Dydaktyka epoki smartfona

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Grono ekspertów zaproszonych przez Stowarzyszenie Miasta w Internecie do współpracy, zakończyło pracę nad obszernym kompendium wiedzy o dydaktyce cyfrowej, publikując raport Dydaktyka cyfrowa epoki smartfona. Analiza cyfrowych aspektów dydaktyki gimnazjum i szkoły średniej pod redakcją Małgorzaty Wieczorek – Tomaszewskiej (Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie).CC-BY Stowarzyszenie Miasta w Internecie

Raport przedstawia teoretyczne podstawy wykorzystywania narzędzi i zasobów cyfrowych w codziennej praktyce nauczania, w powiązaniu z wytypowanymi modelami edukacyjnymi: nauczaniem podającym, kształceniem wyprzedzającym, nauczaniem problemowym kształceniem hybrydowym, webquest, gamifikacją i metodą projektową. Analizą objęto także zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych w nauczaniu opartemu na podejściu konstruktywistycznym i konektywistycznym.

Obszerny rozdział poświęcono praktycznym przykładom zastosowań dydaktyk cyfrowej w wyróżnionych modelach edukacyjnych, zaczerpniętym z doświadczeń krajowych i zagranicznych. Osobne miejsce w raporcie znalazły opisy i analizy projektów wprowadzających polską szkołę w cyfrowy świat.

Publikację przygotował zespół ekspertów w składzie: Dominika Hofman-Kozłowska, Ewa Kędracka, Kamil Kopij, Lesław Tomczak, Małgorzata Wieczorek-Tomaszewska i Marcin Zaród. Pracę zespołu koordynował Krzysztof Głomb, który jest autorem koncepcji raportu.

Raport powstał w ramach projektu systemowego Laboratorium Dydaktyki Cyfrowej dla szkół województwa małopolskiego realizowanego przez SMWI oraz Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycielskiego.

Osoby poszukujące więcej praktycznych materiałów i informacji na temat dydaktycznego wykorzystania smartfonów i tabletów w codziennej pracy z uczniami zachęcamy do lektury i stosowania propozycji zawartych w e-poradniku Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu – poradnik dla edukatorów dostępnym w Edustore.eu.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie