Jak wspierać rozwój kompetencji cyfrowych młodzieży?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Tylko 3% rodziców udziela dzieciom porad w zakresie korzystania z komputera i internetu. Dorośli przyznają, że w tym obszarze są mniej biegli niż młodzież. Tymczasem młodzi wysoko oceniają swoje kompetencje, ale jednocześnie nie wykorzystują w pełni możliwości cyfrowych w edukacji i rozwoju osobistym – wynika z badania „Kompetencje cyfrowe młodzieży w Polsce” przeprowadzonego przez TNS Polska dla Fundacji Orange i Orange Polska. Kto i jak może wspierać młodzież w doskonaleniu cyfrowych umiejętności – to temat I Forum Cyfrowych Inspiracji, które odbyło się 13 września w Warszawie.fot. Fotolia.com

Forum Cyfrowych Inspiracji to inicjatywa Fundacji Orange, która zaprosiła ekspertów, przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji kultury i placówek edukacyjnych, aby pogłębić debatę na temat e-kompetencji młodych i przedstawić dobre praktyki, które sprawiają, że cyfrowe narzędzia stają się sojusznikiem w ich edukacji i rozwoju osobistym. Konferencję otworzył Pan Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji, który objął Forum honorowym patronatem.

„Chociaż młodzi ludzie nie pamiętają świata bez internetu i traktują go jako swoją naturalną przestrzeń, to warto aby spotkali na swej drodze przewodników, którzy wskażą im, jak stosować nowe technologie w edukacji, kulturze, w rozwijaniu pasji. Forum Cyfrowych Inspiracji to platforma wymiany myśli i źródło praktycznej wiedzy na temat wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy z dziećmi i młodzieżą. To właśnie w sile oddolnej, nieformalnej edukacji cyfrowej widzimy szanse wzmocnienia kompetencji cyfrowych młodych” – podkreśla Jadwiga Czartoryska, prezes Fundacji Orange.

W badaniu 71% osób w wieku 14-18 lat przyznało, że trudno wyobrazić im sobie życie bez Internetu. 60% młodych traktuje Internet jako główne źródło informacji przy nauce i odrabianiu prac domowych, do czego - według 52% nastolatków - zachęcają ich nauczyciele. Tymczasem 21 % młodych w ogóle nie weryfikuje informacji zdobytych w internecie, a jedynie 2% badanych stosuje np. zaawansowane opcje wyszukiwarek. Wsparcie rzadko przychodzi ze strony rodziców - tylko 3% dorosłych udziela dzieciom porad na temat korzystania z komputera i internetu, a 52% rodziców przyznaje, że w żaden sposób nie sprawdza, co nastolatkowie robią w sieci.

Połowa badanych w wieku 14-18 lat docenia za to lekcje informatyki i na co dzień wykorzystuje zdobytą na nich wiedzę. Swoje kompetencje w zakresie korzystania z internetu i obsługi komputera młodzi oceniają wysoko (80%). Jednak niewielu młodych internautów stosuje bardziej kreatywne formy obcowania z nowymi technologiami, takie jak edytowanie zdjęć (25%), filmów (10%), muzyki (9%) . Najczęściej deklarują, że nie wiedzą jak dotrzeć do ciekawszych narzędzi cyfrowych, jak wybrać najbardziej użyteczne i jak je obsługiwać. Wolą uczyć się przez doświadczenie i w kontakcie z innymi osobami.

fot. Edunews.pl

Możliwości praktycznego wykorzystania cyfrowych narzędzi przez młodych w projektach edukacyjnych czy kulturalnych to inwestycja w przyszłość. Szacuje się, że do 2015 r.90% miejsc pracy będzie wymagało przynajmniej podstawowego poziomu umiejętności cyfrowych, a ponad 60% uczniów dziś rozpoczynających edukację będzie pracowało w zawodach jeszcze nie istniejących (wg Digital Agenda for Europe Scoreboard 2012).

„Warto pamiętać, że umiejętności cyfrowe to nie tylko łatwość nawiązywania znajomości, bycie w sieciach społecznościowych, gry, muzyka, pomoc w odrabianiu lekcji. To także szansa na dobrą przyszłość, na ciekawą pracę, na realizację aspiracji życiowych. Umiejętności cyfrowe to umiejętności dla przyszłości” – mówi Włodzimierz Marciński, Lider Cyfryzacji w Polsce, inicjator Szerokiego Porozumienia na rzecz Umiejętności Cyfrowych Polaków.

Przy odpowiednim wsparciu ze strony szkoły, biblioteki czy organizacji społecznej, razem z rówieśnikami i poprzez zajęcia praktyczne młodzi ludzie mogą skutecznie rozwijać swoje kompetencje cyfrowe. „Nie wystarczy mieć dostęp do Internetu, żeby w pełni korzystać z jego możliwości. Sieć to jedynie narzędzie. Dziś potrzebny jest nie tylko pomysł na treści, ale także edukacja społeczeństwa o możliwościach, jakie dają nowe technologie. Gdy liczba dostępnych źródeł wiedzy zdaje się być nieskończona, to nie nabywanie, ale zdolność porządkowania i weryfikowania informacji powinny być priorytetem w edukacji” – dodaje Maciej Witucki, prezes Orange Polska.

Liczne projekty organizacji pozarządowych pokazują, że warto inspirować młodych w ten sposób, aby, otoczeni technologiami, potrafili wykorzystywać je nie tylko do zabawy i komunikacji, ale też do edukacji, udziału w kulturze i w życiu społeczności lokalnych. Uczestnicząc na przykład w programach Fundacji Orange, młodzi budują wirtualne mapy miast, przygotowują audiodeskrypcję filmów dla niewidomych, tworzą filmy metodą poklatkową, kręcą teledyski do tradycyjnych piosenek ludowych i tworzą ich remiksy, budują roboty, organizują medialaby i animują komiksy edukacyjne.

W Forum Cyfrowych Inspiracji wzięli udział także prof. Anna Izabela Brzezińska – psycholog, Alicja Pacewicz – współzałożycielka Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr. Grzegorz Stunża – edukator medialny, Edwin Bendyk – dziennikarz i publicysta, Bartosz Węglarczyk – dziennikarz, Radosław Kotarski, twórca Polimaty.pl oraz 200 uczestników z całej Polski. Patronat honorowy nad Forum przyznało Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Partnerem technologicznym było Laboratorium EE, a medialnym miesięcznik BRIEF.

W czasie Forum Fundacja Orange ogłosiła także otwarcie 5. edycji programu Akademia Orange. O wsparcie w wysokości do 30 tys. zł na realizację projektów edukacji kulturalnej dla dzieci i młodzieży mogą starać się organizacje pozarządowe, instytucje kultury, biblioteki. Wnioski nadsyłać można do 13 października. Szczegóły na stronie www.akademiaorange.pl/wniosek.

Fundacja Orange działa na rzecz nowoczesnej edukacji dzieci i młodzieży. Poprzez twórcze inicjatywy zachęca młodych do zdobywania wiedzy, udziału w kulturze, budowania społeczności przy wykorzystaniu Internetu i nowych technologii. W ten sposób zyskują liczne kompetencje, w tym umiejętności cyfrowe. Fundacja Orange została powołana w 2005 roku z inicjatywy Telekomunikacji Polskiej i PTK Centertel (spółki należące do Orange Polska) do realizacji celów społecznie użytecznych. Jest członkiem Szerokiego Porozumienia na Rzecz Umiejętności Cyfrowych. W inicjatywy Fundacji włączają się wolontariusze Orange Polska.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kasia napisał/a komentarz do Rady nietrafione i rady pożyteczne
Dyrektora, a zwłaszcza dyrektorkę, cechuje żądza władzy. Arogancja ze strony dyrektorki w moim liceu...
Jacek Ścibor napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Moim zdaniem i Maciej Sysło i Robert Raczyński mają rację - obie wypowiedzi trafiają w sedno problem...
Gość napisał/a komentarz do Na zastępstwach
W punkt.
Ppp napisał/a komentarz do Czas na szkołę doceniania
Pytanie podstawowe: PO CO oceniać? Większość ocen, z jakimi się w życiu spotkałem, nie miało żadnego...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W żaden sposób nie negowałem potrzeby, czy wręcz obowiązku kształcenia nauczycieli. Niestety, kontyn...
Generalnie i co do zasady ok. 30% ocen jest PRZYPADKOWYCH - częściowo Pani opisała, dlaczego. Jeśli ...
Maciej Sysło napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
W odpowiedzi na sarkastyczny ton wypowiedzi Pana Roberta mam jednak propozycję. Jednym z obowiązków ...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Brak chętnych do nauczania w szkołach
Jeśli pominąć ideologiczne ozdobniki, problem z brakiem nauczycieli wynika z faktu, że wiedza przest...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie