Uczniowie nie dbają o bezpieczeństwo w sieci

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młodzież w wieku szkolnym nie przywiązuje wystarczającej wagi do bezpieczeństwa w sieci, a rodzice nie zdają sobie sprawy z zagrożeń wynikających z niewiedzy swoich dzieci – wynika z badania firmy Librus. Połowa badanych uczniów i jedna trzecia rodziców podaje swoje dane osobowe w serwisach internetowych, najczęściej w społecznościowych i e-sklepach.

W Internecie obecna jest praktycznie cały czas połowa uczniów oraz co piąty rodzic. Deklaratywnie z wiedzą o zagrożeniach nie jest chyba źle: 68% uczniów i 61% rodziców uważa, że potrafi dbać o bezpieczeństwo swoich danych osobowych. Około 80% badanych spotkało się z informacjami na temat zagrożenia związanego z publikowaniem w internecie zdjęć czy podawaniem tam danych osobowych, taka sama grupa słyszała o kradzieży danych osobowych także z zabezpieczonych systemów, a ponad 70% – o wykorzystaniu powierzonych danych przez nieupoważnione osoby.

„Młodzież i rodzice znają zagadnienie bezpieczeństwa danych osobowych, jednak bardzo często mają kłopot z tym, jak właściwie o nie dbać. Nierzadko akceptują regulaminy bez ich czytania. Nie zdają sobie sprawy z tego, że być może ich dane będą gdzieś dalej powierzane, a wizerunek zostanie w jakiś sposób wykorzystany. Nasz raport „Bezpieczeństwo w sieci” ma zwrócić uwagę na ten problem, zwłaszcza teraz – w okresie wakacji, gdy używamy obcych sieci Wi-Fi lub wrzucamy do sieci materiały z wakacji – mówi Tomasz Babicz z Librusa.

Zarówno dzieci, jak i rodzice wiedzę na temat bezpieczeństwa danych czerpią głównie z mediów. 59% uczniów o zagrożeniach związanych z udostępnianiem danych słyszało na lekcjach w szkole. Rzadziej temat ten pojawia się w rozmowach z rodzicami. Według uczniów jest on poruszany jedynie w co trzecim domu. Pole do poprawy jest dość duże.

Badanie „Bezpieczeństwo w sieci” zostało przeprowadzone w czerwcu 2017 r. wśród ponad 12 tysięcy uczniów i prawie 11 tysięcy rodziców. Ankietowani odpowiedzieli na szereg pytań związanych ze sposobem korzystania z Internetu i świadomością zagrożeń wynikających z udostępniania danych osobowych.

 

Źródło: Librus

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie