Eurydice o kształceniu i innowacjach z zastosowaniem TIK w szkołach w Europie

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Jeśli technologie informacyjno-komunikacyjne mają być skuteczne jako narzędzia dydaktyczne, to monitorowanie i ocena ich wykorzystania mają kluczowe znaczenie. Raport Eurydice 2011 przedstawia ważne wskaźniki i informacje dotyczące wykorzystania TIK w procesach nauczania oraz wspierania kreatywnego rozwoju uczniów i ich kompetencji informatycznych.PHOTO: SXC.HU

Najnowsze dane z badań PISA 2009 pokazują, że uczniowie używają komputerów domowych głównie w celach rozrywkowych i bardzo rzadko – w związku z zajęciami szkolnymi. W Unii Europejskiej minimum raz w tygodniu prawie dwukrotnie więcej uczniów przeszukuje internet w celach rozrywkowych, niż w ramach pracy domowej związanej z nauką w szkole (odpowiednio 83% i 46 %). Zbliżone wzory zachowań dotyczą korzystania z poczty elektronicznej - 67% uż̂ywa jej minimum raz w tygodniu, ale tylko 37% w celach związanych z nauką w szkole.

W przeważającej większości krajów UE rekomenduje się lub sugeruje stosowanie innowacyjnych metod dydaktycznych, które pozwalają uczniom na naukę dostosowaną do ich indywidualnego doświadczenia i zainteresowań. Ponadto stosowaniu wyżej wymienionych metod moż̂e towarzyszyć wykorzystanie ICT do zwiększenia zaangażowania uczniów oraz poprawienia ich wyników w nauce.

Jednak z badań TIMSS 2007 wynika, że około 60% uczniów nigdy nie korzystało z komputera podczas lekcji przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, np. do poznawania naturalnych zjawisk poprzez symulację, a 51% nauczycieli nigdy nie wymagało od uczniów korzystania z komputerów w celu przeprowadzania eksperymentów naukowych. W ósmym roku nauki przeciętnie ok. 50% uczniów miało nauczycieli, którzy nigdy nie wymagali od nich korzystania z komputera w obu wyżej wymienionych przypadkach.

Wyniki międzynarodowych badań TIMSS 2007 ilustrują ograniczony zakres uczestniczenia nauczycieli w programach doskonalenia zawodowego dotyczących wprowadzania technik ICT do nauczania matematyki oraz przedmiotów ścisłych i przyrodniczych w szkołach średnich (51% dla matematyki i 41% dla przedmiotów ścisłych i przyrodniczych). W szkołach podstawowych odsetki te są nawet niższe (25% dla matematyki oraz 16% dla przedmiotów ścisłych i przyrodniczych).

Pobierz skrót najważniejszych wyników badań Eurydice w jęz. polskim (PDF).

Co to jest Eurydice?

Sieć Eurydice dostarcza informacji i analiz europejskich systemów edukacji i krajowych polityk edukacyjnych. Od roku 2011 składa się z 37 biur krajowych w 33 krajach uczestniczących w programie „Uczenie się przez całe życie” (kraje członkowskie UE, EOG oraz Chorwacja i Turcja) i jest koordynowana oraz zarządzana przez Agencję Wykonawczą do spraw Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA) w Brukseli, która przygotowuje publikacje porównawcze i bazy danych. Wszystkie publikacje Sieci Eurydice są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice.

(Źródło: Eurydice)

 
 
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie