Nie interesujemy się sprawami nauki i technologii?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyWiadomościami naukowymi i technologicznymi interesuje się w Europie więcej osób niż newsami o sporcie, kulturze czy polityce. Ale Polska jednak jest jednym z sześciu krajów Unii Europejskiej, których obywatele najmniej interesują się sprawami nauki - wynika z nowego sondażu Eurobaromertu. Badanie objęło ponad 26 tys. obywateli Unii Europejskiej, w tym tysiąc Polaków. 
 
Nauka i technologia to dla Europejczyków temat godny zainteresowania - jest nim zaciekawionych (bardzo lub całkiem) czterech na pięciu respondentów. Większym zainteresowaniem cieszą się jedynie problemy środowiska (88% zainteresowanych) i odkrycia medyczne (82%). Okazuje się, że nauka jest tematem popularniejszym niż sport, którym interesuje się dwie trzecie badanych, kultura i sztuka (62% respondentów) i polityka (68%).

W UE odkryciami naukowymi nie interesuje się zupełnie co piąty obywatel, a w Polsce brak zainteresowania tą tematyką deklaruje co trzecia osoba.

Największy odsetek badanych czuje się dobrze poinformowany w dziedzinie problemów środowiska (78%), polityki (73%), sportu (68%), odkryć medycznych (65%). W kwestii nauki i technologii dobrze poinformowanych jest 61% Europejczyków. Gorzej wypada tylko tematyka kulturalna (59%).

Jeśli chodzi o Polskę, wyniki są słabsze: o nauce czuje się dobrze poinformowanych 52% osób, z tego 9% Polaków czuje się w tym temacie bardzo pewnie.

W jaki sposób Europejczycy angażują się w naukę i technologię? Jak wynika z badań Eurobarometru, 39% ankietowanych deklaruje, że przeznacza pieniądze na badania medyczne, takie jak poszukiwanie leku na raka, 13% podpisuje petycje lub bierze dział w demonstracjach np. w sprawach energii atomowej, biotechnologii czy środowiska, 9% bierze udział w debatach publicznych o nauce i technologii, a 7% angażuje się w działania organizacji pozarządowych związanych z nauką i technologią.

Sondaż pokazuje jednak, że wśród Europejczycy są również sceptyczni wobec badań naukowych. Ponad połowa badanych uważa, że naukowcom nie należy ufać w kontrowersyjnych kwestiach nauki i technologii, bo są oni zależni od pieniędzy z przemysłu. 16% respondentów nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

Jednocześnie połowa ankietowanych stwierdza, że pieniądze z prywatnych firm przeznaczane na naukę pozwolą na pełniejsze zrozumienie niektórych problemów. Ponad 50% badanych uważa też, że naukowcy z powodu swojej wiedzy, mają władzę, która czyni ich niebezpiecznymi.

Mimo sporego zainteresowania nauką i technologią, mieszkańcy Europy wykazują dużą wiarę w przesądy. Okazało się, że dwóch na pięciu Europejczyków wierzy w magiczną moc liczb. Najbardziej przesądni okazali się Łotysze i Czesi (60%), a najmniej - Finowie (21%). Wśród Polaków w magię liczb wierzy 48% osób.

Badania Eurobarometru są dostępne na tutaj (PDF) 
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie