Technologie w praktyce szkolnej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Prezentujemy wyniki sondażu, którego celem było zebranie danych na temat dostępnej w edukacji szkolnej infrastruktury nowoczesnych technologii oraz ich wykorzystywania w codziennej praktyce edukacyjnej. Organizatorzy badania pytali nie tylko o wyposażenie szkół w komputery i inne nowoczesne urządzenia komputerowe, ale także o doświadczenia, sposoby oraz zakres korzystania przez nauczycieli z nowoczesnych urządzeń w codziennej praktyce (dydaktyka cyfrowa). Pytania dotyczyły również takich zagadnień, jak komunikacja w klasie, kompetencje cyfrowe nauczyciela, narzędzia ucznia służące do edukacji, potrzeby nauczyciela w zakresie pogłębiania kompetencji związanych z technologiami informacyjno-komunikacyjnymi.PHOTO: FOTOLIA

Sondaż przeprowadzono w ramach projektu Moj@ Edukacja metodą ankietową w okresie od połowy maja do połowy października 2011 r. w 312 szkołach trzech szczebli kształcenia (podstawowych, gimnazjach i ponadgimnazjalnych).

Sondaż, mimo że nie był realizowany na próbie reprezentatywnej, dostarcza wielu ciekawych danych i obserwacji na temat obecności nowoczesnych technologii w praktyce edukacyjnej polskiej szkoły. Wyniki przedstawiają prawdopodobnie dość optymistyczny obraz polskiej szkoły jako instytucji, która potrafi wykorzystać potencjał technologii w nauczaniu. Odpowiedzi na ankietę udzieliły w większości (75%) osoby, które wysoko lub bardzo wysoko oceniają swoje kompetencje w posługiwaniu się technologiami, co może mieć istotny wpływ również na postrzeganie roli technologii w całej szkole.

Ankiety nadesłało 312 nauczycieli pracujących w 92 szkołach podstawowych, 62 gimnazjach, 52 zespołach szkół oraz 106 szkołach ponadgimnazjalnych. Najliczniejszą grupę wśród badanych stanowili nauczyciele w wieku 45-49 lat (20%). Ponad połowę ankiet nadesłano ze szkół na terenach wiejskich i z miast wielkości 10-50 tys. mieszkańców (55%). Łącznie w badanych szkołach uczy się około 135 tysięcy uczniów.

Infrastruktura nowoczesnej szkoły

W badanych szkołach (N=312) jeden komputer przypada średnio na 12 uczniów. Istnieje duża rozpiętość między szkołami jeśli chodzi o dostęp do komputerów – są szkoły, gdzie ten współczynnik jest znacznie wyższy (1 komputer na 5 uczniów, ale i takie szkoły, te bardziej liczebne, gdzie dostęp do komputera jest dla uczniów mocno utrudniony). W większości przypadków posiadany sprzęt komputerowy to PC, natomiast 11% szkół deklaruje, że posiada również komputery Apple (tylko w 23 szkołach są one dostępne dla nauczycieli). Na szkołę przypada przeciętnie okolo 13 komputerów przeznaczonych dla nauczycieli.

Komputery przeważnie mają dostęp do internetu (84%), jednak nie zawsze jest on na tyle szybki, aby zapewniać swobodny dostęp do zasobów sieci. Tu również mamy olbrzymią rozpiętość pomiędzy szkołami gdy chodzi o szybkość łącza. Tam, gdzie są pracownie komputerowe, nauczyciele innych przedmiotów niż informatyka deklarowali, że mogą z nich korzystać, zazwyczaj według ustalonego grafika lub po umówieniu się z opiekunem pracowni (choć 11% z nich narzeka na utrudnienia w dostępie do pracowni). Gdy chodzi o wykorzystanie pracowni na przedmiotach szkolnych, oprócz nauczycieli informatyki najczęściej z pracowni komputerowej korzystają nauczyciele matematyki, języka obcego, języka polskiego, zaś w szkołach ponadgimnazjalnych również nauczyciele podstaw przedsiębiorczości i przedmiotów zawodowych.

Rozwiązaniem stosowanym jeszcze przez nieliczne szkoły (5,5%) jest mobilna pracownia – szafka z laptopami, które mogą być użyte w każdej klasie. Tylko w 11 szkołach funkcjonują mobilne pracownie oparte o komputery Apple, w sześciu oparte na netbookach Classmate lub innych.

Nie wszystkie szkoły dysponują tablicami interaktywnymi (71%). Tu współczynnik w szkołach biorących udział w sondażu wyniósł poniżej 2 sztuk na szkołę (w 101 szkołach była tylko jedna pracownia z tablicą interaktywną, w 52 dwie), choć były i szkoły (po jednej), w których jest 10, 12 czy 14 tablic interaktywnych. Gdy chodzi o wykorzystanie tablic interaktywnych na przedmiotach szkolnych, najczęściej korzystają z nich nauczyciele matematyki i języków obcych, choć dość powszechnie są używane na języku polskim, geografii, przyrody czy w nauczaniu zintegrowanym.

Szkoły mają dość ubogie wyposażenie w kamery cyfrowe (średnio 1,31 na szkołę). W epoce kultury audio-wizualnej może to dziwić, zwłaszcza jeśli wiemy, jak wiele można dokumentować wydarzeń i doświadczeń dzięki filmom wideo.

Szkoły posiadają również projektory multimedialne (średnio mniej niż 5 na szkołę). Oczywiście we wszystkich kategoriach sprzętowych zachodzą duże różnice w stanie posiadania pomiędzy szkołami.

Jeśli chodzi o sprzęt najnowszej generacji – jak multimedialne odtwarzacze iPod Touch czy iPady i inne tablety, to tylko nieliczne szkoły z badanych zdecydowały się zainwestować w te narzędzia. iPody były używane tylko w 7 szkołach, zaś tablety w 14 szkołach (np. w jednej ze szkół prywatnych ze Szczecina każdy uczeń ma iPada).

Większość szkół uczestniczących w sondażu ma sieć wi-fi (63%), ale tylko w 29% szkół jest ona dostępna również w klasach.

Technologie informacyjno-komunikacyjne w praktyce szkolnej

Kompetencje cyfrowe nauczycieli

Większość z nauczycieli korzysta z komputerów zarówno w domu, jak i w szkole. 96% używa swojego laptopa i projektora multimedialnego na zajęciach z uczniami.

Do podstawowych narzędzi, którymi posługuje się nowoczesny nauczyciel na nauczaniu należą zasoby internetu (99%), prezentacje (99%), poczta elektroniczna (96%), aplikacje i programy edukacyjne (92%), filmy wideo (86%). Natomiast mniej popularne są: gry komputerowe (46%) nagrania audio (podkasty) – 44%, kursy e-learning (40%) czy blogi (33%). W tym ostatnim przypadku, może to też tłumaczyć dlaczego nieliczni nauczyciele prowadzą swoje blogi (tylko 9% respondentów).

Problemem wśród nauczycieli może być znajomość języków obcych. To może tłumaczyć, dlaczego do obcojęzycznych zasobów edukacyjnych sięga tylko około 43% nauczycieli.

Nauczyciele starają się aktywnie współtworzyć zasoby informacyjne i edukacyjne szkoły. 76% z nich deklaruje przygotowywanie treści na szkolną stronę internetową, 41% tworzy zasoby edukacyjne ze swojego przedmiotu z przeznaczeniem dla swoich uczniów i dostępnych online, na przykład przez platformę e-learning. 55% nauczycieli publikuje stworzone przez siebie materiały w sieci (np. prezentacje).

Stosunkowo mało nauczyciele pracują z dyktafonem – co może dziwić zwłaszcza, że często intensywnie pracują głosem. Tylko 7% próbowało nagrywać fragmenty lekcji lub inne informacje i wysyłać je do uczniów bądź rodziców. Tu chyba potencjał tego narzędzia jest znacznie większy, co przyczyni się również bardzo do oszczędności głosu.

Nieco częściej nauczyciele pracują z filmem. 29% zadeklarowało, że próbuje nagrywać fragmenty lekcji lub swoje wykłady na kamerę, 21% publikuje potem wybrane filmy w serwisach internetowych (np. YouTube). Natomiast jeśli chodzi o publikację prac swoich uczniów, nauczyciele czynią to znaczenie częściej – prawie 57% przyznaje, że publikują je na szkolnej stronie internetowej, blogu lub w innym miejscu w internecie.

Badani nauczyciele stosunkowo rzadko korzystają z metod aktywizujących wykorzystujących zasoby internetu. Tylko 22% próbowało użyć WebQuestu jako ciekawych narzędzi edukacyjnych rozwijających kompetencje cyfrowe młodzieży (zwłaszcza w zakresie wyszukiwania i przetwarzania informacji). Z kolei jeśli chodzi o narzędzia sieciowe sprawdzające wiedzę uczniów poprzez różne testy i zadania (quizy, ankiety itp.) używa ich już prawie dwie trzecie badanych (64%).

Powoli nauczyciele przekonują się do e-dziennika. Wśród uczestników badania korzystało z takich narzędzi już 100 osób (32%).

Zapytani o ocenę swoich kompetencji cyfrowych nauczyciele w większości wypadków czują się biegli w wykorzystaniu technologii edukacyjnych na zajęciach z uczniami. Na skali od 1 (najniższa) do 6 (najwyższa ocena) 41% wystawiło sobie „5“, zaś 34% „6“; ocenę „2“ wpisała zaledwie jedna osoba. Można z tego wysnuć wniosek, że ankietę – prawdopodobnie na polecenie dyrekcji – wypełniały często osoby, które mają wiele do czynienia z technologiami informacyjnymi i stosują je często w nauczaniu.

Narzędzia i aktywności edukacyjne uczniów

Zdaniem nauczycieli ich podopieczni wykorzystują wiele różnego typu nowoczesnych narzędzi TIK w edukacji, np. przy odrabianiu prac domowych. Do podstawowych należą strony internetowe (prawie 94% uczniów je wykorzystuje), prezentacje (92%) oraz poczta elektroniczna (prawie 90%). Popularne są programy edukacyjne (oprogramowanie), z których korzysta prawie 82% uczniów oraz, co ciekawe, telefony komórkowe (prawie 67%). Nieco ponad połowa uczniów korzysta z kursów e-learning, 45,5% z blogów, 42% z gier komputerowych, 40% wykorzystuje czaty i komunikatory, prawie 37% kamery wideo. W mniejszym stopniu korzystają z podkastów (28%), iPodów i innych podobnych odtwarzaczy (17%), iPadów czy innych tabletów (prawie 14%).

Nauczyciele zostali poproszeni o ocenę rozmaitych aktywności uczniów pod kątem ich wartości edukacyjnej (skala 1-6, gdzie 6 oznacza najbardziej kształcące). Za najbardziej kształcące nauczyciele uznali uczestniczenie w kursach e-learning (6), oglądanie programów popularnonaukowych (5/6), gry symulacyjne (4/5), gry komputerowe strategiczne (4), pisanie i czytanie blogów (3/4). Do aktywności bardziej o charakterze rozrywkowym zaliczyli oglądanie programów rozrywkowych (1/2), filmów i seriali (1/2), filmów rysunkowych (2/3), korzystanie z komunikatorów internetowych i czatów (2/3), portali społecznościowych (2/3) oraz gier komputerowych zręcznościowych (2/3).

Komunikacja w klasie

We współczesnej szkole relacje nauczyciel-uczeń nie ograniczają się już tylko do przestrzeni szkolnej, ale dotyczą również sieci. Widać to wyraźnie po odpowiedziach nauczycieli. Tylko 17% zadeklarowało, że praktycznie nie komunikują się z uczniami poza szkołą. Zdecydowana większość nawet po zakończeniu zajęć przekazuje uczniom różne zadania i informacje. Czynią to najczęściej za pośrednictwem poczty elektronicznej (82%), telefon (prawie 40%) portale społecznościowe (28,5%), komunikatory internetowe (18%).

Prawie 86% nauczycieli pozwala uczniom przesyłać pocztą elektroniczną (lub wgrywać na platformę edukacyjną) odrobione prace domowe.

Gdy chodzi o komunikację z rodzicami, nauczyciele najczęściej spotykają się z nimi na wywiadówkach i dniach otwartych (prawie 81%), komunikują się przez telefon (77,5%), czy wysyłają informacje pocztą elektroniczną (43,6%). Najrzadziej wykorzystują komunikatory internetowe oraz narzędzia komunikacyjne w portalach społecznościowych.

Zdecydowana większość nauczycieli (91%) korzysta z narzędzi internetowych, aby szukać inspiracji do działań edukacyjnych, wymieniać się doświadczeniami z innymi, zbierać opinie. 

Potrzeby edukacyjne nauczyciela

Pomimo, że zdecydowana większość nauczycieli biorących udział w sondażu czuje się wysoce kompetentna do wykorzystywania nowoczesnych technologii w nauczaniu, praktycznie wszyscy odczuwają potrzebę podnoszenia kompetencji (95%). To może oznaczać, że nauczyciele są świadomi, że co chwila pojawiają się nowsze urządzenia, które wymagają nowych umiejętności i ciągłego pogłębiania wiedzy o ich zastosowaniach z pożytkiem dla edukacji.

Poproszeni o identyfikację największych przeszkód w stosowaniu nowych technologii w codziennej pracy, nauczyciele wskazywali najczęściej na brak dobrego sprzętu w szkołach (55%) oraz brak czasu na szersze wykorzystanie nowych technologii (45%). Prawie 17% wskazało na brak dostatecznych umiejętności w zakresie wykorzystania nowych technologii na zajęciach. Dla 16,5% problemem jest natomiast brak wiedzy o nowoczesnych narzędziach dydaktycznych. Wśród innych odpowiedzi pojawiały się również: niechęć rodziców (12%), niechęć uczniów (7%) lub inne przeszkody – ok. 12% (np. brak sprzętu, brak oprogramowania, brak zrozumienia ze strony dyrekcji).

Nauczyciele zapytani o to, co pomogłoby im najbardziej w lepszym wykorzystaniu nowoczesnych technologii w nauczaniu, wskazywali na potrzebę zwiększenia darmowych zasobów edukacyjnych w języku polskim (56%), udział w konferencjach naukowych poświęconych TIK (52,5%), wsparcie merytoryczne producentów edukacyjnego oprogramowania lub komputerów (48%), szkolenia z zakresu wykorzystywania nowych technologii w edukacji (42%), swobodniejszy dostęp do szybkiego internetu w szkole (40%).  32% wskazań było za unowocześnieniem i większą dostępnością sprzętu w szkole, ale tylko blisko 26% nauczycieli uznało, że pomogłoby im czerpanie z wiedzy i doświadczeń uczniów w zakresie posługiwania się narzędziami TIK.

Popularne serwisy edukacyjne nauczycieli

Do najczęściej odwiedzanych przez nauczycieli serwisów edukacyjnych należą Scholaris.pl (korzysta z niego prawie 74% respondentów ankiety), Interklasa.pl (73%), Ceo.org.pl (prawie 67%), Profesor.pl (66%) oraz Edunews.pl (62%).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie