Demokracja to MY!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w demokracji wszyscy jesteśmy równi? Czy warto się angażować – brać udział w wyborach, kandydować do samorządu szkolnego czy organizować kampanie społeczne? Dlaczego w Japonii nikt nie rzuca papierków na ulicę? Kto wie, że w Portugalii kobiety dostały prawo do głosowania dopiero w 1974 roku?fot. Instytut Obywatelski

Na te i na wiele innych pytań odpowiada najnowsza publikacja Instytutu Obywatelskiego zatytułowana „Demokracja to MY: urządźmy nasz świat”, która jest przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym. Jej autorką jest Aleksandra Kaniewska, analityk ds. polityki zagranicznej w Instytucie Obywatelskim.

Książeczka w przystępny sposób pokazuje, dlaczego każdy z nas ma swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego – poprzez działanie na polu osobistym (w rodzinie, szkole), lokalnym (na własnym podwórku, w kamienicy, dzielnicy, mieście), czy wreszcie na polu ogólnokrajowym i globalnym (np. głosując w wyborach). Na 32 stronach prześledzimy historie kilkoro dzieci, które zastanawiają się, jak działa otaczający je świat: czym jest konstytucja kraju, jak można wziąć udział w wyborach, co to jest dyskryminacja, jak zakłada się stowarzyszenie i fundację oraz dlaczego warto pomagać innym.

Działając tworzymy społeczeństwo obywatelskie – czyli Polskę, w której dobrze się żyje – niezależnie od tego, czy jest się dziewczynką czy chłopcem, kobietą czy mężczyzną, obywatelem starszym czy młodszym. Warto o tym przypominać, aby nie zapomnieć, że cechą charakterystyczną demokracji jest różnorodność i możliwość współistnienia obok siebie różnych poglądów, idei, przekonań, wyznań. Także w Polsce.

Każdy rozdział książeczki kończy sekcja ćwiczeń i tematów do debaty dla dzieci i młodzieży – do wykorzystania w szkole podstawowej, gimnazjum, zajęciach pozaszkolnych, podczas spotkania rodzinnego, itp.

Wersja do pobrania (PDF): Demokracja to MY: urządźmy nasz świat. Zapraszamy do lektury!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie