O sztuce obdarowywania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niełatwo wybrać prezent idealny: wymaga to bowiem namysłu, nakładu czasu i pieniędzy. Upominek nie tylko powinien się podobać, lecz także zostać doceniony i wzmocnić relację z obdarowanym. Można by przypuszczać, że liczy się głównie przemyślany dobór upominku i że długie rozważania nad jego wyborem zwiększą wdzięczność obdarowanego. Przemyślany podarek jest wszak wyrazem uczuć darczyńcy, a przecież „to intencje i włożony w coś wysiłek na prawdę się liczą”.photo: sxc.hu

Tymczasem, niedawne badania przeprowadzone przez Nicholasa Epleya, profesora nauk o zachowaniu z University of Chicago Booth School of Business oraz Yan Zhanga, z National University of Singapore, wskazują, że ta rozpowszechniona opinia, oparta na błędnych założeniach, jest nieuzasadniona.

Na co dzień długie zastanawianie się nad prezentem łatwo pomylić z wyborem lepszego podarku i przyjąć, że ma ono większe znaczenie. Jak wskazują jednak badania, ważna jest przede wszystkimi jakość podarunku. Obdarowujący mogą odnieść wrażenie, że to „włożony wysiłek się liczy” w wymianie upominków, ponieważ dzięki niemu wybierają lepszy prezent. Przemyślany wybór nie wywołuje jednak żadnej dodatkowej – wychodzącej poza jakość podarku – wdzięczności czy uznania ze strony obdarowanego.

Amerykańscy badacze przeprowadzili serię czterech eksperymentów, żeby sprawdzić, czy ludzie naprawdę wierzą, że „liczy się przede wszystkim, żeby prezent by przemyślany”. Na początku eksperymentu grupę uczestników poproszono o przewidzenie stopnia uznania i wdzięczności, jakie poczuje obdarowany po otrzymaniu prezentu od przyjaciela w różnych okolicznościach (prezent udany/nieudany, przemyślany/nieprzemyślany).

Jak łatwo przewidzieć, uczestnicy badania zakładali, że udany podarek wywoła większe uznanie i wdzięczność, a także – trzymając się utartej opinii – iż cieplejsze uczucia wywoła prezent wybrany z namysłem.

„Chociaż obdarowujący prawidłowo przewidywali wpływ jakości upominku na uznanie obdarowanych, to we wszystkich czterech eksperymentach błędnie oceniali znaczenie namysłu nad wyborem prezentu” – stwierdził Epley.

„Ponieważ obdarowujący i zewnętrzni obserwatorzy nie podlegają tym samym procesom psychologicznym, które uaktywniają wnioskowanie u obdarowanych, trudno dowiedzieć się, kiedy intencje i czas przeznaczony na wybór prezentu mają znaczenie, a kiedy są obojętne osobie otrzymującej upominek. W tym sensie błędne jest twierdzenie, że ‘to wysiłek się liczy’”.

Jeśli więc chcesz dać prezent, który zostanie doceniony, powinieneś skupić się na dobrym wyborze, a nie brać pod uwagę tego, jak wiele wymagał on wysiłku. Jeżeli jednak chcesz poczuć się bliżej obdarowanej osoby, możliwie najlepiej przemyśl wybór – nie obraź się jednak, gdy twój wysiłek nie zostanie dostrzeżony.

(Źródło: Chicago Booth School of Business)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie