Osiem zasad istotnych w pracy nauczyciela

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Na co powinni w swojej pracy zwracać uwagę nauczyciele? Jak mogą badać to, czy uczą efektywnie, czy rzeczywiście uczniowie korzystają z ich pomocy. Czy w ogóle muszą zajmować się ewaluacją swojej pracy? Tak, powinni, a co więcej, powinni starać się spojrzeć na swoje nauczanie oczami swoich uczniów.fot. Fotolia.com

John Hattie jest profesorem Uniwersytetu Melbourne w Australii, na którym pełni funkcje dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych Melbourne. Jest też twórcą koncepcji Visible Learning (Widocznego Uczenia się), od nazwy projektu badawczego, w którym wraz ze swoim zespołem przez 15 lat analizował badania naukowe z zakresu edukacji, jakie pojawiały się w różnych krajach świata (ponad 800 metaanaliz i 50 tysięcy mniejszych badań). Interesowały go różne strategie i działania podejmowane w nauczaniu, zwykle w dążeniu do poprawy wyników. Wyniki analizy ułożył na jednej skali, aby w ten sposób zbadać, co tak naprawdę ma wpływ na osiągnięcia uczniów.

Z badań Hattiego wynika, że ta idealna sytuacja - widoczne uczenie się - występuje wówczas, gdy nauczyciele widzą proces nauczania oczami swoich uczniów i pomagają uczniom stawać się nauczycielami samych siebie, czyli lepiej, skuteczniej uczyć się.

Wśród czynników, które mogą mieć największy wpływ na osiągnięcia ucznia w nauce, znalazły się:

  • samoocena,
  • ewaluacja formatywna ucznia,
  • odpowiednie komunikowanie się nauczyciela z uczniem (ang. teacher clarity),
  • wzajemne nauczanie, dialog (ang. reciprocal teaching),
  • informacja zwrotna (ang. feedback),
  • relacje nauczyciela z uczniem,
  • strategie metakognitywne („myślenie o czyimś myśleniu“),
  • samowerbalizacja (zadawanie sobie pytań),
  • rozwój zawodowy nauczyciela oraz
  • nauczanie problemowe (ang. problem-solving teaching).[1]

Ponieważ prof. Hattie sukcesywnie uzupełnia listę czynników wpływających na uczenie się, jaj aktualna wersja (2009) wygląda już nieco inaczej i można ją znaleźć na stronie: http://visible-learning.org/hattie-ranking-influences-effect-sizes-learning-achievement/.

Zapraszamy na film z polskimi napisami, w którym John Hattie zwraca uwagę na 8 fundamentalnych zasad w pracy nauczyciela:

Więcej na temat widocznego uczenia się można dowiedzieć się na stronie internetowej visible-learning.org.

[1] Hattie, John (2008). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. NY: Routledge. p. 392. ISBN 978-0-415-47618-8.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie