Widoczne uczenie się dla nauczycieli

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy można wyciągnąć ciekawe i wspólne wnioski z badań na temat uczenia się, które podejmowane są w różnych krajach świata, w różnych warunkach i różnych kulturach? Na rynku edukacyjnym ukazała się książka prof. Johna Hattiego pt. „Widoczne uczenie się dla nauczycieli”, która stanowi syntezę wyników ponad 900 badań na przestrzeni 15 lat, obejmujących miliony uczniów na całym świecie. Co faktycznie poprawia uczenie się w szkole?

Wprowadzone przez autora pojęcie „widocznego uczenia się” jest bardzo trafne – nie tylko łatwo je zapamiętać, ale także łatwo interpretować, a przez to zastosować w praktyce w szkole. Sygnalizuje ono kluczowe dla współczesnej edukacji przeniesienie uwagi z procesu nauczania na proces uczenia się i tworzy miejsce dla rozpoznanej jako bardzo istotna koncepcji informacji zwrotnej. Większość teorii przytaczanych w książce została rozwinięta w ciągu ostatnich dwudziestu lat. Są one przedstawiane i dyskutowane głównie w publikacjach anglojęzycznych, a do polskich nauczycieli docierały jedynie fragmentarycznie.

Książka ta, napisana z myślą o uczniach oraz przyszłych i już pracujących w zawodzie nauczycielach, wyjaśnia, jak zasady „widocznego uczenia się” stosować w każdej klasie na świecie. Autor oferuje zwięzłe i przystępne streszczenia najskuteczniejszych działań edukacyjnych, jak również praktyczne, szczegółowe wskazówki. Jednak zastosowanie od razu wszystkich proponowanych przez autora zasad, uporządkowanych w formie wszechstronnej listy kontrolnej, w praktyce byłoby zbyt trudne.

Dlatego polski wydawca (Centrum Edukacji Obywatelskiej) rekomenduje wybranie przez nauczyciela – samodzielnie lub, co szczególnie pożądane, wspólnie z pracującymi z nim pedagogami – reguł, które będą wprowadzane jako pierwsze. Jest to głęboko uzasadnione. Z doświadczeń wielu praktyków pracujących nad poprawą uczenia się i nauczania wynika, że w edukacji szczególnie warto pamiętać o zasadzie „mniej znaczy więcej”. Szczególnie, jeśli potrafimy to „mniej” elastycznie i konsekwentnie stosować.

Widoczne uczenie dla nauczycieli:

  • łączy najszerzej dotychczas zakrojony projekt badawczy dotyczący strategii nauczania z praktycznym ich zastosowaniem podczas zajęć,
  • naświetla zagadnienie z perspektywy zarówno nauczycieli, jak i uczniów, a ponadto zawiera dokładne wytyczne na temat m.in. przygotowywania lekcji, interpretowania uczenia się i informacji zwrotnej podczas zajęć oraz dalszych działań, które należy podjąć po lekcji,
  • oferuje listy kontrolne, ćwiczenia, studia przypadków i inne najlepsze praktyki pomagające w poprawianiu osiągnięć,
  • zawiera listy kontrolne dla całej szkoły oraz rady dla szkolnych liderów, jak wspierać i ułatwiać widoczne uczenie się w ich placówce,
  • przedstawia metaanalizy ponad 900 badań,
  • dokładnie omawia wiele aspektów uczenia się, w tym motywację uczniów, program nauczania, strategie metapoznawcze, zachowanie, strategie nauczania oraz organizację pracy w klasie.
  • Widoczne uczenie się dla nauczycieli to pozycja, której nie wolno przegapić nikomu, kto chciałby otrzymać uzasadnioną naukowo odpowiedź na pytanie: „W jaki sposób możemy poprawić osiągnięcia w szkole?”.

John Hattie jest profesorem i dyrektorem Melbourne Education Research Institute na University of Melbourne w Australii oraz profesorem honorowym University of Auckland w Nowej Zelandii. Jest autorem książki „Visible Learning” oraz współautorem głośnych opracowań poświęconych uczeniu się: „Intelligence and Intelligence Testing”, „Visible Learning and the Science of How We Learn”, „Visible Learning into Action: International Case Studies of Impact”.

Minister edukacji powinien wysłać ją w prezencie wszystkim dyrektorom szkół w Polsce. Byłby to najbardziej opłacalny sposób na zapewnienie wysokiej jakości uczenia się uczniów. O wiele tańszy niż testy – prof. Jana Potworowski

Notka o publikacji:

John Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli (tytuł oryginału: Visible learning for teachers. Maximizing Impact on Learning). Centrum Edukacji Obywatelskiej, Warszawa, październik 2015. Seria: biblioteka Akademii SUS. Dostępna na www.civitas.com.pl.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie