Szkoła majsterkowania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
jakość edukacjiZapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.

(Uwaga! Proszę włączyć polskie napisy)
Tulley ma rację – dzięki udostępnieniu uczniom prawdziwych narzędzi, materiałów i dzięki aktywnym poradom opiekuna, ich młoda wyobraźnia rozkwita. W twórczym procesie rozwiązywania problemów dzieci budują unikalne łodzie, mosty z plastikowych toreb, a nawet rollercoastera. Takie zajęcia przynoszą bezcenne doświadczenia i ukazują uczniom prawdziwy sens nauki.
Przy okazji Tulley zwraca uwagę na właściwą rolę edukatora. Szkoła powinna rozwijać kreatywność – dawać możliwość młodym umysłom zaplanowania jakiegoś działania i jego realizacji, nawet jeśli zakończy się ono niepowodzeniem. Rola nauczyciela nie powinna polegać na piętnowaniu niepowodzeń – gdyż wówczas mija się to z założeniami procesu edukacji. Nauczyciel powinien stać nieco z boku, ale być też aktywnym obserwatorem i odpowiadać na każde wezwanie doradzając uczniom lub rozmawiając z nimi o przyczynach niepowodzeń.
Dzięki reformie programu nauczania do gimnazjów w Polsce wchodzą projekty uczniowskie jako obowiązkowy element zajęć. Pozostaje mieć nadzieję, że uczniowie faktycznie będą mieli możliwość realizacji własnych pomysłów i nie będą to zajęcia teoretyczne zamknięte w klasie, dla ułatwienia pracy nauczycielowi.
TEDTalks (TED to akronim od Technology, Entertainment, Design) to jeden z najciekawszych cykli międzynarodowych konferencji, który zapoczątkowany został w 1984 r. Celem konferencji jest zebranie w jednym miejscu najbardziej kreatywnych umysłów świata, aby mogli oni - dzieląc się swoją życiową wiedzą – pogłębiać rozumienie problemów rozwoju cywilizacyjnego i inspirować społeczność światową do działań zmieniających świat.
Gever Tulley jest programistą i współzałożycielem Szkoły Tinkering. W chwilach wolnych prowadzi tygodniowy obóz dla dzieci, podczas którego stają się oni prawdziwymi twórcami najdziwniejszych konstrukcji, jakie wytworzyła ich wyobraźnia. Pomaga im realizować ich pomysły, podpowiada rozwiązania, wspiera i rozmawia o projekcie, gdy coś nie wychodzi tak, jak zakładały dzieci.
(Źródło: TEDTalks, op. red.)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie