Po co ludzie grają w gry wideo?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Brytyjscy psychologowie zainteresowali sie fenomenem gier – co sprawia, że ludzie na całym świecie spędzają tygodniowo już łącznie 3 miliardy godzin na grach wideo? Dotychczas większość badaczy zwracała raczej uwagę na szkodliwość spędzania wielu godzin w świecie wirtualnym, ignorując w ogóle powody, dla których lubimy grać. Warto zatem zwrócić uwagę również na pozytywne strony.photo: sxc.hu

Otóż zdaniem naukowców z University of Essex do gier pcha nas bardzo często ciekawość znalezienia się w innej roli, w innej sytuacji, „przymierzenia“ cech i charakterystyk, których nie posiadamy (i zapewne nie będziemy posiadać) w naszym życiu. Badanie jest częścią pracy naukowej dr. Andy Przybylskiego, który próbuje zrozumieć powody, dla których tak wielu ludzi ogrywa się w różnego typu grach.

Można zatem powiedzieć, że gra jest idealnym narzędziem dla tych, którzy chcą „przymierzyć inne kapelusze“, wyobrazić siebie w „trochę“ bardziej wyidealizowanej roli – pisał w czasopiśmie naukowym „Psychological Science“ dr Przybylski. „Gra staje się o wiele zabawniejsza wtedy, gdy masz okazję działania i bycia jako idealny Ty“ – zauważa. „Ludzie starają się wyobrazić siebie w jakiejś idealnej roli, a potem sprawdzają, jak się czują w tej roli“.

Naukowcy odkryli, że gracze lubią mieć możliwość zmiany tożsamości podczas gry i działania w nowej tożsamości (podobne doświadczenia były związane z Second Life) – kiedy można zmienić płeć, stać się bohaterem lub bandytą, myślą o sobie i czują się znacznie lepiej.

Badając emocje graczy po grze i ich motywację do grania, odkryto, że istnieje wyraźny związek pomiędzy wzrostem zadowolenia z grania, gdy była zagwarantowana w mechaniźmie gry możliwość (choćby najmniejsza) wyidealizowania siebie.

Współpracując z dr Nettą Weinstein Przybylski przebadał w laboratorium ponad setkę osób grających w gry wideo od czasu do czasu („zwykłych“ graczy) oraz prawie tysiąc „zdeklarowanych“ graczy, którzy grali w najrozmaitsze gry, od The Sims, przez Call of Duty do World of Warcraft.

Wyniki badań wskazują raczej, że w przypadku gier nie chodzi o uciekanie od problemów (tego świata). Jak zauważa dr Przybylski, badania wskazują raczej, że uciekamy trochę od siebie, jakimi jesteśmy do takich, jakimi chcielibyśmy być. Gracze zatem nie uciekają w świat gier donikąd – uciekają dokądś, do pewnego swojego idealnego obrazu.

Źródło: A. Przybylski et al. The ideal self at play: The appeal of videogames that let you be all you can be. Psychological Science, 2011, za: www.ScienceDaily.com

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie