O sztuce obdarowywania

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Niełatwo wybrać prezent idealny: wymaga to bowiem namysłu, nakładu czasu i pieniędzy. Upominek nie tylko powinien się podobać, lecz także zostać doceniony i wzmocnić relację z obdarowanym. Można by przypuszczać, że liczy się głównie przemyślany dobór upominku i że długie rozważania nad jego wyborem zwiększą wdzięczność obdarowanego. Przemyślany podarek jest wszak wyrazem uczuć darczyńcy, a przecież „to intencje i włożony w coś wysiłek na prawdę się liczą”.photo: sxc.hu

Tymczasem, niedawne badania przeprowadzone przez Nicholasa Epleya, profesora nauk o zachowaniu z University of Chicago Booth School of Business oraz Yan Zhanga, z National University of Singapore, wskazują, że ta rozpowszechniona opinia, oparta na błędnych założeniach, jest nieuzasadniona.

Na co dzień długie zastanawianie się nad prezentem łatwo pomylić z wyborem lepszego podarku i przyjąć, że ma ono większe znaczenie. Jak wskazują jednak badania, ważna jest przede wszystkimi jakość podarunku. Obdarowujący mogą odnieść wrażenie, że to „włożony wysiłek się liczy” w wymianie upominków, ponieważ dzięki niemu wybierają lepszy prezent. Przemyślany wybór nie wywołuje jednak żadnej dodatkowej – wychodzącej poza jakość podarku – wdzięczności czy uznania ze strony obdarowanego.

Amerykańscy badacze przeprowadzili serię czterech eksperymentów, żeby sprawdzić, czy ludzie naprawdę wierzą, że „liczy się przede wszystkim, żeby prezent by przemyślany”. Na początku eksperymentu grupę uczestników poproszono o przewidzenie stopnia uznania i wdzięczności, jakie poczuje obdarowany po otrzymaniu prezentu od przyjaciela w różnych okolicznościach (prezent udany/nieudany, przemyślany/nieprzemyślany).

Jak łatwo przewidzieć, uczestnicy badania zakładali, że udany podarek wywoła większe uznanie i wdzięczność, a także – trzymając się utartej opinii – iż cieplejsze uczucia wywoła prezent wybrany z namysłem.

„Chociaż obdarowujący prawidłowo przewidywali wpływ jakości upominku na uznanie obdarowanych, to we wszystkich czterech eksperymentach błędnie oceniali znaczenie namysłu nad wyborem prezentu” – stwierdził Epley.

„Ponieważ obdarowujący i zewnętrzni obserwatorzy nie podlegają tym samym procesom psychologicznym, które uaktywniają wnioskowanie u obdarowanych, trudno dowiedzieć się, kiedy intencje i czas przeznaczony na wybór prezentu mają znaczenie, a kiedy są obojętne osobie otrzymującej upominek. W tym sensie błędne jest twierdzenie, że ‘to wysiłek się liczy’”.

Jeśli więc chcesz dać prezent, który zostanie doceniony, powinieneś skupić się na dobrym wyborze, a nie brać pod uwagę tego, jak wiele wymagał on wysiłku. Jeżeli jednak chcesz poczuć się bliżej obdarowanej osoby, możliwie najlepiej przemyśl wybór – nie obraź się jednak, gdy twój wysiłek nie zostanie dostrzeżony.

(Źródło: Chicago Booth School of Business)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie