje prace projektowe oraz konkursowe,
  • dobrze wykonywał przewidziane zadania lekcyjne i domowe,
  • swoje prace umieszcza na stronie WWW,
  • dobrze napisał zapowiedziane sprawdziany,
  • dobrze jest oceniany(a) przez siebie oraz kolegów i koleżanki.

Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • pracuje na poziomie swych możliwości
  • zabiega o wyższe oceny
  • uczestniczy w pracach konkursowych i grupowych
  • odrabia zadania domowe
  • pisze większość sprawdzianów

Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną,
  • nie narusza postanowień wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego i wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
  • nie narusza zasad komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/która:

  • narusza postanowienia wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego, a przede wszystkim nie wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
  • narusza zasady komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo brakowi praktycznego opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Po uwzględnieniu powyższych warunków ocenę roczną oraz półroczną ustala nauczyciel w rozmowie z uczennicą i uczniem najpóźniej na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną – jeżeli taka rozmowa się nie odbędzie, to ocenę ustala nauczyciel sam,
zgodnie ze swoimi kompetencjami.

Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie