Demokracja to MY!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w demokracji wszyscy jesteśmy równi? Czy warto się angażować – brać udział w wyborach, kandydować do samorządu szkolnego czy organizować kampanie społeczne? Dlaczego w Japonii nikt nie rzuca papierków na ulicę? Kto wie, że w Portugalii kobiety dostały prawo do głosowania dopiero w 1974 roku?fot. Instytut Obywatelski

Na te i na wiele innych pytań odpowiada najnowsza publikacja Instytutu Obywatelskiego zatytułowana „Demokracja to MY: urządźmy nasz świat”, która jest przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym. Jej autorką jest Aleksandra Kaniewska, analityk ds. polityki zagranicznej w Instytucie Obywatelskim.

Książeczka w przystępny sposób pokazuje, dlaczego każdy z nas ma swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego – poprzez działanie na polu osobistym (w rodzinie, szkole), lokalnym (na własnym podwórku, w kamienicy, dzielnicy, mieście), czy wreszcie na polu ogólnokrajowym i globalnym (np. głosując w wyborach). Na 32 stronach prześledzimy historie kilkoro dzieci, które zastanawiają się, jak działa otaczający je świat: czym jest konstytucja kraju, jak można wziąć udział w wyborach, co to jest dyskryminacja, jak zakłada się stowarzyszenie i fundację oraz dlaczego warto pomagać innym.

Działając tworzymy społeczeństwo obywatelskie – czyli Polskę, w której dobrze się żyje – niezależnie od tego, czy jest się dziewczynką czy chłopcem, kobietą czy mężczyzną, obywatelem starszym czy młodszym. Warto o tym przypominać, aby nie zapomnieć, że cechą charakterystyczną demokracji jest różnorodność i możliwość współistnienia obok siebie różnych poglądów, idei, przekonań, wyznań. Także w Polsce.

Każdy rozdział książeczki kończy sekcja ćwiczeń i tematów do debaty dla dzieci i młodzieży – do wykorzystania w szkole podstawowej, gimnazjum, zajęciach pozaszkolnych, podczas spotkania rodzinnego, itp.

Wersja do pobrania (PDF): Demokracja to MY: urządźmy nasz świat. Zapraszamy do lektury!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie