Znane są już wyniki pierwszych e-egzaminów gimnazjalnych z matematyki, organizowanych w ramach trzyletniego projektu "Policzmy to razem - Ogólnopolska Akcja Diagnozy Matematycznej". Pomysłodawcami inicjatywy są: wydawnictwo edukacyjne Nowa Era i dr Jacek Stańdo z Politechniki Łódzkiej, który specjalizuje się w badaniach edukacyjnych z wykorzystaniem internetu.
Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczniów - zgłosiło się do niej blisko 4 tys. gimnazjalistów, którzy w ramach pierwszego etapu projektu przez 90 minut zmagali się z zestawem 22 zadań, gruntownie prześwietlających poziom ich wiedzy i umiejętności matematycznych.
Testy były dobrowolne, a udział w nich - całkowicie bezpłatny. Organizatorzy podkreślają, że dzięki formule prowadzenia egzaminu za pomocą specjalnie przygotowanej, przyjaznej aplikacji internetowej, dla większości zdających sprawdzian okazał się sympatycznym doświadczeniem.
"Pierwszy egzamin w trzyletniej diagnozie to precyzyjne nakreślenie, nad którymi obszarami wiedzy nauczyciel musi z danym uczniem szczególnie popracować" - mówi prowadzący projekt dr Jacek Stańdo. "W kolejnych latach będziemy porównywać wyniki i na tej podstawie badać zmiany w poziomie wiedzy i umiejętności gimnazjalistów w perspektywie zarówno pojedynczego ucznia na tle klasy, jak i całej klasy na tle innych biorących udział w diagnozie" - dodaje.
Analiza statystyczna pierwszych wyników potwierdziła optymalny dobór poziomu trudności testu, który pozwala na uzyskiwanie bardzo precyzyjnych danych. Okazało się też, że zróżnicowanie poziomu wiedzy wśród uczestników badania odpowiada powszechnej średniej wiedzy wśród polskich uczniów. "Sprawdziliśmy wyniki gimnazjalistów biorących udział w diagnozie, uzyskane w obligatoryjnym teście po zakończeniu szóstej klasy. Ich rezultaty nie różniły się od tych, zdobywanych w pozostałych gimnazjach" - wyjaśnia dr Stańdo.
Celem projektu "Policzmy to razem" jest umożliwienie monitorowania wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów w trzech kolejnych latach. Co roku ci sami uczniowie będą rozwiązywać specjalnie przygotowane e-egzaminy, dzięki czemu ich nauczyciele i dyrektorzy szkół otrzymają szczegółowe informacje o efektywności nauczania matematyki w swych gimnazjach, szkoły zaś uzyskają pełną diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności młodzieży z przedmiotu, który od 2010 roku stał się obowiązkowy na egzaminie maturalnym.
Zebrane dane dostarczą też wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Pomysłodawca akcji, dr Jacek Stańdo, wcześniej - pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej - organizował pierwsze w Polsce e-egzaminy na szeroką skalę, a w ubiegłym roku przeprowadził próbną e-maturę z matematyki.
Testy były dobrowolne, a udział w nich - całkowicie bezpłatny. Organizatorzy podkreślają, że dzięki formule prowadzenia egzaminu za pomocą specjalnie przygotowanej, przyjaznej aplikacji internetowej, dla większości zdających sprawdzian okazał się sympatycznym doświadczeniem.
"Pierwszy egzamin w trzyletniej diagnozie to precyzyjne nakreślenie, nad którymi obszarami wiedzy nauczyciel musi z danym uczniem szczególnie popracować" - mówi prowadzący projekt dr Jacek Stańdo. "W kolejnych latach będziemy porównywać wyniki i na tej podstawie badać zmiany w poziomie wiedzy i umiejętności gimnazjalistów w perspektywie zarówno pojedynczego ucznia na tle klasy, jak i całej klasy na tle innych biorących udział w diagnozie" - dodaje.
Analiza statystyczna pierwszych wyników potwierdziła optymalny dobór poziomu trudności testu, który pozwala na uzyskiwanie bardzo precyzyjnych danych. Okazało się też, że zróżnicowanie poziomu wiedzy wśród uczestników badania odpowiada powszechnej średniej wiedzy wśród polskich uczniów. "Sprawdziliśmy wyniki gimnazjalistów biorących udział w diagnozie, uzyskane w obligatoryjnym teście po zakończeniu szóstej klasy. Ich rezultaty nie różniły się od tych, zdobywanych w pozostałych gimnazjach" - wyjaśnia dr Stańdo.
Celem projektu "Policzmy to razem" jest umożliwienie monitorowania wiedzy i umiejętności matematycznych gimnazjalistów w trzech kolejnych latach. Co roku ci sami uczniowie będą rozwiązywać specjalnie przygotowane e-egzaminy, dzięki czemu ich nauczyciele i dyrektorzy szkół otrzymają szczegółowe informacje o efektywności nauczania matematyki w swych gimnazjach, szkoły zaś uzyskają pełną diagnozę poziomu wiedzy i umiejętności młodzieży z przedmiotu, który od 2010 roku stał się obowiązkowy na egzaminie maturalnym.
Zebrane dane dostarczą też wielu cennych informacji Ministerstwu Edukacji Narodowej i Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.
Pomysłodawca akcji, dr Jacek Stańdo, wcześniej - pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej - organizował pierwsze w Polsce e-egzaminy na szeroką skalę, a w ubiegłym roku przeprowadził próbną e-maturę z matematyki.
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)