Neurodydaktyka jako nowy sposób myślenia o szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy mamy mózg, ale najczęściej myśląc, nie myślimy o nim. Jesteśmy wśród organizmów zwierzęcych takimi szczęściarzami, noszącymi taki wspaniały narząd – uważa dr Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego. Zapraszamy do wysłuchania ciekawego wykładu na temat mózgu i jego użycia w szkole.fot. Fotolia.com

Jak radzić sobie z nadmiarem informacji? Czemu nie mogę popatrzeć w książkę raz i już się nauczyć? Dlaczego zapominamy? Przed sesją pamięć absolutna by nam się pewnie przydała. Ale po jakimś przykrym wydarzeniu, już raczej nie. Zatem mamy w głowie taki mechanizm, który możemy używać i do zapamiętywania i do zapominania.

Mamy do dyspozycji praktycznie nieograniczoną pamięć, ale jej w pełni nie wykorzystujemy. Być może jest to świadoma decyzja. Mamy dziś do czynienia z potężnym nadmiarem informacji, z którym nasze umysły nie są w stanie sobie poradzić. Zwala się na nas „całe Mount Everest informacji o innych ludziach”, które nie są nam w większości zupełnie potrzebne. Na pewno przydatna dla nas jest umiejętność selektywnego zapamiętywania, a przydałaby się bardzo umiejętność zapominania informacji. Tego właśnie byłoby najsensowniej uczyć, tymczasem w szkole uczymy jedynie przyjmowania informacji. Czy w jakiś sposób może nam tu pomóc neurodydaktyka?

Zapraszamy wysłuchania ciekawego wykładu:

Wykład pt. „Neurodydaktyka – wybrane aspekty praktyczne” wygłoszony został przez dr Marka Kaczmarzyka w czasie Letniej Akademii Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (29 czerwca - 4 sierpnia 2014, Ruciane Nida).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Na temat dobrych neurobiologii i neurodydaktyki przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Danuta Sterna napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Właśnie o tym piszę, nie możemy się odwrócić od technologii, ale potrzeba bardzo dużego rozsądku i r...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Nauczanie z technologią w tle
Dużo problemów wynika z tego, że szkoły często kupują bez długofalowego planu, byle co - to, co im w...
Gość napisał/a komentarz do Uczenie się metodą uczniowskiego eksperymentu
bardzo fachowo i przystępnie wyłożony temat, brawo!
Ppp napisał/a komentarz do Pomysł na lekcję wychowawczą
Pomysł ciekawy, ale proponuję teraz obliczyć PRAWDOPODOBIEŃSTWO trwałego wcielenia w życiu tego, co ...
Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie