Przedsiębiorczość młodzieży

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młodzież coraz częściej zaczyna myśleć o własnej działalności. Jak wynika raportu, "Przyszły potencjał - perspektywy GEM dotyczace przedsiębiorczości wśród młodzieży w 2015" (Future Potential – a GEM perspective on youth entrepreneurship 2015) wydanego przez Global Entrepreneurship Monitor (GEM), młodzież wykazuje znacznie wyższy poziom przedsiębiorczości, niż dorośli.

W raporcie przeanalizowano dane zebrane od 2012 do 2014 roku, które pokazują co napędza młodych przedsiębiorców i co wpływa na ich sukces - lub też niepowodzenie - w pięciu regionach świata: w Afryce Subsaharyjskiej; na Bliskim Wschodzie i Afryce Północnej; w Azji Poludniowej i Wschodniej; w Ameryce Łacińskiej i na Karaibach; oraz w krajach kultury europejskiej. Jak się okazuje, w pięciu regionach świata, młodzież jest statystycznie 1,6–krotnie bardziej skłonna otwierać własne firmy niż osoby dorosłe. 

Mike Herrington, dyrektor wykonawczy GEM, tłumaczy z jakich powodów raport skupia się na młodzieży: "Bezrobocie, które w głównej mierze dotyczy młodzieży, jest jednym z najważniejszych światowych problemów. Sytuacja młodzieży na rynku pracy pogorszyła się z powodu kryzysu finansowego i globalnego spowolnienia gospodarczego. Wspieranie przedsiębiorczości wśród młodzieży jest zatem bardzo istotne, w celu zintegrowania młodych z rynkiem pracy i odpowiedniego wykorzystania ich potencjału, a tym samym zapewnienia wzrostu gospodarczego.”

Według Thomasa Schotta, głównego autora raportu i profesora Wydziału Przedsiębiorczości i Zarządzania z Uniwersytetu Południowej Danii, młodzież we wszystkich regionach świata jest zazwyczaj bardziej aktywna w rozpoczęciu nowego biznesu niż dorośli, aczkolwiek badania wykazały, że niewiele firm zakładanych przez młodzieży jest źródłem tworzenia nowych miejsc pracy (73% firm założonych i prowadzonych przez osoby do 24 roku to firmy jednoosobowe). Dodatkowo, działalności gospodarcze zakładane przez młodzież mają mniejsze szanse na przetrwanie w przeciągu pierwszych trzech i pół roku od założenia, niż firmy, które zostały założone przez osoby po 34 roku życia. Te ostatnie mają 1,7-krotnie większy wskaźnik przetrwania na starcie.

Młodzi mężczyźni są 1,3 –krotnie bardziej skłonni do otwierania własnego biznesu niż młode kobiety i mają 1,6-krotnie większe szanse na to, że ich firma przetrwa na rynku. Firmy zakładane przez młodych mężczyzn tworzą statystycznie dwa razy więcej miejsc pracy dla przynajmniej pięciu osób, w porównaniu do firm zakładanych przez kobiety.

Kobiety są bardziej skłonne do zakładania biznesu w domu (57% w porównaniu do 45% wśród mężczyzn) i mniej skłonne do korzystania z Internetu w celu sprzedaży produktów i usług (35% w porównaniu do 48% wśród mężczyzn).

"Musimy znaleźć sposoby, aby wykorzystać motywacje młodych ludzi, którzy chcą rozpocząć działalność, a którym może brak pewnych umiejętności i kontaktów, aby to zrobić skutecznie." – zauważa Thomas Schott.

Istnieje silny związek między odpowiednim wykształceniem i „duchem” przedsiębiorczości. Coraz więcej młodych ludzi we wszystkich regionach posiada coraz to lepsze wykształcenie, a specjalne zajęcia w tym kierunku są dwukrotnie częstsze niż w przypadku pokolenia ich rodziców.

Raport podkreśla, że mimo wszystko pozostaje jeszcze wiele do zrobienia, aby stworzyć sprzyjające warunki dla młodych przedsiębiorców na całym świecie, w szczególności w zakresie dostępu do finansowania i infrastruktury IT.

Global Entrepreneurship Monitor (GEM) od 16 lat zajmuje się studiowaniem przedsiębiorczości na całym świecie. GEM powstał w 1999 roku jako wspólny projekt między Babson College (USA) oraz London Business School (Wielka Brytania) i jest obecnie najbogatszym źródłem informacji na temat przedsiębiorczości w świecie, publikując szereg rocznych raportów o charakterze globalnym, krajowym oraz dotyczących specyficznej tematyki.

Źródło: NoirSurBlanc

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
O informacji zwrotnej można długo... Przedstawione tu wskazówki są cenne. Niestety, problem w tym, ż...
Andrzej napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Bardzo proszę o przykład idealnie napisanej informacji zwrotnej.
Ppp napisał/a komentarz do Informacja zwrotna dla przyszłości
Jeśli jestem w czymś dobry - wiem o tym, dodatkowy komentarz nie jest potrzebny.Jeśli jestem w czymś...
Piotr napisał/a komentarz do Déjà vu
Codziennie z ulgą odkrywam, że jestem emerytowanym nauczycielem

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie