Demokracja to MY!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w demokracji wszyscy jesteśmy równi? Czy warto się angażować – brać udział w wyborach, kandydować do samorządu szkolnego czy organizować kampanie społeczne? Dlaczego w Japonii nikt nie rzuca papierków na ulicę? Kto wie, że w Portugalii kobiety dostały prawo do głosowania dopiero w 1974 roku?fot. Instytut Obywatelski

Na te i na wiele innych pytań odpowiada najnowsza publikacja Instytutu Obywatelskiego zatytułowana „Demokracja to MY: urządźmy nasz świat”, która jest przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym. Jej autorką jest Aleksandra Kaniewska, analityk ds. polityki zagranicznej w Instytucie Obywatelskim.

Książeczka w przystępny sposób pokazuje, dlaczego każdy z nas ma swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego – poprzez działanie na polu osobistym (w rodzinie, szkole), lokalnym (na własnym podwórku, w kamienicy, dzielnicy, mieście), czy wreszcie na polu ogólnokrajowym i globalnym (np. głosując w wyborach). Na 32 stronach prześledzimy historie kilkoro dzieci, które zastanawiają się, jak działa otaczający je świat: czym jest konstytucja kraju, jak można wziąć udział w wyborach, co to jest dyskryminacja, jak zakłada się stowarzyszenie i fundację oraz dlaczego warto pomagać innym.

Działając tworzymy społeczeństwo obywatelskie – czyli Polskę, w której dobrze się żyje – niezależnie od tego, czy jest się dziewczynką czy chłopcem, kobietą czy mężczyzną, obywatelem starszym czy młodszym. Warto o tym przypominać, aby nie zapomnieć, że cechą charakterystyczną demokracji jest różnorodność i możliwość współistnienia obok siebie różnych poglądów, idei, przekonań, wyznań. Także w Polsce.

Każdy rozdział książeczki kończy sekcja ćwiczeń i tematów do debaty dla dzieci i młodzieży – do wykorzystania w szkole podstawowej, gimnazjum, zajęciach pozaszkolnych, podczas spotkania rodzinnego, itp.

Wersja do pobrania (PDF): Demokracja to MY: urządźmy nasz świat. Zapraszamy do lektury!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie