Edukacja szkolna o pół godziny później

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyLekcje w szkole powinny zaczynać się najwcześniej o 8.30, gdyż rozpoczynanie lekcji o poranku z pół godzinnym opóźnieniem znacznie poprawia zdolność koncentracji oraz samopoczucie nastolatków i korzystnie wpływa na ich zdrowie - wynika z badań naukowców ze Szpitala Dziecięcego Hasbro w Providence w stanie Rhode Island (USA).
 
Naukowcy przebadali 201 uczniów z czterech klas szkół średnich, od 9 do 12 rocznika nauki (wg polskich ram, od ostatniej klasy gimnazjum do ostatniej klasy trzyletniej szkoły ponadgimnazjalnej). Swoje przemyślenia opublikowali w piśmie "Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine". 

Na potrzeby badania, czas rozpoczynania zajęć lekcyjnych przesunięto z godziny 8.00 na 8.30. Przed i po wprowadzeniu tej zmiany uczniowie wypełniali ankietę internetową dotyczącą nawyków związanych ze snem w porze nocnej.

Okazało się, że niewielkie opóźnienie w rozpoczynaniu lekcji przyczyniło się do poprawy witalności uczniów - mniejsza ich liczba była senna lub zmęczona w ciągu dnia. Młodzież przyznawała też, że ma większą motywację do uczestnictwa w różnych zajęciach i aktywnościach.

Ponadto, o jedną piątą spadł odsetek nastolatków czujących się nieszczęśliwie lub mających objawy depresji, podobnie jak odsetek tych, którzy odczuwali niepokój lub rozdrażnienie. Przesunięcie lekcji na nieco późniejszą godzinę przyczyniło się także do wydłużenia - średnio o 45 minut - snu nocnego w dni szkolne oraz do redukcji zjawiska weekendowego odsypiania.Odsetek uczniów przesypiających mniej niż 7 godzin na dobę spadł o 79,4%, podczas, gdy odsetek młodzieży przesypiającej minimum 8 godzin dziennie zwiększył się o 38,3%.

Mała zmiana w planie zajęć szkolnych wpłynęła też na stan zdrowia dzieci - ponad trzykrotnie spadła liczba uczniów odwiedzających centra medyczne z powodu zmęczenia oraz poprawiła się frekwencja w szkole.

Ostatecznie, mimo nauczyciele i trenerzy sportowi początkowo opierali się opóźnieniu zajęć o pół godziny, a administracja szkolna planowała po zakończeniu badania przywrócić poprzedni rozkład lekcji, zarówno uczniowie, jak i grono pedagogiczne przegłosowali, by pozostać przy godzinie 8.30 w semestrze wiosennym.

Według kierującej badaniami Judith A. Owens, zaobserwowany korzystny efekt późniejszego zaczynania lekcji można tłumaczyć tym, że na początku okresu dojrzewania u nastolatków dochodzi do dwugodzinnego opóźnienia w cyklu zasypiania i budzenia się, w porównaniu z wcześniejszym dzieciństwem. Jednocześnie, zapotrzebowanie na sen nocny nie spada w wyraźny sposób, a optymalna liczba godzin, jakie powinni przesypiać dojrzewający młodzi ludzie wynosi ok. 9 godzin, tłumaczy badaczka.

W komentarzu odredakcyjnym do artykułu Dr Kyla Wahlstrom z University of Minnesota w St. Paul przypomina z kolei, że praca Owens potwierdza wyniki wielu wcześniejszych badań wskazujących, iż rozpoczynanie lekcji o nieco późniejszej godzinie służy nastolatkom. Zdaniem specjalistki, dowody te powinny posłużyć za podstawę zmian w planie zajęć dla uczniów szkół średnich.

(Źródło: PAP Nauka w Polsce)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Te "restrykcyjne zasady" w badanych szkołach polegały na tym, że uczniowie mieli "zakaz korzystania ...
Myślę, że to powinno być "na żądanie ucznia". Wyobraźmy sobie, że przedmiot X mnie nie interesuje, a...
Kazimierz napisał/a komentarz do Klauzula informacyjna - dane osobowe
Bardzo interesujące i pożyteczne artykuły
Taką ofertą dla nauczycieli, jakiej gwałtownie potrzebujemy, z całą pewnością nie jest pomysł aby do...
Ten pomysł jest wyśmienity i zasługuje na szerokie wdrożenie! Po 14 latach od pierwszego chyba wyraż...
Grażyna Uhman napisał/a komentarz do Refleksja nad wprowadzaniem technologii do nauczania
To jest strzał w dziesiątkę! Staram się sledzić nowosci technologiczne w edukacji, skończyłam kurs ...
Wynik jest oczywisty. Jeśli ktoś mało korzysta - nic nie zmieni kilkugodzinna przerwa. Jeśli ktoś du...
Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie