Pytania o szkołę i edukację (coś do przemyślenia)

Szkoły i uczelnie
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
system oświatyJeżeli między kurą a kupką ziarna postawi się kawałek siatki – będzie ona próbowała dodziobać się do ziarna przez oczka siatki do upadłego i nie zrobi kilku kroków, aby ją obejść... No cóż, kura słabo myśli. Ale taki człowiek: myśli, że myśli dobrze (myślę, więc jestem) i często z całą mocą swojej inteligencji uderza w siatkę (cokolwiek to znaczy)! Zwłaszcza w obszarze edukacji i szkoły.
 
Każdy stan rzeczy można zmienić na lepsze – dzięki temu rozwija się cywilizacja. Zresztą każdy układ – nawet odbierany na początku jako idealny, z czasem ulega zmianie: zmieniają się okoliczności, zmieniają się wymagania zewnętrzne i wewnętrzne, otwierają się nowe możliwości, docierają nowe informacje, wreszcie – ten początkowo idealny układ podlega procesom starzenia się, traci związek z rzeczywistością. W kontekście edukacyjnym, jeżeli dany układ, dana struktura tkwi w stanie nie zmienionym bardzo długo, z czasem przechodzi z kategorii „nowoczesnej innowacji” do kategorii „eksponat muzealny”.

Zapraszam do starannego i kreatywnego przemyślenia kilku pytań na temat polskiej szkoły.

PYTANIA OGÓLNE
1.
W jakim stopniu zmieniła się szkoła wobec cywilizacyjnych zmian świata?
2.
Czy misja naszej szkoły ma związek z uprawianą praktyką? Jak jest prawdziwa misja szkoły?
3.
Dlaczego lekcje są 45 minutowe? Czy ktoś zna kogoś, kto się męczy po 45 minutach jeżeli wykonuje coś fascynującego?
4.
Dlaczego w szkole są tak przemieszane przedmioty nauczania? (a nauczyciele narzekają, że nie starcza im czasu na pracę inną metodą niż klasyczne „przelewanie” wiedzy tablica - zapis w zeszycie – odpytywanie – stopień – przerwa)
5.
Czego szkoła uczy o uczeniu się? Co uczniowie wiedzą na temat uczenia się?
6.
Jaka jest podstawowa metoda nauczania w szkole?
7.
Jaka powinna być ta metoda, ze względu na naturę procesu uczenia się?
8.
Jaki jest podstawowy (uniwersalny) problem współczesnej szkoły związany z uczeniem się uczniów i ich ochotą do uczenia się? 
9.
Co może pobudzać motywację do uczenia się uczniów?

ĆWICZENIA
1.
Czy w szkole jest zezwolenie na bycie uczniem? Czy uczeń ma prawo do błędów?
2.
Jak w szkole mówi się o pracy, wysiłku, pokonywaniu własnych ograniczeń?
3.
Gdzie, co i jak w szkole się ćwiczy?
4.
Jak dojść do harmonii? (tylko: ćwiczyć, ćwiczyć, ćwiczyć?)

PRACA W GRUPACH
1.
Jaki jest najważniejszy motyw pobytu dzieci w szkole?
2.
Jak tradycyjna szkoła traktuje interakcje społeczne uczniów, np. na lekcjach?
3.
Czy wykorzystywane są korzyści płynące z pracy w grupach?
4.
Jakie są umiejętności współpracy w naszym społeczeństwie?
 
OCENIANIE, KTÓRE POMAGA SIĘ UCZYĆ
1.
Czego uczeń potrzebuje - oceniania czy informacji zwrotnej korygującej?
2.
Jakich informacji potrzebuje osoba ucząca się?
3.
Czy kolejna „jedynka” lub „dwójka” zwiększa pracę szarych komórek ucznia?
4.
Czy jest możliwa ocena obiektywna?
5.
Po co i komu potrzebne jest ocenianie stopniami?

METODYKA PRACY
1.
Czy tzw. „metody aktywizujące  uczniów” aktywizują wszystkich uczniów?
2.
Jakie są preferencje sensoryczne tradycyjnej szkoły, czyli którzy uczniowie są preferowani w szkole?
3.
Jakie typy inteligencji preferuje tradycyjna szkoła?
4.
Jak metody pracy nauczyciela wpływają na efekty uczenia się uczniów?
5.
Równoważność wszystkich przedmiotów nauczania, ale nie równoważność dla każdego ucznia?
6.
Jak uczyć (się) polisensorycznie?
7.
Jak uczyć (się) multiinteligentnie?
8.
Jak uczyć (się) w zgodzie z potrzebami praktyczno-pragmatycznymi uczniów?
9.
Jak uczyć uczniów własnego stylu uczenia się?
10.
Jak bogacić style uczenia się uczniów?

STANY PSYCHOFIZYCZNE SPRZYJAJĄCE UCZENIU SIĘ
1.
Jak uczeń po dzwonku ma być: skupiony, skoncentrowany, zmotywowany, aktywny i z otwartą pamięcią?
2.
Jak ma taki być z wizją klasówki lub odpytywania?
3.
Jakie uczeń posiada narzędzia do wejścia w optymalny stan psychofizyczny?
4.
Co uczeń wie o uczeniu się od strony stanów psychofizycznych?
5.
Czyje cele edukacyjne realizuje uczeń?

KONTRAKTY EDUKACYJNE
1.
Za co jest odpowiedzialny nauczyciel; pod jakimi ew. warunkami? 
2.
Za co jest odpowiedzialny uczeń; pod jakimi ew. warunkami?
3.
Za co jest odpowiedzialny rodzic; pod jakimi ew. warunkami?

REFLEKSYJNA PRAKTYKA
1.
Jaka jest efektywność uczenia szkoły w Polsce?
2.
Czy to, co robi szkoła doprowadza ucznia / nauczyciela / ministerstwo do celu?

FABRYKA GWIAZD
1.
Czy uczniowie ucząc się przez tysiące godzin nie powinni być gwiazdami w co najmniej jednej dziedzinie?
2.
Jakie talenty i zdolności lubi szkoła? A których nie lubi?
3.
Dlaczego mamy (jako kraj) takie słabe wyniki w zakresie wykorzystywania potencjału ludzkiego?
4.
Czy grzeczne dzieci – czyli takie, które lubi szkoła, wpływają na losy świata?

PODSUMOWANIE
Jak można podnieść efektywność uczenia (się), nie zmieniając „niczego”?
 
(Notka o autorce: Małgorzata Taraszkiewicz: psycholog edukacyjny, trener, członek Grupy Edukacyjnej XXI, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie