Osiem zasad istotnych w pracy nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co powinni w swojej pracy zwracać uwagę nauczyciele? Jak mogą badać to, czy uczą efektywnie, czy rzeczywiście uczniowie korzystają z ich pomocy. Czy w ogóle muszą zajmować się ewaluacją swojej pracy? Tak, powinni, a co więcej, powinni starać się spojrzeć na swoje nauczanie oczami swoich uczniów.fot. Fotolia.com

John Hattie jest profesorem Uniwersytetu Melbourne w Australii, na którym pełni funkcje dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych Melbourne. Jest też twórcą koncepcji Visible Learning (Widocznego Uczenia się), od nazwy projektu badawczego, w którym wraz ze swoim zespołem przez 15 lat analizował badania naukowe z zakresu edukacji, jakie pojawiały się w różnych krajach świata (ponad 800 metaanaliz i 50 tysięcy mniejszych badań). Interesowały go różne strategie i działania podejmowane w nauczaniu, zwykle w dążeniu do poprawy wyników. Wyniki analizy ułożył na jednej skali, aby w ten sposób zbadać, co tak naprawdę ma wpływ na osiągnięcia uczniów.

Z badań Hattiego wynika, że ta idealna sytuacja - widoczne uczenie się - występuje wówczas, gdy nauczyciele widzą proces nauczania oczami swoich uczniów i pomagają uczniom stawać się nauczycielami samych siebie, czyli lepiej, skuteczniej uczyć się.

Wśród czynników, które mogą mieć największy wpływ na osiągnięcia ucznia w nauce, znalazły się:

  • samoocena,
  • ewaluacja formatywna ucznia,
  • odpowiednie komunikowanie się nauczyciela z uczniem (ang. teacher clarity),
  • wzajemne nauczanie, dialog (ang. reciprocal teaching),
  • informacja zwrotna (ang. feedback),
  • relacje nauczyciela z uczniem,
  • strategie metakognitywne („myślenie o czyimś myśleniu“),
  • samowerbalizacja (zadawanie sobie pytań),
  • rozwój zawodowy nauczyciela oraz
  • nauczanie problemowe (ang. problem-solving teaching).[1]

Ponieważ prof. Hattie sukcesywnie uzupełnia listę czynników wpływających na uczenie się, jaj aktualna wersja (2009) wygląda już nieco inaczej i można ją znaleźć na stronie: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/.

Zapraszamy na film z polskimi napisami, w którym John Hattie zwraca uwagę na 8 fundamentalnych zasad w pracy nauczyciela:

Więcej na temat widocznego uczenia się można dowiedzieć się na stronie internetowej visible-learning.org.

[1] Hattie, John (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. NY: Routledge. p. 392. ISBN 978-0-415-47618-8.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie