Neurodydaktyka jako nowy sposób myślenia o szkole

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wszyscy mamy mózg, ale najczęściej myśląc, nie myślimy o nim. Jesteśmy wśród organizmów zwierzęcych takimi szczęściarzami, noszącymi taki wspaniały narząd – uważa dr Marek Kaczmarzyk z Uniwersytetu Śląskiego. Zapraszamy do wysłuchania ciekawego wykładu na temat mózgu i jego użycia w szkole.fot. Fotolia.com

Jak radzić sobie z nadmiarem informacji? Czemu nie mogę popatrzeć w książkę raz i już się nauczyć? Dlaczego zapominamy? Przed sesją pamięć absolutna by nam się pewnie przydała. Ale po jakimś przykrym wydarzeniu, już raczej nie. Zatem mamy w głowie taki mechanizm, który możemy używać i do zapamiętywania i do zapominania.

Mamy do dyspozycji praktycznie nieograniczoną pamięć, ale jej w pełni nie wykorzystujemy. Być może jest to świadoma decyzja. Mamy dziś do czynienia z potężnym nadmiarem informacji, z którym nasze umysły nie są w stanie sobie poradzić. Zwala się na nas „całe Mount Everest informacji o innych ludziach”, które nie są nam w większości zupełnie potrzebne. Na pewno przydatna dla nas jest umiejętność selektywnego zapamiętywania, a przydałaby się bardzo umiejętność zapominania informacji. Tego właśnie byłoby najsensowniej uczyć, tymczasem w szkole uczymy jedynie przyjmowania informacji. Czy w jakiś sposób może nam tu pomóc neurodydaktyka?

Zapraszamy wysłuchania ciekawego wykładu:

Wykład pt. „Neurodydaktyka – wybrane aspekty praktyczne” wygłoszony został przez dr Marka Kaczmarzyka w czasie Letniej Akademii Szkolnego Organizatora Rozwoju Edukacji (29 czerwca - 4 sierpnia 2014, Ruciane Nida).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

***

Na temat dobrych neurobiologii i neurodydaktyki przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Irena
    To wszytko nieprawda . Skąd te wnioski?
  • Written by Agnieszka Chomicka Bosy
    Świetny, prawdziwy tekst. Dziękuję!
  • Written by Edward Łagowski
    Bardzo dziękuję za ten artykuł i zawarte w nim pomysły. Na pewno niektóre z nich zastosuję.
  • Written by Robert Raczyński
    Zainteresowanych tym wątkiem pozamerytorycznym zapraszam na swój blog, gdzie jak się zdaje, Pan Pawe...
  • Written by Paweł
    Dziwię się, że Redakcja portalu edukacyjnego akceptuje używanie przez Autora języka pogardliwego wob...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie