Szkoła raczej bez prac domowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tuż przed Nowym Rokiem zakończyliśmy naszą sondę o zadawaniu pracy domowej. Była ona następstwem artykułu, który ukazał się w Edunews.pl po upublicznieniu propozycji Prezydenta Francji o zniesieniu prac domowych we francuskich szkołach (zob. Koniec zadawania pracy domowej?). Zobaczmy, jak skomentowaliśmy pomysł w naszych polskich realiach.photo: sxc.hu

Najwięcej zwolenników ma jednak pomysł rezygnacji z zadawania prac domowych – edukacja powinna mieć miejsce w szkole i to wystarczy (29,3% głosów). To być może wyraz tego, że uczniowie i tak mają wiele do zgłębienia wskutek napuchniętej podstawy programowej i dokładanie im edukacji jeszcze w domu nie jest dobrym pomysłem (szczególnie jeśli mają jeszcze inne zajęcia).

Drugim najpopularniejszym głosem było pozostawienie swobody decyzji (autonomii) nauczycielowi – niech on/a decyduje, czy zadać pracę domową, jaką, w jakiej formie itp. Takie rozwiązanie poparło 25,8% głosujących. To na pewno dobre podejście w edukacji, aby o tym, co trzeba zrobić, jak, po co, jakimi narzędziami itd. decydował ten, kto odpowiada za nauczanie. Byleby o tym pamiętali także urzędnicy oświatowi...

17% respondentów opowiada się za poszukiwaniem innej formuły pracy domowej, na przykład na wzór Akademii Khana (http://www.khanacademy.pl/) - uczniowie przygotowują się do zajęć korzystając z biblioteki filmowej, zaś faktyczne prace domowe (zadania, projekty, ćwiczenia) rozwiązują w klasie, dzięki czemu nauczyciel ma więcej czasu, który może przeznaczyć uczniom. Prawdopodobnie istnieje wiele innych modeli, które można byłoby tu zastosować (na przykład w niektórych duńskich szkołach zadania wyznaczone przez nauczyciela, indywidualnie lub grupowo) muszą być oddane np. poprzez wewnętrzny system intranetowy do godz. 17.-tej, kiedy kończy się dzień pracy szkoły.

Podobna grupa uczestników sondy (16,2%) opowiada się za pozostawieniem prac domowych w szkolnym procesie nauczania – są one konieczne, mimo iż większość uczniów ich nie odrabia. To chyba wyraz przeświadczenia, że czas edukacji w szkole to jednak za mało, aby się wszystkiego nauczyć i w związku z tym w domu również uczeń powinien powrócić do omawianych tematów i wykorzystać przyswojoną (mniej lub bardziej) wiedzę. Tylko 6,6% głosujących uważa, że wręcz trzeba zadawać uczniom jeszcze więcej, bo i tak się za mało uczą.

Najmniej głosów zyskał pogląd, że praca domowa jest potrzebna tylko nauczycielom, głównie pod kątem wystawiania ocen (5,2%).

Patrząc na wyniki sondy Edunews.pl (229 oddanych głosów), można dojść do wniosku, że na pewno kwestię pracy domowej należałoby w szkole polskiej dobrze przemyśleć. Wygląda bowiem na to, że nie spełnia ona dobrze swojej funkcji, czyli nie mobilizuje skutecznie uczniów do nauki. Być może przyczyna nie leży w samej idei pracy domowej, lecz w jakości zadań (rutynowych, sztampowych, mało kreatywnych, mało praktycznych?), które uczniowie otrzymują do odrobienia. Chyba tu właśnie jest pies pogrzebany...

(C) Edunews.pl - sonda

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie