Czego najbardziej brakuje w polskiej szkole?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyW mediach w dyskusjach na temat edukacji bardzo często pojawiają się opinie, że polska oświata i nauka są po prostu niedofinansowane, że płace nauczycieli są za niskie, zaś wszelkie inne niedobory są konsekwencją właśnie tych braków. Czy na pewno? Przeglądając internetowe fora, można zauważyć, że zgłaszane są różne postulaty, nie tylko finansowe.
 
W grudniu ub. roku rozpoczęliśmy sondę wśród użytkowników Edunews.pl właśnie na taki temat. Zastanawiając się nad różnymi wariantami odpowiedzi na pytanie, staraliśmy się tak zawęzić wybór, aby uzyskać odmienne, ale i istotne wskazania. Pytanie postawione w sondzie wydaje się być bardzo intrygujące. Można by na nie odpowiedzieć tak, jak najczęściej odpowiadają związki zawodowe nauczycieli, ale spodziewaliśmy się, że odpowiedzi mogą być różne.
 
A zatem spójrzmy na wyniki:
 
badania i analizy
 
Zwolennicy opcji „braków finansowych“ pewnie ucieszą się, że 28% głosujących przekonanych jest, iż szkoła jako instytucja najbardziej potrzebuje środków finansowych, aby się rozwijać. Ale wyniki nie są wcale tak jednoznaczne – w końcu 72% osób wskazało, że ważniejsze są inne kwestie! Spróbujmy zatem spojrzeć na wyniki inaczej.
 
Głosy podzieliły się bardzo ciekawie. W zasadzie można wskazać trzy grupy opinii. Grupa „finansowa“ (28%), grupa „dydaktyczno-pedagogiczna“ (41%) i grupa „infrastrukturalno-zarządcza“ (31%). Gdyby tak pogrupować odpowiedzi, okazuje się, że czynniki finansowe, które mają najwięcej głosów, są najmniej istotne! Głosów oddanych w sondzie Edunews.pl oczywiście nie można uznać za wynik reprezentatywny, niemniej jednak tematyka, którą staramy się poruszać na łamach portalu – czyli unowocześniania nauczania, zmiany modelu nauczania, rozwoju nauczycieli w zakresie kompetencji cyfrowych – okazuje się być najważniejszym wyzwaniem dla polskiej szkoły. To właśnie tu – w obszarze nowoczesnej dydaktyki i pedagogiki potrzebne są największe zmiany, dzięki którym polskie szkoły będą mogły się szybciej rozwijać i będą lepiej przygotowane do zmieniających się warunków społecznych w epoce cyfrowej.

Z całą pewnością ujęte w sondzie odpowiedzi nie są jedynymi niedoborami polskiej szkoły. Jest ich napewno znacznie więcej. Jest wysoce prawdopodobne – co zresztą nie raz znajdowało już potwierdzenie w innych obszarach funkcjonowania państwa i gospodarki w ostatnich dwóch dekadach – że zmiany na lepsze w edukacji nie zależą wyłącznie od ilości środków, które zostaną oddane do dyspozycji dyrektorów szkół. Jakość edukacji zależy od wielu innych czynników, nie tylko od pieniędzy. A może od pieniędzy zależy najmniej?
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie