Szkoła raczej bez prac domowych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tuż przed Nowym Rokiem zakończyliśmy naszą sondę o zadawaniu pracy domowej. Była ona następstwem artykułu, który ukazał się w Edunews.pl po upublicznieniu propozycji Prezydenta Francji o zniesieniu prac domowych we francuskich szkołach (zob. Koniec zadawania pracy domowej?). Zobaczmy, jak skomentowaliśmy pomysł w naszych polskich realiach.photo: sxc.hu

Najwięcej zwolenników ma jednak pomysł rezygnacji z zadawania prac domowych – edukacja powinna mieć miejsce w szkole i to wystarczy (29,3% głosów). To być może wyraz tego, że uczniowie i tak mają wiele do zgłębienia wskutek napuchniętej podstawy programowej i dokładanie im edukacji jeszcze w domu nie jest dobrym pomysłem (szczególnie jeśli mają jeszcze inne zajęcia).

Drugim najpopularniejszym głosem było pozostawienie swobody decyzji (autonomii) nauczycielowi – niech on/a decyduje, czy zadać pracę domową, jaką, w jakiej formie itp. Takie rozwiązanie poparło 25,8% głosujących. To na pewno dobre podejście w edukacji, aby o tym, co trzeba zrobić, jak, po co, jakimi narzędziami itd. decydował ten, kto odpowiada za nauczanie. Byleby o tym pamiętali także urzędnicy oświatowi...

17% respondentów opowiada się za poszukiwaniem innej formuły pracy domowej, na przykład na wzór Akademii Khana (http://www.khanacademy.pl/) - uczniowie przygotowują się do zajęć korzystając z biblioteki filmowej, zaś faktyczne prace domowe (zadania, projekty, ćwiczenia) rozwiązują w klasie, dzięki czemu nauczyciel ma więcej czasu, który może przeznaczyć uczniom. Prawdopodobnie istnieje wiele innych modeli, które można byłoby tu zastosować (na przykład w niektórych duńskich szkołach zadania wyznaczone przez nauczyciela, indywidualnie lub grupowo) muszą być oddane np. poprzez wewnętrzny system intranetowy do godz. 17.-tej, kiedy kończy się dzień pracy szkoły.

Podobna grupa uczestników sondy (16,2%) opowiada się za pozostawieniem prac domowych w szkolnym procesie nauczania – są one konieczne, mimo iż większość uczniów ich nie odrabia. To chyba wyraz przeświadczenia, że czas edukacji w szkole to jednak za mało, aby się wszystkiego nauczyć i w związku z tym w domu również uczeń powinien powrócić do omawianych tematów i wykorzystać przyswojoną (mniej lub bardziej) wiedzę. Tylko 6,6% głosujących uważa, że wręcz trzeba zadawać uczniom jeszcze więcej, bo i tak się za mało uczą.

Najmniej głosów zyskał pogląd, że praca domowa jest potrzebna tylko nauczycielom, głównie pod kątem wystawiania ocen (5,2%).

Patrząc na wyniki sondy Edunews.pl (229 oddanych głosów), można dojść do wniosku, że na pewno kwestię pracy domowej należałoby w szkole polskiej dobrze przemyśleć. Wygląda bowiem na to, że nie spełnia ona dobrze swojej funkcji, czyli nie mobilizuje skutecznie uczniów do nauki. Być może przyczyna nie leży w samej idei pracy domowej, lecz w jakości zadań (rutynowych, sztampowych, mało kreatywnych, mało praktycznych?), które uczniowie otrzymują do odrobienia. Chyba tu właśnie jest pies pogrzebany...

(C) Edunews.pl - sonda

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje
Ppp napisał/a komentarz do O poczuciu przynależności do szkoły
Jak człowiek uwierzy, że "przynależy", a potem zostanie wyrzucony - wtedy dopiero jest problem! Post...
Tadeusz napisał/a komentarz do Myślenie wolne i szybkie w praktyce edukacyjnej
Czytając ten artykuł nie mogę oprzeć się wrażeniu, że został wygenerowany przez sztuczną inteligencj...
Przypominam że oceny jeszcze nie zostały ze szkół usunięte, a bez tego te porady nie mają sensu, cho...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie