Ukazała się edycja 2010 jednego z ważniejszych światowych opracowań poświęconych trendom w edukacji – The Horizon Report. Nowe technologie zajmują w nim szczególne miejsce, choć zawsze w określonym kontekście nauczania i uczenia się. Naukowcy wskazali cztery meta trendy, które będą miały istotny wpływ na rzeczywistość i instytucje edukacyjne.
Trend 1. Bogactwo zasobów i relacji edukacyjnych, które są konsekwencją pojawienia się otwartych zasobów edukacyjnych i sieci społecznościowych będą stawiały wielkie wyzwania edukatorom, zmuszając do przemyślenia ich roli jako nauczających, nadających sens rzeczywistości i uwierzytelniających treści edukacyjne. Jeszcze nigdy dostęp do przeróżnych materiałów edukacyjnych nie był tak prosty, jak obecnie, a to dopiero początek tego trendu. Model nauczyciela – mistrza, w którym to on dysponuje wszystkimi informacjami i rozdaje karty, nie będzie miał racji bytu w tym świecie „natychmiastowego dostępu” do edukacji. Edukatorzy muszą odpowiedzieć na tę zmianę i zastanowić się nad zmianą ról, dopasować się bardziej do oczekiwań uczących się, pomagając im wyszukiwać, interpretować i rozumieć strumienie informacji płynące z wielu źródeł.
Trend 2. Coraz częściej ludzie chcą mieć możliwość pracy, nauki, czy kontaktowania się z ich społecznościami gdziekolwiek są i kiedykolwiek mają na to ochotę. Nie jesteśmy już przywiązani do miejsca nauki – dzięki komputerom możemy uczyć się wszędzie. Podobnie w pracy – coraz częściej jesteśmy w stanie pracować nie wychodząc z domu lub będąc w podróży – wszyscy są w stanie zdobywać informacje, adresy, opinie, wskazówki i odpowiedzi na pytania, kiedy tylko chcą. Mobilne technologie zmieniły sposób, w jaki planujemy nasze działania, wycieczki, zakupy. Będziemy coraz bardziej dostępni w sieci, o każdej porze i gdziekolwiek będziemy przebywać.
Trend 2. Coraz częściej ludzie chcą mieć możliwość pracy, nauki, czy kontaktowania się z ich społecznościami gdziekolwiek są i kiedykolwiek mają na to ochotę. Nie jesteśmy już przywiązani do miejsca nauki – dzięki komputerom możemy uczyć się wszędzie. Podobnie w pracy – coraz częściej jesteśmy w stanie pracować nie wychodząc z domu lub będąc w podróży – wszyscy są w stanie zdobywać informacje, adresy, opinie, wskazówki i odpowiedzi na pytania, kiedy tylko chcą. Mobilne technologie zmieniły sposób, w jaki planujemy nasze działania, wycieczki, zakupy. Będziemy coraz bardziej dostępni w sieci, o każdej porze i gdziekolwiek będziemy przebywać.
Trend 3. Technologie są coraz bardziej zdecentralizowane. Popularność i wykorzystywanie aplikacji i usług opartych na idei chmury (patrz: Komputery z wielkiej chmury), zmieniają sposób, w jaki konfigurujemy i używamy oprogramowania oraz przechowujemy nasze zasoby informatyczne. Coraz częściej akceptujemy fakt przechowywania naszych cennych informacji nie na swoich serwerach. Doceniamy to, że mamy dostęp do tych zasobów bez względu na to, z którego komputera korzystamy. Nie musimy już instalować oprogramowania na naszych komputerach – mamy je coraz częściej w sieci.
Trend 4. Uczniowie i studenci stają się współpracownikami. Dzięki technologiom jesteśmy świadkami wielowymiarowej kolaboracji uczących się. W sieci granice uczelni czy szkoły zacierają się – coraz częściej osoby z jednej uczelni uczestniczą w zajęciach i spotkaniach na uczelniach oddalonych tysiące kilometrów od nich. Tworzą nowe zasoby edukacyjne, dzielą się swoją wiedzą. W programach badawczych i projektach edukacyjnych coraz częściej biorą udział zespoły międzynarodowe i złożone z osób o bardzo różnym doświadczeniu akademickim i zawodowym. Tu również współpraca w zespole, dostęp do badań i projektów jest łatwiejszy niż kiedykolwiek przedtem.
Angielska wersja The Horizon Report 2010 dostępna jest na stronie projektu New Media Consortium. Warto się z nią zapoznać, aby na bieżąco śledzić najważniejsze zmiany w światowej edukacji.
Trend 4. Uczniowie i studenci stają się współpracownikami. Dzięki technologiom jesteśmy świadkami wielowymiarowej kolaboracji uczących się. W sieci granice uczelni czy szkoły zacierają się – coraz częściej osoby z jednej uczelni uczestniczą w zajęciach i spotkaniach na uczelniach oddalonych tysiące kilometrów od nich. Tworzą nowe zasoby edukacyjne, dzielą się swoją wiedzą. W programach badawczych i projektach edukacyjnych coraz częściej biorą udział zespoły międzynarodowe i złożone z osób o bardzo różnym doświadczeniu akademickim i zawodowym. Tu również współpraca w zespole, dostęp do badań i projektów jest łatwiejszy niż kiedykolwiek przedtem.
Angielska wersja The Horizon Report 2010 dostępna jest na stronie projektu New Media Consortium. Warto się z nią zapoznać, aby na bieżąco śledzić najważniejsze zmiany w światowej edukacji.
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu)