Sidebar

23
N, Lut

Co czytać w sieci? Edutopia

(C) Edutopia.org

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W kolejnym odcinku o wartościowych serwisach edukacyjnych, które warto śledzić, zajrzymy do portalu stworzonego przez Fundację Edukacyjną George Lucasa. Edutopia to jeden z najważniejszych edukacyjnych „trend-setterów”, czyli portal, który pokazuje co nowego i wartościowego dzieje się w różnych szkołach na świecie i może zdarzyć się w każdym innym miejscu.

Pomysłodawcą serwisu jest prawdziwa gwiazda światowego formatu – reżyser filmowy George Lucas, twórca „Gwiezdnych Wojen” i innych znakomitych dzieł filmowych. Jako uczeń był on często znudzony edukacją szkolną, stąd też po osiągnięciu sukcesów w branży filmowej postanowił wspierać przemiany w edukacji. W 1991 r. założył Fundację Edukacyjną George Lucasa, która zajmuje się poszukiwaniem innowacyjnych sposobów edukacji szkolnej (K1- K12), które oparte są na sprawdzonych rozwiązaniach pedagogicznych i mogą być powielane w wielu szkołach. Fundacja prowadzi także portal Edutopia, w którym opisuje ciekawe i inspirujące działania edukacyjne w szczególności oparte na takich strategiach jak: uczenie się poprzez projekty, wszechstronne ocenianie ucznia (ang. comprehensive assessment), edukacja społeczna i emocjonalna, przywództwo edukacyjne i rozwój nauczyciela, wykorzystanie technologii w dydaktyce.

Oto przegląd kilku interesujących tematów:

Przyjazny zakątek do siedzenia. Przestrzeń edukacyjna każdej szkoły tylko czeka na dobre pomysły, które pozwoliłyby ją zmienić i uczynić bardziej przyjazną dla uczniów (i nauczycieli i rodziców). W każdej szkole znajdziemy wiele zakątków, które mogą być wspólnymi siłami zmienione nie do poznania. Pisaliśmy już o tym wiele w naszych publikacjach z projektu Eduspaces 21 (zobacz tu http://www.edunews.pl/system-edukacji/warto-przeczytac/3721-przestrzen-dobrej-edukacji-i-modelowe-szkoly) - w tym artykule znajdziecie przykłady tego, co zrobili amerykańscy licealiści w swoich klasach. Można? Jak najbardziej – trzeba tylko dać szansę na zmianę.

Problemy z życia wzięte do klasy. Nie, w edukacji nie chodzi o to, że pociąg pasażerski wyrusza z punktu A do punktu B i jedzie przez X czasu, a w tym samym czasie z punktu B wyrusza pociąg towarowy do punktu A, który jedzie o połowę wolniej od tego pasażerskiego i gdzie się spotkają... Nuda! A przecież w „prawdziwym” świecie na uczniów czekają prawdziwe wyzwania. Problemów, które zmuszają uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej, geograficznej, językowej itp. jest bez liku – trzeba tylko tak układać zajęcia, aby nimi się zajmować. W tym artykule jest kilka przykładów tego, czym mogą zajmować się „na poważnie” uczniowie i dlaczego to jest istotne, aby pomiędzy ich uczeniem się i życiem (tym poza szkołą) był silny związek.

Relacje są ważniejsze niż reguły. Każda klasa to osobna społeczność ludzi małych i dużych. W każdej z nich kluczowe są dobre relacje nauczyciela z uczniami i rodzicami. Te relacje nie mogą czekać – trzeba je budować od pierwszego spotkania, w szkole i poza szkołą, także w przestrzeni wirtualnej. W tym artykule kilka pomysłów i podpowiedzi na to, jak takie relacje społeczne można rozwijać.

Polecamy Edutopię i zapraszamy do jej śledzenia.

Jeśli nie znasz angielskiego – nie problem! Użyj Google Translate wklejając tekst angielski w lewe okienko. W prawym po chwili pojawi się tłumaczenie. Najlepiej robić tłumaczenie odcinkami po 2-3 akapity. Uwaga, to nie będzie doskonałe tłumaczenie! No ale to tylko maszyna…

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie