Łatwo zrazić do matematyki na początku edukacji szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyNauczycielki uczące matematyki w szkole podstawowej powinny zwracać szczególną uwagę na sposób komunikowania się z dziewczynkami – może się bowiem okazać, iż nieświadomie przekazują swym uczennicom stereotypy na temat braku zdolności do matematyki u dziewczynek. Ten niepokojący wniosek płynie z badań profesor Sian Bilock w amerykańskich szkołach.
 
Profesor Bilock opisała w najnowszym wydaniu czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" swoje badania, w których śledziła poczynania 17 nauczycielek nauczania początkowego oraz losy ich 52 uczniów i 65 uczennic.

Przede wszystkim za pomocą specjalnych kwestionariuszy oceniony został stosunek nauczycielek do matematyki. Następnie na początku i na końcu roku szkolnego w pierwszej i drugiej klasie przetestowano uczniów z matematyki oraz sprawdzono, czy ulegają oni stereotypowi, że "chłopcy są dobrzy z matematyki, a dziewczynki są dobre z czytania".

Służył temu prosty test. Dzieciom przeczytano historyjkę o uczniach wyróżniających się z matematyki i z czytania, która była tak napisana, że nie określono w niej płci tych uczniów. Następnie poproszono dzieci, by narysowały bohaterów opowiastki. Na rysunkach można było sprawdzić, jak dzieci wyobrażają sobie uzdolnionego matematycznie ucznia - jako chłopca, czy jako dziewczynkę.

Porównano wyniki tych testów z początku i z końca roku szkolnego. Okazało się, że na początku roku szkolnego wyniki testów matematycznych ani u chłopców, ani u dziewczynek nie były związane z nastawieniem ich nauczycielki do matematyki.

Natomiast pod koniec roku dziewczynki, które uległy przekazanym przez nauczycielkę stereotypom (czyli w teście obrazkowym rysowały chłopca dobrego z matematyki i dziewczynkę wyróżniającą się w czytaniu), miały też gorsze od pozostałych dzieci wyniki z testu matematycznego.

W Stanach Zjednoczonych kobiety stanowią aż 90 proc. nauczycieli nauczania początkowego. Jednocześnie okazuje się, że jest to grupa najbardziej niechętnie nastawiona do matematyki wśród absolwentów wszystkich kierunków studiów. Nauczycielki te mogą mieć więc bardzo niekorzystny wpływ na bardzo wiele uczennic – ostrzegają naukowcy. Nabyte w dzieciństwie stereotypy wpływają nie tylko na wyniki w nauce w szkole, ale potem także na wybór studiów i kariery zawodowej przez całe wiele młodych kobiet.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie