Studenci siedzą w internecie

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niemal wszyscy polscy studenci codziennie korzystają z internetu. Blisko 60% z nich w sieci spędza codziennie od trzech do ponad siedmiu godzin - wynika z badania Instytutu Homo Homini przeprowadzonego na zlecenie Polish Open University (POU). Sondaż pokazuje, że najwięcej studentów - ponad 40% - spędza w internecie około 3-4 godzin dziennie, a ponad 11% aż od 5 do 7 godzin. Tych, którzy używają internetu krócej niż przez godzinę dziennie (6,1%) jest mniej niż tych, którzy przebywają w sieci powyżej 7 godzin każdego dnia (6,7%). Z internetu nie korzysta 0,8% badanych studentów.(C) EDUNEWS.PL

Według blogera i specjalisty od marketingu internetowego z firmy U-Marketing Bartłomieja Ciszewskiego wynik badania nie jest zaskakujący. "Dla studentów internet jest jednym z fundamentalnych elementów funkcjonowania w społeczeństwie, wykorzystują go do nauki, pracy i rozrywki" - podkreśla Ciszewski. "Studiujące obecnie pokolenie dorastało wraz z rozwojem internetu. Na bieżąco poznawali kolejne sieciowe aplikacje i nowinki, ucząc się jak je skutecznie wykorzystywać w codziennym życiu, to dla nich naturalne środowisko" - dodaje.

Coraz większa część studentów docenia również możliwość studiowania w trybie e-learningu. Z badania przeprowadzonego dla POU wynika, że w głównymi zaletami tego trybu nauki są: oszczędność czasu na dojazdy (86,2% wskazań) i możliwość studiowania z każdego miejsca na świecie (85,4%). Dla ponad 78% studentów istotne są o wiele niższe koszty studiowania on-line, a w szczególności brak wydatków na dojazdy i zakwaterowanie.

69% badanych docenia możliwości, jakie daje wirtualny świat. Multimedialna forma zajęć wykorzystuje różne narzędzia percepcji. "Dźwięki, obrazy czy filmy poszerzają znacznie spektrum możliwości ułatwiających przyswajanie materiału" - zaznacza koordynator programów nauczania w POU dr Justyna Berniak-Woźny. 46,6% studentów uważa, że e-learning daje możliwość bardziej zindywidualizowanego kontaktu z wykładowcą.

Jakie są oczekiwania polskich studentów wobec nauki w trybie e-learning? Ponad 78% ankietowanych jest przekonanych, że studia powinny wykorzystywać interaktywne narzędzia, które pozwalają na skupienie uwagi studenta przez cały czas trwania zajęć. Ta forma studiów ma też zapewniać stały kontakt z wykładowcą i dostęp do nieograniczonej liczby konsultacji po zajęciach (77,2%). Dla 68% badanych ważne jest, aby student mógł uczyć się, kiedy chce wykorzystując otrzymane materiały. Zdaniem blisko 59% studentów studia on-line powinny być równoważne ze studiami w trybie tradycyjnym, a zatem zakres "przerabianego" materiału musi być identyczny, podobnie jak wymagania co do zaliczeń i egzaminów.

Badanie potwierdza jednak, że studenci źle oceniają działania polskich szkół wyższych w obszarze e-kształcenia. Według aż 73% z nich krajowe uczelnie nie są odpowiednio przygotowane do nauczania w e-learningu. Obecnie coraz więcej szkół wyższych wprowadza zajęcia w tej formie, ale polskie szkolnictwo wciąż kojarzy się znacznie bardziej z tradycyjnym nauczaniem, niż z wysokiej jakości nowoczesnymi rozwiązaniami e-learningowymi.

"W Polsce system e-learning dopiero się rozwija, dlatego też wiedza przyszłych studentów na temat tego jak powinien wyglądać dobry e-learning jest mała" - komentuje Berniak-Woźny. "Warto jednak pamiętać, że nauka w e-learningu może być tak samo skuteczna lub nieskuteczna, jak nauka w innych trybach. Skuteczność zależy wyłącznie od tego, czy uczelnia i system kształcenia na odległość są dobrze przygotowane do tego, co robią. Przyszli studenci muszą więc dokładnie przyjrzeć się systemowi, jaki stosuje uczelnia, na której chcą studiować" - dodaje.

Badanie na zlecenie Polish Open Universtiy przeprowadził Instytut Badania Opinii Homo Homini w listopadzie 2011 roku na losowej próbie polskich studentów. Wielkość próby to 1067 osób. Badanie zrealizowano metodą CATI (standaryzowane wywiady kwestionariuszowe wspomagane komputerowo).

(Źródło: PAP - Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie