Szkoła majsterkowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
jakość edukacjiZapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

(Uwaga! Proszę włączyć polskie napisy)
Tulley ma rację – dzięki udostępnieniu uczniom prawdziwych narzędzi, materiałów i dzięki aktywnym poradom opiekuna, ich młoda wyobraźnia rozkwita. W twórczym procesie rozwiązywania problemów dzieci budują unikalne łodzie, mosty z plastikowych toreb, a nawet rollercoastera. Takie zajęcia przynoszą bezcenne doświadczenia i ukazują uczniom prawdziwy sens nauki.
Przy okazji Tulley zwraca uwagę na właściwą rolę edukatora. Szkoła powinna rozwijać kreatywność – dawać możliwość młodym umysłom zaplanowania jakiegoś działania i jego realizacji, nawet jeśli zakończy się ono niepowodzeniem. Rola nauczyciela nie powinna polegać na piętnowaniu niepowodzeń – gdyż wówczas mija się to z założeniami procesu edukacji. Nauczyciel powinien stać nieco z boku, ale być też aktywnym obserwatorem i odpowiadać na każde wezwanie doradzając uczniom lub rozmawiając z nimi o przyczynach niepowodzeń.
Dzięki reformie programu nauczania do gimnazjów w Polsce wchodzą projekty uczniowskie jako obowiązkowy element zajęć. Pozostaje mieć nadzieję, że uczniowie faktycznie będą mieli możliwość realizacji własnych pomysłów i nie będą to zajęcia teoretyczne zamknięte w klasie, dla ułatwienia pracy nauczycielowi.
TEDTalks (TED to akronim od Technology, Entertainment, Design) to jeden z najciekawszych cykli międzynarodowych konferencji, który zapoczątkowany został w 1984 r. Celem konferencji jest zebranie w jednym miejscu najbardziej kreatywnych umysłów świata, aby mogli oni - dzieląc się swoją życiową wiedzą – pogłębiać rozumienie problemów rozwoju cywilizacyjnego i inspirować społeczność światową do działań zmieniających świat.
Gever Tulley jest programistą i współzałożycielem Szkoły Tinkering. W chwilach wolnych prowadzi tygodniowy obóz dla dzieci, podczas którego stają się oni prawdziwymi twórcami najdziwniejszych konstrukcji, jakie wytworzyła ich wyobraźnia. Pomaga im realizować ich pomysły, podpowiada rozwiązania, wspiera i rozmawia o projekcie, gdy coś nie wychodzi tak, jak zakładały dzieci.
(Źródło: TEDTalks, op. red.)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie