Przy okazji IV edycji Konkursu na Biznesplany, przeprowadzono pilotażowe badania postaw przedsiębiorczych wśród studentów. Opinie respondentów potwierdzają, że miejsce Polski w czołówce krajów, w których powstaje najwięcej firm, nie jest przypadkowe. To właśnie młodzi ludzie coraz chętniej chcą stawiać pierwsze kroki na rynku pracy w swojej firmie.
Organizatorzy konkursu wraz ze Studenckim Kołem Naukowym Badań Marketingowych „Chi Kwadrat” przy Instytucie Socjologii UW przeprowadzili pilotaż badań postaw przedsiębiorczych wśród studentów (XI 2007-IV 2008). Powstał w ten sposób swoisty Index Przedsiębiorczości, w którym przebadano ponad 300 studentów IV i V roku różnych kierunków z całej Polski. Respondenci byli pytani o plany zawodowe, o to, czy chcą prowadzić własną firmę, czy są przygotowani do prowadzenia własnej działalności gospodarczej.
Z badań wynika, że ponad 60% studentów chce założyć własną działalność gospodarczą. 16% rozważa założenie firmy w dłuższym czasie od zakończenia studiów, co trzeci badany chce założyć firmę już podczas trwania studiów, prawie połowa chce to uczynić zaraz po uzyskaniu dyplomu lub w krótkim czasie po ukończeniu studiów. Około jednej czwartej respondentów chciałaby pracować w korporacji, ale zaledwie 2,5%w administracji państwowej
Połowa studentów uważa, że po ukończeniu wybranych studiów będzie gotowa do prowadzenia własnej firmy, natomiast co trzecia osoba uważa, że nie będzie wystarczająco przygotowana do biznesu.
Dlaczego młodzi chcą zakładać własną firmę? Prawie połowa (46,8%) studentów ceni sobie samodzielność i niezależność. Co piąty chce po prostu sprawdzić swoje możliwości, zaś 18,3% liczy na samorealizację i zaspokojenie własnych ambicji. Na dalszych miejscach znalazły się takie czynniki jak perspektywa wysokich zarobków (10,1%), czy pewność zatrudnienia (4%).
Identyfikując bariery i przeszkody w przedsiębiorczości, respondenci wskazywali na nadmierną biurokrację (37,5%), stawki podatkowe (20%), brak łatwo dostępnych kredytów dla nowotworzonych firm (15,5%). Prawie połowa badanych obawia się konkurencji.
Czy państwo pomaga przedsiębiorczemu studentowi? 46% badanych ocenia wpływ państwa na przedsiębiorczość jako negatywny, 40,3% jako neutralny. Co dziesiąty nie potrafi go ocenić, zaledwie 3,2% uznaje go za pozytywny. Prawie połowa pytanych (48,2%) wyraża nadzieję, że państwo zbytnio nie będzie ingerowało w przedsiębiorczość. Natomiast 37,9% chciałoby by państwo pomagało w prowadzeniu biznesu.
Warto zauważyć, że zdecydowana większość studentów chce, aby w programach nauczania na ich uczelni znalazł się przedmiot przygotowujący do założenia i prowadzenia własnej firmy.
Wyniki badania mogą być zaskoczeniem. Jeszcze kilka lat temu młodzież akademicka raczej niechętnie deklarowała wolę założenia własnej firmy, częściej myśląc o pracy na etacie lub deklarując i wyjeżdżając do krajów Europy Zachodniej w poszukiwaniu pracy najemnej. Jeszcze w zeszłym roku wymarzonym pracodawcą w opinii studentów był Narodowy Bank Polski, czyli instytucja państwowa. Być może do zmiany poglądów przyczyniła się wielka mobilizacja młodych ludzi podczas ostatnich wyborów parlamentarnych w Polsce, ale na pewno również wielką rolę w tej zmianie postaw odegrały i odgrywają działania organizacji pozarządowych, które promują i rozwijają postawy przedsiębiorcze zarówno wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych, jak na uczelniach wyższych. Wyniki badań wskazują, że takie inicjatywy jak Polska Przedsiębiorcza mają sens i powinny być podejmowane na jeszcze szerszą skalę.