Jeżeli między kurą a kupką ziarna postawi się kawałek siatki – będzie ona próbowała dodziobać się do ziarna przez oczka siatki do upadłego i nie zrobi kilku kroków, aby ją obejść... No cóż, kura słabo myśli. Ale taki człowiek: myśli, że myśli dobrze (myślę, więc jestem) i często z całą mocą swojej inteligencji uderza w siatkę (cokolwiek to znaczy)! Zwłaszcza w obszarze edukacji i szkoły.
Każdy stan rzeczy można zmienić na lepsze – dzięki temu rozwija się cywilizacja. Zresztą każdy układ – nawet odbierany na początku jako idealny, z czasem ulega zmianie: zmieniają się okoliczności, zmieniają się wymagania zewnętrzne i wewnętrzne, otwierają się nowe możliwości, docierają nowe informacje, wreszcie – ten początkowo idealny układ podlega procesom starzenia się, traci związek z rzeczywistością. W kontekście edukacyjnym, jeżeli dany układ, dana struktura tkwi w stanie nie zmienionym bardzo długo, z czasem przechodzi z kategorii „nowoczesnej innowacji” do kategorii „eksponat muzealny”.
Zapraszam do starannego i kreatywnego przemyślenia kilku pytań na temat polskiej szkoły.
PYTANIA OGÓLNE
Zapraszam do starannego i kreatywnego przemyślenia kilku pytań na temat polskiej szkoły.
PYTANIA OGÓLNE
1. |
W jakim stopniu zmieniła się szkoła wobec cywilizacyjnych zmian świata? |
2. |
Czy misja naszej szkoły ma związek z uprawianą praktyką? Jak jest prawdziwa misja szkoły? |
3. |
Dlaczego lekcje są 45 minutowe? Czy ktoś zna kogoś, kto się męczy po 45 minutach jeżeli wykonuje coś fascynującego? |
4. |
Dlaczego w szkole są tak przemieszane przedmioty nauczania? (a
nauczyciele narzekają, że nie starcza im czasu na pracę inną metodą niż
klasyczne „przelewanie” wiedzy tablica - zapis w zeszycie – odpytywanie
– stopień – przerwa) |
5. |
Czego szkoła uczy o uczeniu się? Co uczniowie wiedzą na temat uczenia się? |
6. |
Jaka jest podstawowa metoda nauczania w szkole? |
7. |
Jaka powinna być ta metoda, ze względu na naturę procesu uczenia się? |
8. |
Jaki jest podstawowy (uniwersalny) problem współczesnej szkoły związany z uczeniem się uczniów i ich ochotą do uczenia się? |
9. |
Co może pobudzać motywację do uczenia się uczniów? |
ĆWICZENIA
1. |
Czy w szkole jest zezwolenie na bycie uczniem? Czy uczeń ma prawo do błędów? |
2. |
Jak w szkole mówi się o pracy, wysiłku, pokonywaniu własnych ograniczeń? |
3. |
Gdzie, co i jak w szkole się ćwiczy? |
4. |
Jak dojść do harmonii? (tylko: ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć?) |
PRACA W GRUPACH
1. |
Jaki jest najważniejszy motyw pobytu dzieci w szkole? |
2. |
Jak tradycyjna szkoła traktuje interakcje społeczne uczniów, np. na lekcjach? |
3. |
Czy wykorzystywane są korzyści płynące z pracy w grupach? |
4. |
Jakie są umiejętności współpracy w naszym społeczeństwie? |
OCENIANIE, KTÓRE POMAGA SIĘ UCZYĆ
1. |
Czego uczeń potrzebuje - oceniania czy informacji zwrotnej korygującej? |
2. |
Jakich informacji potrzebuje osoba ucząca się? |
3. |
Czy kolejna „jedynka” lub „dwójka” zwiększa pracę szarych komórek ucznia? |
4. |
Czy jest możliwa ocena obiektywna? |
5. |
Po co i komu potrzebne jest ocenianie stopniami? |
METODYKA PRACY
1. |
Czy tzw. „metody aktywizujące uczniów” aktywizują wszystkich uczniów? |
2. |
Jakie są preferencje sensoryczne tradycyjnej szkoły, czyli którzy uczniowie są preferowani w szkole? |
3. |
Jakie typy inteligencji preferuje tradycyjna szkoła? |
4. |
Jak metody pracy nauczyciela wpływają na efekty uczenia się uczniów? |
5. |
Równoważność wszystkich przedmiotów nauczania, ale nie równoważność dla każdego ucznia? |
6. |
Jak uczyć (się) polisensorycznie? |
7. |
Jak uczyć (się) multiinteligentnie? |
8. |
Jak uczyć (się) w zgodzie z potrzebami praktyczno-pragmatycznymi uczniów? |
9. |
Jak uczyć uczniów własnego stylu uczenia się? |
10. |
Jak bogacić style uczenia się uczniów? |
STANY PSYCHOFIZYCZNE SPRZYJAJĄCE UCZENIU SIĘ
1. |
Jak uczeń po dzwonku ma być: skupiony, skoncentrowany, zmotywowany, aktywny i z otwartą pamięcią? |
2. |
Jak ma taki być z wizją klasówki lub odpytywania? |
3. |
Jakie uczeń posiada narzędzia do wejścia w optymalny stan psychofizyczny? |
4. |
Co uczeń wie o uczeniu się od strony stanów psychofizycznych? |
5. |
Czyje cele edukacyjne realizuje uczeń? |
KONTRAKTY EDUKACYJNE
1. |
Za co jest odpowiedzialny nauczyciel; pod jakimi ew. warunkami? |
2. |
Za co jest odpowiedzialny uczeń; pod jakimi ew. warunkami? |
3. |
Za co jest odpowiedzialny rodzic; pod jakimi ew. warunkami? |
REFLEKSYJNA PRAKTYKA
1. |
Jaka jest efektywność uczenia szkoły w Polsce? |
2. |
Czy to, co robi szkoła doprowadza ucznia / nauczyciela / ministerstwo do celu? |
FABRYKA GWIAZD
1. |
Czy uczniowie ucząc się przez tysiące godzin nie powinni być gwiazdami w co najmniej jednej dziedzinie? |
2. |
Jakie talenty i zdolności lubi szkoła? A których nie lubi? |
3. |
Dlaczego mamy (jako kraj) takie słabe wyniki w zakresie wykorzystywania potencjału ludzkiego? |
4. |
Czy grzeczne dzieci – czyli takie, które lubi szkoła, wpływają na losy świata? |
PODSUMOWANIE
Jak można podnieść efektywność uczenia (się), nie zmieniając „niczego”?
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny,
trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji
Edunews.pl)