Diagnoza matematyczna gimnazjalistów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZnane są już wyniki pierwszych e-egzaminów gimnazjalnych z matematyki, organizowanych w ramach trzyletniego projektu "Policzmy to razem - Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej". Pomysłodawcami inicjatywy są: wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej, który specjalizuje się w badaniach edukacyjnych z wykorzystaniem internetu.
 
Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów - zgłosiło się do niej blisko 4 tys. gimnazjalistów, którzy w ramach pierwszego etapu projektu przez 90 minut zmagali się z zestawem 22 zadań, gruntownie prześwietlających poziom ich wiedzy i umiejętności matematycznych.

Testy były dobrowolne, a udział w nich - całkowicie bezpłatny. Organizatorzy podkreślają, że dzięki formule prowadzenia egzaminu za pomocą specjalnie przygotowanej, przyjaznej aplikacji internetowej, dla większości zdających sprawdzian okazał się sympatycznym doświadczeniem.

"Pierwszy egzamin w trzyletniej diagnozie to precyzyjne nakreślenie, nad którymi obszarami wiedzy nauczyciel musi z danym uczniem szczególnie popracować" - mówi prowadzący projekt dr Jacek Stańdo. "W kolejnych latach będziemy porównywać wyniki i na tej podstawie badać zmiany w poziomie wiedzy i umiejętności gimnazjalistów w perspektywie zarówno pojedynczego ucznia na tle klasy, jak i całej klasy na tle innych biorących udział w diagnozie" - dodaje.

Analiza statystyczna pierwszych wyników potwierdziła optymalny dobór poziomu trudności testu, który pozwala na uzyskiwanie bardzo precyzyjnych danych. Okazało się też, że zróżnicowanie poziomu wiedzy wśród uczestników badania odpowiada powszechnej średniej wiedzy wśród polskich uczniów. "Sprawdziliśmy wyniki gimnazjalistów biorących udział w diagnozie, uzyskane w obligatoryjnym teście po zakończeniu szóstej klasy. Ich rezultaty nie różniły się od tych, zdobywanych w pozostałych gimnazjach" - wyjaśnia dr Stańdo.

Celem projektu "Policzmy to razem" jest umożliwienie monitorowania wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów w trzech kolejnych latach. Co roku ci sami uczniowie będą rozwiązywać specjalnie przygotowane e-egzaminy, dzięki czemu ich nauczyciele i dyrektorzy szkół otrzymają szczegółowe informacje o efektywności nauczania matematyki w swych gimnazjach, szkoły zaś uzyskają pełną diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności młodzieży z przedmiotu, który od 2010 roku stał się obowiązkowy na egzaminie maturalnym.

Zebrane dane dostarczą też wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Pomysłodawca akcji, dr Jacek Stańdo, wcześniej - pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej - organizował pierwsze w Polsce e-egzaminy na szeroką skalę, a w ubiegłym roku przeprowadził próbną e-maturę z matematyki.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie