Uczniowie nie dbają o bezpieczeństwo w sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młodzież w wieku szkolnym nie przywiązuje wystarczającej wagi do bezpieczeństwa w sieci, a rodzice nie zdają sobie sprawy z zagrożeń wynikających z niewiedzy swoich dzieci – wynika z badania firmy Librus. Połowa badanych uczniów i jedna trzecia rodziców podaje swoje dane osobowe w serwisach internetowych, najczęściej w społecznościowych i e-sklepach.

W Internecie obecna jest praktycznie cały czas połowa uczniów oraz co piąty rodzic. Deklaratywnie z wiedzą o zagrożeniach nie jest chyba źle: 68% uczniów i 61% rodziców uważa, że potrafi dbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Około 80% badanych spotkało się z informacjami na temat zagrożenia związanego z publikowaniem w internecie zdjęć czy podawaniem tam danych osobowych, taka sama grupa słyszała o kradzieży danych osobowych także z zabezpieczonych systemów, a ponad 70% – o wykorzystaniu powierzonych danych przez nieupoważnione osoby.

„Młodzież i rodzice znają zagadnienie bezpieczeństwa danych osobowych, jednak bardzo często mają kłopot z tym, jak właściwie o nie dbać. Nierzadko akceptują regulaminy bez ich czytania. Nie zdają sobie sprawy z tego, że być może ich dane będą gdzieś dalej powierzane, a wizerunek zostanie w jakiś sposób wykorzystany. Nasz raport „Bezpieczeństwo w sieci” ma zwrócić uwagę na ten problem, zwłaszcza teraz – w okresie wakacji, gdy używamy obcych sieci Wi-Fi lub wrzucamy do sieci materiały z wakacji – mówi Tomasz Babicz z Librusa.

Zarówno dzieci, jak i rodzice wiedzę na temat bezpieczeństwa danych czerpią głównie z mediów. 59% uczniów o zagrożeniach związanych z udostępnianiem danych słyszało na lekcjach w szkole. Rzadziej temat ten pojawia się w rozmowach z rodzicami. Według uczniów jest on poruszany jedynie w co trzecim domu. Pole do poprawy jest dość duże.

Badanie „Bezpieczeństwo w sieci” zostało przeprowadzone w czerwcu 2017 r. wśród ponad 12 tysięcy uczniów i prawie 11 tysięcy rodziców. Ankietowani odpowiedzieli na szereg pytań związanych ze sposobem korzystania z Internetu i świadomością zagrożeń wynikających z udostępniania danych osobowych.

 

Źródło: Librus

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie