Demokracja to MY!

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy w demokracji wszyscy jesteśmy równi? Czy warto się angażować – brać udział w wyborach, kandydować do samorządu szkolnego czy organizować kampanie społeczne? Dlaczego w Japonii nikt nie rzuca papierków na ulicę? Kto wie, że w Portugalii kobiety dostały prawo do głosowania dopiero w 1974 roku?fot. Instytut Obywatelski

Na te i na wiele innych pytań odpowiada najnowsza publikacja Instytutu Obywatelskiego zatytułowana „Demokracja to MY: urządźmy nasz świat”, która jest przeznaczona dla dzieci w wieku szkolnym. Jej autorką jest Aleksandra Kaniewska, analityk ds. polityki zagranicznej w Instytucie Obywatelskim.

Książeczka w przystępny sposób pokazuje, dlaczego każdy z nas ma swój udział w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego – poprzez działanie na polu osobistym (w rodzinie, szkole), lokalnym (na własnym podwórku, w kamienicy, dzielnicy, mieście), czy wreszcie na polu ogólnokrajowym i globalnym (np. głosując w wyborach). Na 32 stronach prześledzimy historie kilkoro dzieci, które zastanawiają się, jak działa otaczający je świat: czym jest konstytucja kraju, jak można wziąć udział w wyborach, co to jest dyskryminacja, jak zakłada się stowarzyszenie i fundację oraz dlaczego warto pomagać innym.

Działając tworzymy społeczeństwo obywatelskie – czyli Polskę, w której dobrze się żyje – niezależnie od tego, czy jest się dziewczynką czy chłopcem, kobietą czy mężczyzną, obywatelem starszym czy młodszym. Warto o tym przypominać, aby nie zapomnieć, że cechą charakterystyczną demokracji jest różnorodność i możliwość współistnienia obok siebie różnych poglądów, idei, przekonań, wyznań. Także w Polsce.

Każdy rozdział książeczki kończy sekcja ćwiczeń i tematów do debaty dla dzieci i młodzieży – do wykorzystania w szkole podstawowej, gimnazjum, zajęciach pozaszkolnych, podczas spotkania rodzinnego, itp.

Wersja do pobrania (PDF): Demokracja to MY: urządźmy nasz świat. Zapraszamy do lektury!

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie