Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Edukacja medialna w szkole przypomina mi zdezelowany odcinek drogi na granicy między dwiema gminami. Nikt go nie odśnieża ani nie naprawia, bo każda gmina uważa go za cudzy. Ziemia niczyja. Ale przecież każdy musi nią przejechać.photo: istockphoto.com

Nie istnieje w szkole przedmiot "edukacja medialna". Nie uważam, że to źle, bo nasza szkoła i tak cierpi na nadmierne rozczłonkowanie między przedmioty odpowiadające bardziej dziedzinom akademickim niż życiu.

Specjalistami w dziedzinie edukacji medialnej w naturalny sposób powinni być głównie nauczyciele języka ojczystego. I rzeczywiście - w Podstawie Programowej przedmiotem nauczania, który zawiera największy (choć zbyt ubogi) zakres treści edukacji medialnej - jest język polski.

Zatem edukacją medialną zajmować się powinni głównie poloniści. Nie byłoby w tym nic złego, niestety z moich licznych kontaktów z przyszłymi i czynnymi nauczycielami wynika obraz dość mizerny. Nie tak wielu z nich ma świadomość ważnej misji w tym zakresie, co gorsza, praktyczne kompetencje wielu z nich kończą się daleko przed cyfrową rewolucją internetu. Zwykle nie mają nawet świadomości, że to ich problem. Nie bez przyczyn.

Znane mi są realizowane dziś programy kształcenia przedmiotu "edukacja medialna" szacownych uczelni, w toku których przyszły nauczyciel języka ojczystego w kategorii "nowe media" poznaje - jak przed półwieczem - tylko radio i telewizję. A Internet? No, przecież Internet to informatyka. Cóż, przypisywanie edukacji medialnej do dziedzin informatycznych jest zabiegiem niewiele mniej ryzykownym, niż powierzanie nauczania literaturoznawstwa specjalistom w dziedzinach składu tekstu, drukarzom lub introligatorom (przecież oni zajmują się właśnie książkami, prawda?). Z drugiej strony całkiem poważne źródła informują, iż uczniowie są "edukowani medialnie" na zajęciach z... edukacji medialnej (której - przypominam - nie ma) oraz technologii informacyjnej i informatyki.

Katalog kompetencji medialnych i informacyjnych powstał właśnie jako próba gruntownego, wspólnego uporządkowania tej niczyjej ziemi. Grupa specjalistów różnych dziedzin zajęła się nią jako wspólną. I to w odniesieniu do całożyciowej edukacji od przedszkola począwszy. Nareszcie. Jeżeli nawet nie powstał byt idealny i nawet jeżeli sam w sobie nie rozwiązuje wszystkich problemów, to z pewnością stanowi znakomity punkt wyjścia. Dla wszystkich zainteresowanych.

Publikacja powstała dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowego Instytutu Audiowizualnego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Zapraszamy do zapoznania się z „Katalogiem kompetencji medialnych i informacyjnych” - na stronie cyfrowaprzyszlosc.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie