Ocenianie uwzględnia rozwój osobisty osiągany dzięki uczeniu się języka obcego. Zawiera cele formalne i funkcjonalne oraz uwzględnia język w relacjach społecznych. Opanowanie języka obcego/drugiego uzależnione jest od opanowania języka ojczystego/pierwszego. Mówią o tym zachowania, co zawarłem w systemie oceniania.
Poniższy system oceniania jest systemem otwartym, opierającym się na dyskursie. System ten jest połączony z kartą samooceny i prowadzonym przez uczniów portfolio.
Decyduje w ostateczności argumentacja ucznia podczas rozmowy o wystawianej ocenie,
Oczywiście, ocenianie przy 6 godzinach lekcyjnych jest prostsze niż przy jednej bądź dwóch. W drugim przypadku też jest możliwe.
Taka to moja próba, bo nie potrafię inaczej przenieść na skalę 2 – 6 kompetencji kluczowych i komunikacji opartej na tekstach autentycznych, umożliwiających postmodernistyczne założenia glottodydaktyki w świecie wielokulturowości, szacunku dla własnej kultury i kultury języka opanowywanego.
Przedmiotowy system oceniania z języka niemieckiego
Ocenę celującą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę bardzo dobrą i:
- jest laureatem lub finalistą wojewódzkiego, krajowego, międzynarodowego konkursu przedmiotowego,
- uczestniczy w międzynarodowych wymianach lub wyjazdach edukacyjnych,
- dzięki językowi obcemu uzyskuje wybitne, wyniki w działalności szkolnej i pozaszkolnej.
Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która: spełnia wszystkie warunki na ocenę dobrą i:
- bardzo dobrze przeprowadził prezentację roczną,
- bardzo dobrze dokumentuje swój wszechstronny rozwój osobisty w języku obcym/językach obcych,
- swoje prace regularnie umieszcza na stronie www.,
- uczestniczy w przedmiotowych i międzyprzedmiotowych konkursach oraz projektach międzynarodowych,
- wykorzystuje języki obce do interdysyplinarnego uczenia się,
- pracuje jako tutor w zajęciach typu LdL.
Ocenę dobrą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- dobrze przeprowadził wymagane prezentacje.,
- dobrze dokumentuje swój rozwój osobisty w języku obcym,
- dobrze posługiwał się językiem obcym podczas wykonywania pracy lekcyjnej,
- dobrze wykonuje prace projektowe oraz konkursowe,
- dobrze wykonywał przewidziane zadania lekcyjne i domowe,
- swoje prace umieszcza na stronie WWW,
- dobrze napisał zapowiedziane sprawdziany,
- dobrze jest oceniany(a) przez siebie oraz kolegów i koleżanki.
Ocenę dostateczną może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- pracuje na poziomie swych możliwości
- zabiega o wyższe oceny
- uczestniczy w pracach konkursowych i grupowych
- odrabia zadania domowe
- pisze większość sprawdzianów
Ocenę dopuszczającą może otrzymać uczeń/uczennica, który/która:
- nie spełnia wymogów na ocenę dostateczną,
- nie narusza postanowień wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego i wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
- nie narusza zasad komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo opanowania podstawowych umiejętności językowych.
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń/uczennica, który/która:
- narusza postanowienia wyższych aktów prawa szkolnego i pozaszkolnego, a przede wszystkim nie wywiązuje się z obowiązku rozwoju osobistego poprzez naukę i pracę,
- narusza zasady komunikacji w języku obcym, polskim i niewerbalnym – czym daje świadectwo brakowi praktycznego opanowania podstawowych umiejętności językowych.
Po uwzględnieniu powyższych warunków ocenę roczną oraz półroczną ustala nauczyciel w rozmowie z uczennicą i uczniem najpóźniej na siedem dni przed konferencją klasyfikacyjną – jeżeli taka rozmowa się nie odbędzie, to ocenę ustala nauczyciel sam,
zgodnie ze swoimi kompetencjami.
Ostateczną decyzję o ocenie podejmuje nauczyciel.
Notka o autorze: Aleksander Lubina – nauczyciel języka niemieckiego w Gimnazjum nr 3 im. Noblistów Polskich w Gliwicach, 20 lat doradca i konsultant, 10 lat w komisjach ds. awansu zawodowego nauczycieli, pracował 9 lat w szkołach podstawowych, 10 lat w gimnazjach, 13 lat w liceach, 6 lat na uniwersytecie. Autor skryptów, poradników, śpiewnika – publicysta, pisarz, poeta.