O ważności higieny psychicznej w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Higiena to nauka i praktyka ucząca zachowania zdrowia. Szczególnie ważna w niej jest higiena psychiczna. Ona dotyczy każdego i każdemu jest potrzebna. Dlaczego jest tak ważna w osobistym i codziennym życiu oraz szkole? Jak przekonać młodych o jej doniosłym znaczeniu? Zdrowie przecież mocno decyduje o naszej chęci do uczenia się i pracy oraz jej efektach.

Higiena człowieka łączy się ściśle z naszą wiedzą o nas samym i umiejętnościami, które dotyczą zdrowia oraz najczęściej określa się jako biologiczne, higieniczne lub prozdrowotne. Oczywiste jest, że biologiczna edukacja zajmuje się przede wszystkim ludzkim ciałem, anatomią, ewolucją, fizjologią, genetyką itd., ale w dużym stopniu koreluje z medycyną, higieną i psychologią, a także z naszą psychiką jako wytworem fizjologii ludzkiego mózgu.

Higiena uczy i wychowuje

Higiena psychiczna jako kategoria naukowa została wprowadzona do nauki i wiedzy o człowieku już w połowie XIX wieku. Przez dziesiątki lat zajmowano się przede wszystkim problematyką higieny osobistej i ogólnej (środowiskowej), głównie ze względów zdrowotnych, epidemiologicznych i zakaźnych. Dziś jednak psychiczne problemy narastają, a niektórzy nawet twierdzą, że gwałtownie wybuchają. Być może zapomina się o potrzebie właściwego hartowania psychicznego organizmu. Co robi szkoła w tym zakresie?

Hasła i porady dotyczące naszej higieny, kojarzonej często niezbyt trafnie z czystością i porządkiem, są bardzo różnie, bo też mają często odmienne znaczenia. Istotne jest rozumienie dodatnich i ujemnych wpływów różnych czynników na stan i kondycję naszego organizmu oraz jego dobre samopoczucie i zdrowie biologiczne (fizyczne) i psychiczne. Potrzebna jest wyższa świadomość, nie tylko nauczycieli, ale przede wszystkim uczniów o tym, że koniecznie trzeba coś zmienić w swym postępowaniu, aby częściej odczuwać radość i z własnej kondycji i zdrowia. Bo przecież, jeśli chcemy zachować zdrowie, umacniać je i rozwijać, to trzeba pamiętać, że warto: Pracować wg zasad higieny psychicznej [1].

Homo sapiens (człowiek) przecież lubi rozumieć i wiedzieć więcej oraz racjonalnie postępować. Ale tu w dużej mierze chodzi właśnie o to, aby lepiej, głębiej zrozumieć wpływ dobrych i złych warunków życia, pracy, nauki, przebywania w danym miejscu, na psychiczne zdrowie. To rozumienie wpływów jest przecież tylko uchwyceniem sedna faktycznego ich znaczenia dla naszego organizmu.

Higiena w Raporcie NIK

Higiena w szkołach nie jest traktowana najlepiej. W deklaracjach bywa pięknie, ale w praktyce jest rozmaicie. Z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli wyłaniają się liczne braki w zakresie stosowania zasad higieny psychicznej. Wynika z niego, że polscy uczniowie mają zajęcia w ciasnych salach, przedmioty wymagające koncentracji planowane są na ostatnich lekcjach lub grupowane w kilkugodzinne bloki, zdecydowanie za krótkie przerwy międzylekcyjne. Czy taki obraz polskich szkół potwierdza osiągnięcia systemu edukacyjnego ostatnich lat?

Hegemonia odgórnego sterowania i brak autonomii szkół oraz oszczędzanie na edukacji prowadzą do zaniedbań. Z raportu NIK widać, że w dalszym ciągu (problem podnoszony od lat) dzieci noszą za ciężkie tornistry. „Zdarzały się też szkoły, w których pobierano opłaty za możliwość zostawienia podręczników. Wiele do życzenia pozostawiają sale gimnastyczne oraz stołówki. W jednej ze szkół w apteczce pierwszej pomocy znaleziono lekarstwa przeterminowane o 17 lat! Z raportu tego wynika też, że przerwy między lekcjami są często zbyt krótkie [2].

