Jak pomóc uczniom naładować baterie?

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyNauczyciele często narzekają na poziom skupienia swoich uczniów podczas zajęć. Młodzieży ciężko jest „wysiedzieć” w klasie sześć godzin lekcyjnych, często też ich nieuwaga nie jest spowodowana nie atrakcyjną formą wykładu, mało interesującym tematem, a nie raz i tym, że są po prostu zmęczeni siedzeniem w ławkach. Co można zrobić by przywrócić ich uwagę?
 
Pamiętam dobrze jak moja pani od przyrody w szkole podstawowej widząc, ze prawie cała klasa zajmuje się wszystkim tylko nie lekcją żwawo pokrzykiwała: „nie śpimy, zwiedzamy”, a gdy to nie pomagało prosiła o wstanie z ławek i wykonanie kilku pajacyków. Na początku bardzo się dziwiłam, czemu stosuje właśnie taką metodę, jednak posłusznie robiłam kilka pajacyków i z przyjemnością odkrywałam, że dalsza część lekcji okazywała się ciekawa i mijała znacznie szybciej.

W gimnazjum i liceum nie było już tak innowacyjnie, podobnie na studiach, gdzie o moją uwagę dbać muszę sama, wspomagając się czekoladą i mocną kawą. Jednak biorąc udział w swoim pierwszym szkoleniu czekała na mnie miła niespodzianka. Krótki zabawny wierszyk z gestami pełnił rolę rozgrzewki nie tylko dla ciała, ale i umysłu. I sprawdził się znakomicie. Cała grupa, poza obudzeniem przełamała trochę lody i nauka podczas szkolenia okazała się przyjemnością, a praca w grupie nie sprawiała problemów. 

„Enerdżajzery”, bo o nich mowa powinny jak najszybciej zagościć w naszych szkołach i to na dobre. Dlaczego? Naukowcy już dawno udowodnili, że wysiłek fizyczny dobrze wpływa na pracę naszego mózgu, przede wszystkim zapewniając jego odpowiednie dotlenienie. Poza tym, taka mini przerwa od ciężkiej pracy wydaje się wręcz wskazana, krótka zmiana tematu odświeża umysł i  sprowadza zbłąkane myśli na ziemię. 

Co może być energizerem? Tak naprawdę wszystko. Można wybierać z wielu zabaw, a swoje poszukiwania rozpocznijmy od tych przedszkolnych: „mała dżdżowniczka” czy dziecinna wyliczanka sprawdzi się znakomicie. Bezpiecznym rozwiązaniem, nie wymagającym od nas dużej aktywności jest wprowadzenie systemu: gdy ja klasnę w ręce, wy klaśniecie dwa razy- taka metoda doskonale przywraca uwagę. Ale energizery to nie tylko zabawne wierszyki i bieganie po sali, z ich pomocą można podzielić grupę na mniejsze podgrupki, czy zintegrować nowoutworzoną klasę. Bardzo popularna gra: imię plus gest pomaga je zapamiętać i z pewnością sprawdzi się na lekcji wychowawczej. Szukając inspiracji do stworzenia energetycznych porcji dla swoich uczniów warto skorzystać z Internetu, na stronach poświęconych szkoleniom znajdziemy wiele pomysłów.

Dbając o wysoki  poziom zainteresowania i skupienia swoich uczniów ułatwiamy im zrozumienie tematu, a także zwiększamy ich poziom zaangażowania w zajęcia. Co więcej dajemy im możliwość zabawy, a to ważne nawet dla tych starszych dzieci. O sile mini ćwiczeń fizycznych powinniśmy pamiętać każdego dnia – przeciągnięcie się czy kilka podskoków potrafi zdziałać cuda.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie