Zapewne wielu zgodzi się, że szkoła powinna uczyć praktycznych umiejętności. Niestety często jest tak, że praktycznie aż do ukończenia szkoły uczniowie nie mają możliwości realizacji żadnego projektu, w którym nauczyliby się czegoś więcej niż to, co zawarto w podręcznikach. O zaletach i potrzebie edukacji praktycznej - przekonuje Gever Tulley, w wystąpieniu z serii TEDTalks.
(Uwaga! Proszę włączyć polskie napisy)
Tulley ma rację – dzięki udostępnieniu uczniom prawdziwych narzędzi, materiałów i dzięki aktywnym poradom opiekuna, ich młoda wyobraźnia rozkwita. W twórczym procesie rozwiązywania problemów dzieci budują unikalne łodzie, mosty z plastikowych toreb, a nawet rollercoastera. Takie zajęcia przynoszą bezcenne doświadczenia i ukazują uczniom prawdziwy sens nauki.
Przy okazji Tulley zwraca uwagę na właściwą rolę edukatora. Szkoła powinna rozwijać kreatywność – dawać możliwość młodym umysłom zaplanowania jakiegoś działania i jego realizacji, nawet jeśli zakończy się ono niepowodzeniem. Rola nauczyciela nie powinna polegać na piętnowaniu niepowodzeń – gdyż wówczas mija się to z założeniami procesu edukacji. Nauczyciel powinien stać nieco z boku, ale być też aktywnym obserwatorem i odpowiadać na każde wezwanie doradzając uczniom lub rozmawiając z nimi o przyczynach niepowodzeń.
Dzięki reformie programu nauczania do gimnazjów w Polsce wchodzą projekty uczniowskie jako obowiązkowy element zajęć. Pozostaje mieć nadzieję, że uczniowie faktycznie będą mieli możliwość realizacji własnych pomysłów i nie będą to zajęcia teoretyczne zamknięte w klasie, dla ułatwienia pracy nauczycielowi.
TEDTalks (TED to akronim od Technology, Entertainment, Design) to jeden z najciekawszych cykli międzynarodowych konferencji, który zapoczątkowany został w 1984 r. Celem konferencji jest zebranie w jednym miejscu najbardziej kreatywnych umysłów świata, aby mogli oni - dzieląc się swoją życiową wiedzą – pogłębiać rozumienie problemów rozwoju cywilizacyjnego i inspirować społeczność światową do działań zmieniających świat.
Gever Tulley jest programistą i współzałożycielem Szkoły Tinkering. W chwilach wolnych prowadzi tygodniowy obóz dla dzieci, podczas którego stają się oni prawdziwymi twórcami najdziwniejszych konstrukcji, jakie wytworzyła ich wyobraźnia. Pomaga im realizować ich pomysły, podpowiada rozwiązania, wspiera i rozmawia o projekcie, gdy coś nie wychodzi tak, jak zakładały dzieci.
(Źródło: TEDTalks, op. red.)
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)