Hałas medialny wokół tego raportu i wiele innych, różnych apeli, akcji, alarmów o potrzebie dbania o zdrowie są oczywiście głęboko uzasadnione. Rzecz jednak w tym, że nie wystarczy wiedzieć czy rozumieć, aby odpowiednio postępować. Problemem dziś jest to, że znacząco pogarsza się stan naszego samopoczucia, zdrowia psychicznego i psychicznej kondycji młodego pokolenia oraz społeczeństwa w ogóle.

Hymny pochwalne o zdrowiu

Hymnów pochwalnych i ładnych sentencji o zdrowiu jest przecież wiele, a pytaniem pozostaje: Czy ich treść dociera do ludzi? Ten krótki e-artykuł ukazujący znaczenie higieny psychicznej tylko przypomina o jej ogromnej ważności w naszym życiu. A w ramach protestu przeciwko lekceważeniu zasad higieny i schematyzmowi w dydaktyce, została tu zastosowana żartobliwa maniera literowa. Wszystkie podtytuły rozpoczynają się na „H” i wszystkie akapity także. Bo higiena psychiczna dziś alarmuje.

Higiena psychiczna bada i ujawnia faktyczne problemy zdrowotne ludzi w różnym wieku, w tym oczywiście także młodych oraz zajmuje się profilaktyką. A problemy są w tym zakresie różne: szkolne, domowe, życiowe itp. Dla ich uczenia się i pracy nad sobą istotne są przede wszystkim:

  • trudności z koncentracją uwagi i pamięcią,
  • brak motywacji do uczenia się lub niski jej poziom,
  • trudności z racjonalnym, logicznym myśleniem,
  • niski poziom krytycznego i kreatywnego myślenia,
  • niecierpliwość i szybkie zniechęcanie się do działania,
  • częste występowanie nerwic, lęków, depresji itp.,
  • koncentrowanie się na sprawach dnia dzisiejszego, bez patrzenia w przyszłość,
  • brak odczuwania radości i przyjemności z uczenia się - itp. (no właśnie: czy młodym faktycznie brakuje radości i przyjemności?).

Hipotezą do sprawdzenia w praktyce jest przypuszczenie wynikające z pytania: Czy radość z uczenia się i odpowiednie jego efekty można uzyskać wbrew zasadom higieny psychicznej? Warto to rozważyć, bo przecież prawdą ważną, potrzebą, a może wręcz wielką, jest to, że: Bez przyjemności nie ma nauki – twierdzi zwolenniczka neurodydaktyki dr Marzena Żylińska [3].

Hartowanie ciała i ducha

Higieniści i lekarze, a także nauczyciele alarmują, że psychiczne problemy ludzi, w tym młodych oraz bardzo młodych, niestety się nasilają i coraz częściej przyjmują ostre objawy. W szkole to zwykle nauczyciele biologii i przyrody lepiej od innych rozumieją bardzo ważne znaczenie naszego zdrowia psychicznego oraz jego profilaktyki. Ale przecież jest to zadanie każdego nauczyciela i dyrektora szkoły czy przedszkola.

Hartowanie organizmu to oddziaływanie mocnych i zmiennych czynników: świeżego powietrza, słońca, wody, mrozu i upału itp. Jest tematem obszernym i opisanym w różnej literaturze. Warto do niego wrócić, bo jest ważny dla naszego zdrowia i uczniów w szkole. Warto też pogłębić jego rozumienie i sposoby stosowania, ale przede wszystkim trzeba pogłębić rozumienie stanu oraz kondycji obecnego młodego pokolenia..

Hart ducha nie bierze się z życia w cieplarnianych warunkach. Często zapomina się o potrzebie właściwego, racjonalnego (higienicznego) postępowania, a w tym oczywiście także o hartowaniu naszego organizmu. Jest ono tylko elementem zabiegów o dobre zdrowie i sprawną kondycję biologiczną (fizyczną) i psychiczną, ale z różnych względów bardzo ważnym. W szkole, zajętej przeróżnymi problemami i wyzwaniami, nie można zapomnieć o zasadach higieny psychicznej (cdn).

 

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)

 

Bibliografia:

[1] J.P. Sawiński, Jak motywować...? Pracować wg zasad higieny psychicznej, 2012.
[2] Druzgocący raport NIK o szkołach: Ciasne sale, zbyt krótkie przerwy, zły stan techniczny – rmf24.pl/fakty - z 03.03.2017.
[3] M. ŻYLIŃSKA, Bez przyjemności nie ma nauki. „Psychologia w Szkole” 2012 nr 3, s. 44-55.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie