O mediach społecznościowych w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wysoka i rosnąca ciągle popularność mediów społecznościowych wśród (coraz młodszych) dzieci i młodzieży skłania do refleksji nad szerszym ich wykorzystaniem w edukacji formalnej i nieformalnej. Na świecie miliardy osób łączą się codziennie ze sobą dzięki rozmaitym internetowym aplikacjom i wymieniają się informacjami. Ta komunikacja ma często kontekst edukacyjny i prorozwojowy. Można wskazać wiele korzyści, które odnosimy w obszarze edukacji dzięki mediom społecznościowym, choć wiemy także, że nie brakuje i poważnych wyzwań.

NASK – Państwowy Instytut Badawczy przygotował z myślą o nauczycielach przewodnik pt. „Media społecznościowe w szkole”. Powinien on trafić do wszystkich szkół i rad pedagogicznych. To dobra lektura, która może pomóc trochę „oddemonizować” popularne wśród młodzieży narzędzia społecznościowe i podpowiedzieć nauczycielom, w jaki sposób szkoła powinna realizować swą edukacyjną misję wobec takich mediów.

Jak czytamy we wprowadzeniu autorek, Anny Borkowskiej i Marty Witkowskiej, „media społecznościowe nadal kojarzą się dorosłym bardziej z zagrożeniami i rozrywką niż z edukacją szkolną. Pedagodzy niechętnie sięgający po nowe środki komunikacji jako podstawowe bariery wskazują niewystarczające kompetencje cyfrowe, brak czasu, złe doświadczenia w kontaktach wirtualnych z uczniami, a wreszcie brak przekonania co do ich użyteczności w nauce. Tymczasem odpowiednio wykorzystane media społecznościowe mogą być wartościowym i bezpiecznym narzędziem edukacji i komunikacji z uczniami i ich rodzicami, miejscem wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz źródłem osobistego rozwoju.”

To ostatnie zdanie jest zarazem truizmem, jak i stwierdzeniem, które trzeba nieustannie przypominać. Każde cyfrowe narzędzie stosowane w edukacji to nadal tylko i wyłącznie narzędzie, które może przynieść dobre albo złe skutki. Aby się nimi posługiwać w edukacji, trzeba postarać się zrozumieć, jak funkcjonują, a najlepiej także przetestować na uczniach różne aktywności z ich wykorzystaniem. Dlatego poradnik NASK może być dobrą pozycją dla nauczycieli stawiających pierwsze kroki w mediach społecznościowych.

Na jakie korzyści wskazują autorki opracowania? „Media społecznościowe stwarzają nowe możliwości przekazywania wiedzy uczniom dzięki wykorzystaniu ich naturalnego środowiska. Pozwalają na realizację wielu celów dydaktycznych: kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów, pogłębianie umiejętności wyrażania swoich poglądów i opinii podczas sieciowych dyskusji, inspirowanie młodych ludzi do twórczości. Świadomie wykorzystywane, mogą znacząco wzbogacić proces nauczania poprzez podniesienie atrakcyjności przekazu i różnorodności środków dydaktycznych.”

Publikacja podejmuje tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych w szkole, prezentuje najpopularniejsze współczesne serwisy społecznościowe oraz wskazuje przykłady praktycznego ich wykorzystania w klasie.

Materiał został opracowany przez Akademię NASK działającą w ramach Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Poradnik w wersji elektronicznej dostępny jest pod adresem: https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie