O mediach społecznościowych w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wysoka i rosnąca ciągle popularność mediów społecznościowych wśród (coraz młodszych) dzieci i młodzieży skłania do refleksji nad szerszym ich wykorzystaniem w edukacji formalnej i nieformalnej. Na świecie miliardy osób łączą się codziennie ze sobą dzięki rozmaitym internetowym aplikacjom i wymieniają się informacjami. Ta komunikacja ma często kontekst edukacyjny i prorozwojowy. Można wskazać wiele korzyści, które odnosimy w obszarze edukacji dzięki mediom społecznościowym, choć wiemy także, że nie brakuje i poważnych wyzwań.

NASK – Państwowy Instytut Badawczy przygotował z myślą o nauczycielach przewodnik pt. „Media społecznościowe w szkole”. Powinien on trafić do wszystkich szkół i rad pedagogicznych. To dobra lektura, która może pomóc trochę „oddemonizować” popularne wśród młodzieży narzędzia społecznościowe i podpowiedzieć nauczycielom, w jaki sposób szkoła powinna realizować swą edukacyjną misję wobec takich mediów.

Jak czytamy we wprowadzeniu autorek, Anny Borkowskiej i Marty Witkowskiej, „media społecznościowe nadal kojarzą się dorosłym bardziej z zagrożeniami i rozrywką niż z edukacją szkolną. Pedagodzy niechętnie sięgający po nowe środki komunikacji jako podstawowe bariery wskazują niewystarczające kompetencje cyfrowe, brak czasu, złe doświadczenia w kontaktach wirtualnych z uczniami, a wreszcie brak przekonania co do ich użyteczności w nauce. Tymczasem odpowiednio wykorzystane media społecznościowe mogą być wartościowym i bezpiecznym narzędziem edukacji i komunikacji z uczniami i ich rodzicami, miejscem wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz źródłem osobistego rozwoju.”

To ostatnie zdanie jest zarazem truizmem, jak i stwierdzeniem, które trzeba nieustannie przypominać. Każde cyfrowe narzędzie stosowane w edukacji to nadal tylko i wyłącznie narzędzie, które może przynieść dobre albo złe skutki. Aby się nimi posługiwać w edukacji, trzeba postarać się zrozumieć, jak funkcjonują, a najlepiej także przetestować na uczniach różne aktywności z ich wykorzystaniem. Dlatego poradnik NASK może być dobrą pozycją dla nauczycieli stawiających pierwsze kroki w mediach społecznościowych.

Na jakie korzyści wskazują autorki opracowania? „Media społecznościowe stwarzają nowe możliwości przekazywania wiedzy uczniom dzięki wykorzystaniu ich naturalnego środowiska. Pozwalają na realizację wielu celów dydaktycznych: kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów, pogłębianie umiejętności wyrażania swoich poglądów i opinii podczas sieciowych dyskusji, inspirowanie młodych ludzi do twórczości. Świadomie wykorzystywane, mogą znacząco wzbogacić proces nauczania poprzez podniesienie atrakcyjności przekazu i różnorodności środków dydaktycznych.”

Publikacja podejmuje tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych w szkole, prezentuje najpopularniejsze współczesne serwisy społecznościowe oraz wskazuje przykłady praktycznego ich wykorzystania w klasie.

Materiał został opracowany przez Akademię NASK działającą w ramach Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Poradnik w wersji elektronicznej dostępny jest pod adresem: https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie