Ocenianie. Przedmiotowy System Oceniania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Ocenianie uwzględnia rozwój osobisty osiągany dzięki uczeniu się języka obcego. Zawiera cele formalne i funkcjonalne oraz uwzględnia język w relacjach społecznych. Opanowanie języka obcego/drugiego uzależnione jest od opanowania języka ojczystego/pierwszego. Mówią o tym zachowania, co zawarłem w systemie oceniania.(C) Edunews.pl - cykl felietonów Aleksandra Lubiny

Poniższy system oceniania jest systemem otwartym, opierającym się na dyskursie. System ten jest połączony z kartą samooceny i prowadzonym przez uczniów portfolio.

Decyduje w ostateczności argumentacja ucznia podczas rozmowy o wystawianej ocenie,

Oczywiście, ocenianie przy 6 godzinach lekcyjnych jest prostsze niż przy jednej bądź dwóch. W drugim przypadku też jest możliwe.

Taka to moja próba, bo nie potrafię inaczej przenieść na skalę 2 – 6 kompetencji kluczowych i komunikacji opartej na tekstach autentycznych, umożliwiających postmodernistyczne założenia glottodydaktyki w świecie wielokulturowości, szacunku dla własnej kultury i kultury języka opanowywanego.

Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego

Ocenę celującą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę bardzo dobrą i:

  • jest laureatem lub finalistą wojewódzkiego, krajowego, międzynarodowego konkursu przedmiotowego,
  • uczestniczy w międzynarodowych wymianach lub wyjazdach edukacyjnych,
  • dzięki językowi obcemu uzyskuje wybitne, wyniki w działalności szkolnej i pozaszkolnej.

Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę dobrą i:

  • bardzo dobrze przeprowadził prezentację roczną,
  • bardzo dobrze dokumentuje swój wszechstronny rozwój osobisty w języku obcym/językach obcych,
  • swoje prace regularnie umieszcza na stronie www.,
  • uczestniczy w przedmiotowych i międzyprzedmiotowych konkursach oraz projektach międzynarodowych,
  • wykorzystuje języki obce do interdysyplinarnego uczenia się,
  • pracuje jako tutor w zajęciach typu LdL.

Ocenę dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • dobrze przeprowadził wymagane prezentacje.,
  • dobrze dokumentuje swój rozwój osobisty w języku obcym,
  • dobrze posługiwał się językiem obcym podczas wykonywania pracy lekcyjnej,
  • dobrze wykonuje prace projektowe oraz konkursowe,
  • dobrze wykonywał przewidziane zadania lekcyjne i domowe,
  • swoje prace umieszcza na stronie WWW,
  • dobrze napisał zapowiedziane sprawdziany,
  • dobrze jest oceniany(a) przez siebie oraz kolegów i koleżanki.

Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • pracuje na poziomie swych możliwości
  • zabiega o wyższe oceny
  • uczestniczy w pracach konkursowych i grupowych
  • odrabia zadania domowe
  • pisze większość sprawdzianów

Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:

  • nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną,
  • nie narusza postanowień wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego i wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
  • nie narusza zasad komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/która:

  • narusza postanowienia wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego, a przede wszystkim nie wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
  • narusza zasady komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo brakowi praktycznego opanowania podstawowych umiejętności językowych.

Po uwzględnieniu powyższych warunków ocenę roczną oraz półroczną ustala nauczyciel w rozmowie z uczennicą i uczniem najpóźniej na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną – jeżeli taka rozmowa się nie odbędzie, to ocenę ustala nauczyciel sam,
zgodnie ze swoimi kompetencjami.

Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.

Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...
Faktycznie ocenomania, czyli obsesja wszystkich: rodziców, uczniów, nauczycieli, na punkcie ocen (a ...
Co się stanie z tą postpiśmienną cywilizacją, gdy nastąpi długotrwały brak energii elektrycznej...?

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie