Zbyt mało czasu na matematykę…

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Matematyka to jeden z najważniejszych elementów szkolnej edukacji. Żaden inny przedmiot nie wzbudza tyle emocji, zarówno wśród uczniów, ale także środowiska naukowego. Matematyka ma tyle samo miłośników, co i przeciwników. Wydawnictwo Nowa Era przygotowało „Raport problemów matematycznych w edukacji wczesnoszkolnej”, w którym diagnozuje główne kłopoty w nauczaniu tego przedmiotu w najmłodszych klasach szkoły podstawowej. Przeprowadzone badania pokazują przede wszystkim, że istnieje poważna rozbieżność między teorią nauczania matematyki a praktyką szkolną.SXC.HU

Raport został przygotowany na podstawie ankiet matematycznych wypełnionych przez ponad 1300 nauczycieli nauczania początkowego z 13 województw Polski. Pedagodzy odpowiadali na 10 pytań i wskazywali te zagadnienia, które ich zdaniem sprawiają najwięcej trudności w pracy z dziećmi. Punktem wyjścia był międzynarodowy kongres „Nowa era w nauczaniu matematyki”, który odbył się w październiku ub. roku.

Najwięcej, bo aż 55% ankietowanych pedagogów uznało, że największy problem w pracy z uczniami w ramach edukacji matematyki to zbyt mało czasu na utrwalenie zdobytych umiejętności matematycznych. Mimo że w nowej podstawie programowej nie zmniejszono liczby godzin nauczyciele deklarują, że mają mało czasu na powtarzanie i utrwalenie z uczniami zdobytej podczas lekcji wiedzy. Głównym powodem takiego stanu rzeczy są z pewnością różnice indywidualne dzieci, różne tempo pracy poszczególnych uczniów, niejednorodny poziom dojrzałości społeczno-emocjonalnej.

Blisko połowa badanych, stanowiących 40% wszystkich ankietowanych stwierdziła, że dużo trudności przysparzają im sposoby radzenia sobie przez dzieci w sytuacji rozwiązywania zadań celowo źle skonstruowanych, celowo źle rozwiązanych; dostrzeganie niedorzeczności i pułapek; korygowanie zadań tak, aby przybrały prawidłową formę. Celem takich ćwiczeń jest rozwój myślenia logicznego, zachęcenie dzieci do wspólnej pracy nad rozwiązaniem i dochodzenie do prawidłowego wniosku.

Trzecią najczęściej zaznaczaną odpowiedzią (38% ankietowanych) było doskonalenie rachunku pamięciowego w zakresie 100, pamięciowe opanowanie tabliczki mnożenia w obrębie tabeli.

Jak rozwiązać problem?

Jak wskazują badania zrealizowane przez Nową Erę oraz kontakt z nauczycielami i edukatorami, głównym problemem polskich szkołach w ramach edukacji wczesnoszkolnej jest rozbieżność między praktyką a teorią nauczania matematyki.

Zdaniem prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej, która uczestniczyła w konferencji prezentującej wyniki Raportu, konieczna jest pilna praca u podstaw w szerokim zakresie. Po pierwsze, zdaniem profesor, należy edukować nauczycieli w zakresie rozwoju umysłowego najmłodszych. „Bez odpowiedniej wiedzy psychologicznej szkolna edukacja matematyczna będzie nadal rozmijać się z naturalnym rozwojem kompetencji umysłowych uczniów. Ponadto należy przekonać pedagogów, że matematyka to nie tylko rozwiązywanie zadań w zeszycie ćwiczeń. Papierowa matematyka nie wykształci w dzieciach wiadomości i umiejętności matematycznych. Do tego potrzebne są doświadczenia realizowane na lekcjach, przykłady z życia wzięte, liczenie na liczydłach, jak najwięcej praktycznej matematyki. Tylko w ten sposób wzbudzimy w dzieciach chęć do uczenia się tego przedmiotu” - przekonuje.

Ze słowami prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej zgadza się dr hab. Ewa Swoboda, dydaktyk matematyki, autorka wielu podręczników. „Dla mnie najważniejsze jest, by te lekcje dawały uczniom satysfakcję z podejmowania intelektualnego wysiłku. Na lekcjach najbardziej zapracowaną osobą powinien być uczeń. Prezentowanie dziecku gotowych rozwiązań, dokładne tłumaczenie, jak to ma być, jest zabójcze, bo powoduje blokady w samodzielnym podejmowaniu prób rozwiązania przez dziecko”. Zdaniem dr hab. Ewy Swobody „Wyniki badań, choćby takich jak te cytowane w raporcie, powinny prowokować do dalszych rzetelnych analiz. A te powinny wciąż wpływać na modyfikowanie sposobów kształcenia nauczycieli”.

Rozproszona koncentracja dzieci – przyczyną problemów w uczeniu się najmłodszych

Z ankiet problemów matematycznych i z licznych rozmów z nauczycielami wynika również, że pedagodzy boją się wprowadzać aktywizujące i angażujące ucznia metody pracy, gdyż bardzo często mają problem z utrzymaniem dyscypliny w klasie, nie mogą poradzić sobie z zachowaniem swoich podopiecznych. A wiadomo, że nauka nowych pojęć i zagadnień powinna odbywać się w atmosferze spokoju, zaangażowania umysłu dzieci i rozbudzenia ich ciekawości. „Sukces w nauczaniu matematyki to odpowiednia organizacja procesu kształcenia, to nauczyciel, potrafiący prowadzić dialog matematyczny z uczniem i stosować bez obaw różnorodne narzędzia oraz dobrze wychowany uczeń, potrafiący skupiać uwagę” – uważa Anna Karniej, Dyrektor Wydawniczy Nowej Ery.

Problemy z koncentracją uwagi u dzieci to charakterystyczne zjawisko współczesnych czasów. Coraz częściej dzieci są nadmiernie pobudzone i wykazują skłonność do rozpraszania swojej uwagi. „Problemy z koncentracją uwagi u dzieci mogą mieć różne uwarunkowania. Rozwój tych umiejętności jest uzależniony biologicznie, ale wymaga:

  • odpowiednich relacji rodzinnych,
  • zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka,
  • konsekwencji w wychowaniu,
  • akceptacji jego osoby, zrozumienia i wsparcia”

 – podkreśla Iwona Chądrzyńska, psycholog dziecięcy. Swobodna i niekontrolowana zabawa, dużo fizycznego ruchu, wartościowego jedzenia i regularnego nocnego wypoczynku – to zdaniem psycholog główne potrzeby dzieci, które każdy rodzic powinien zaspokajać.

Rys. 1 Wyniki ankiety problemów matematycznych.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie