Wyszukiwanie w sieci do poprawy

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

W przeprowadzonym w 2012 r. badaniach w ramach Pew Internet & American Life Project amerykańscy nauczyciele, wyrazili zaniepokojenie niedostatecznymi ich zdaniem kompetencjami młodzieży w zakresie wyszukiwania i oceny wiarygodności informacji w sieci. Czy również polscy nauczyciele powinni się tym problemem zainteresować?photo: sxc.hu

Wyszukiwanie informacji w sieci jest łatwe i przyjemne. Wpisujemy frazę w wyszukiwarce Google (albo nawet bezpośrednio w przeglądarce zamiast adresu strony, jak w Chrome czy Safari) i w mgnieniu oka mamy wyniki. Od razu na pierwszej stronie. Nic tylko brać. Niestety w taki sposób postępuje właśnie większość internetowych „poszukiwaczy“, nie zadając sobie pytań o wartość znalezionej informacji. 

Właśnie tak oceniają kompetencje swoich uczniów amerykańscy nauczyciele. 76% zdecydowanie zgadza się ze twierdzeniem, że uczniowie mają „nierealistyczne oczekiwania“ odnośnie tego, co mogą wyszukać w sieci; 83% twierdzi, że ilość informacji w sieci przytłacza uczniów. Co więcej łatwo zdobyte w wyszukiwarce Google informacje demotywują ich do poszukiwania innych źródeł i weryfikacji danych (71%).

We wspomnianym badaniu 77% przepytanych nauczycieli przyznało, że internet i dostępne narzędzia do wyszukiwania informacji mają generalnie pozytywny wpływ na rezultaty badawcze uczniów, chociaż jeszcze więcej (87%) zastrzegło, że te same narzędzia mogą mieć również i negatywny wpływ na nich – rozpraszać uwagę i koncentrację.

64% respondentów przyznało, że technologie cyfrowe częściej rozpraszają uczniów niż pomagają im w edukacji. Mogą mieć negatywny wpływ na ich naukę, a co więcej przyczyniają się zdaniem nauczycieli również do zacierania granic pomiędzy tym co wiarygodne a co niewiarygodne.

Praktycznie wszyscy uczestnicy sondażu (99%) uznali, że internet otwiera dostęp do niezliczonych zasobów informacji i źródeł. 65% nauczycieli stwierdziło, że sieć pomogła uczniom stać się samodzielnymi poszukiwaczami informacji.

Co zrobić z takimi wynikami? Warto przypomnieć, że w badaniach PISA polska młodzież w kompetencji wyszukiwania wypadła blado. Poniżej średniej dla krajów OECD odnotowaliśmy wyniki w takich kategoriach jak umiejętność rozumienia treści cyfrowych (464 punkty, przy średniej dla OECD na poziomie 499 punktów!) oraz umiejętność wyszukiwania (relewantnej) informacji w sieci: 42 punkty wobec średniej dla OECD na poziomie 46,3 – tu gorsi od naszych uczniów są tylko młodzi Węgrzy (zobacz: Kl@pa, czyli polscy uczniowie bezradni online). Czy nie czas poważnie zastanowić się nad skutecznym kształceniem umiejętności uczniów wyszukiwania informacji w różnych źródłach?

W amerykańskim badaniu 47% respondentów zdecydowanie poparło pomysł uczenia cyfrowych kompetencji w szkole w formie osobnych zajęć, a kolejne 44% przyznało, że to mogłoby być jakieś rozwiązanie.

Wydaje mi się, że i w Polsce powinniśmy przemyśleć wyniki PISA i zastanowić się, w jaki sposób nasz system kształcenia mógłby wyposażać uczniów w lepsze kompetencje cyfrowe. Od publikacji wyników PISA 2009 minęło już półtora roku, ale od tamtego czasu nie słyszałem, aby w Polsce podjęto jakiś wysiłek na większą skalę, aby te wyniki poprawić. Czy naprawdę wierzymy, że wystarczą zajęcia z informatyki?

Warto na koniec wspomnieć, że problem dostrzega też Wujek Google. Dlatego uruchomił stronę poświęconą kształceniu kompetencji wyszukiwania – Search Education. Może należy takie zajęcia zacząć regularnie prowadzić z uczniami?

(Źródło: Pew Internet Survey 2012, opr. własne)

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Robert Raczyński
    Jak to najczęściej w szkolnej praktyce bywa, regułą jest, że nie ma reguły. Jakość podręczników, spo...
  • Written by Kinga
    ..."Pedagog z wykształcenia i powołania"... dokładnie tak !!!! Pani Małgosiu, wspaniały i mądry arty...
  • Written by Robert Raczyński
    Czytając lead miałem nadzieję na ciekawą refleksję nad wyciągniętym w nim wnioskiem, a otrzymałem ko...
  • Written by Yuyy
    Co za czasy. Ja też okaleczalam się i nie była to wina moich rodziców tylko rówieśników w szkole. Dz...
  • Written by Robert Raczyński
    Od bardzo dawna nie czytałem materiału promocyjnego o tak dużym ładunku społecznej użyteczności. Bra...
  • Written by Ppp
    Podane przykłady brzmią bardzo sztucznie (warto przeczytać sobie tekst na głos!), ale sama zasada sł...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie