Szkoła raczej bez prac domowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tuż przed Nowym Rokiem zakończyliśmy naszą sondę o zadawaniu pracy domowej. Była ona następstwem artykułu, który ukazał się w Edunews.pl po upublicznieniu propozycji Prezydenta Francji o zniesieniu prac domowych we francuskich szkołach (zob. Koniec zadawania pracy domowej?). Zobaczmy, jak skomentowaliśmy pomysł w naszych polskich realiach.photo: sxc.hu

Najwięcej zwolenników ma jednak pomysł rezygnacji z zadawania prac domowych – edukacja powinna mieć miejsce w szkole i to wystarczy (29,3% głosów). To być może wyraz tego, że uczniowie i tak mają wiele do zgłębienia wskutek napuchniętej podstawy programowej i dokładanie im edukacji jeszcze w domu nie jest dobrym pomysłem (szczególnie jeśli mają jeszcze inne zajęcia).

Drugim najpopularniejszym głosem było pozostawienie swobody decyzji (autonomii) nauczycielowi – niech on/a decyduje, czy zadać pracę domową, jaką, w jakiej formie itp. Takie rozwiązanie poparło 25,8% głosujących. To na pewno dobre podejście w edukacji, aby o tym, co trzeba zrobić, jak, po co, jakimi narzędziami itd. decydował ten, kto odpowiada za nauczanie. Byleby o tym pamiętali także urzędnicy oświatowi...

17% respondentów opowiada się za poszukiwaniem innej formuły pracy domowej, na przykład na wzór Akademii Khana (http://www.khanacademy.pl/) - uczniowie przygotowują się do zajęć korzystając z biblioteki filmowej, zaś faktyczne prace domowe (zadania, projekty, ćwiczenia) rozwiązują w klasie, dzięki czemu nauczyciel ma więcej czasu, który może przeznaczyć uczniom. Prawdopodobnie istnieje wiele innych modeli, które można byłoby tu zastosować (na przykład w niektórych duńskich szkołach zadania wyznaczone przez nauczyciela, indywidualnie lub grupowo) muszą być oddane np. poprzez wewnętrzny system intranetowy do godz. 17.-tej, kiedy kończy się dzień pracy szkoły.

Podobna grupa uczestników sondy (16,2%) opowiada się za pozostawieniem prac domowych w szkolnym procesie nauczania – są one konieczne, mimo iż większość uczniów ich nie odrabia. To chyba wyraz przeświadczenia, że czas edukacji w szkole to jednak za mało, aby się wszystkiego nauczyć i w związku z tym w domu również uczeń powinien powrócić do omawianych tematów i wykorzystać przyswojoną (mniej lub bardziej) wiedzę. Tylko 6,6% głosujących uważa, że wręcz trzeba zadawać uczniom jeszcze więcej, bo i tak się za mało uczą.

Najmniej głosów zyskał pogląd, że praca domowa jest potrzebna tylko nauczycielom, głównie pod kątem wystawiania ocen (5,2%).

Patrząc na wyniki sondy Edunews.pl (229 oddanych głosów), można dojść do wniosku, że na pewno kwestię pracy domowej należałoby w szkole polskiej dobrze przemyśleć. Wygląda bowiem na to, że nie spełnia ona dobrze swojej funkcji, czyli nie mobilizuje skutecznie uczniów do nauki. Być może przyczyna nie leży w samej idei pracy domowej, lecz w jakości zadań (rutynowych, sztampowych, mało kreatywnych, mało praktycznych?), które uczniowie otrzymują do odrobienia. Chyba tu właśnie jest pies pogrzebany...

(C) Edunews.pl - sonda

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie