O korzystaniu z urządzeń mobilnych

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stosunkowo mało jest jeszcze badań i analiz pokazujących, w jaki sposób młodzi ludzie korzystają z urządzeń mobilnych. Bo, że korzystają, to widać. Ale jak – tego już nie wiemy. W ubiegłym roku agencja Spicy Mobile przeprowadziła wśród użytkowników w wieku 15-24 lat badanie intensywności oraz okoliczności korzystania z urządzeń mobilnych oraz poszczególnych aplikacji i domen. Zaprezentowano kilka ciekawych danych.

Według autorów badania tzw. generacja Z (dzisiejsi nastolatkowie i dwudziestolatkowie) to pokolenie nastawione na komunikację tekstową, treści wideo i życie w wirtualnych społecznościach. Agencja sprawdziła, jak z urządzeń mobilnych korzystają przedstawiciele pokolenia Z, a jak osoby starsze.

Zapewne nie będziemy zdziwieni - najpopularniejszą aplikacją w każdej badanej grupie wiekowej jest YouTube. Korzysta z niej 81% użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android w wieku 15–24 lat. Wśród starszych osób (45 lat i więcej) zasięg tej aplikacji jest blisko o połowę niższy (44%).

Młodzi ludzie aktywnie korzystają z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych. Tu liderem okazuje się aktualnie aplikacja Messanger (która stosunkowo niedawno usamodzielniła się jako osobny produkt korporacji Facebook) – korzysta z niej 75% respondentów w wieku 15–24 lat używających smartfonów i tabletów z systemem Android. Wśród starszych badanych (45 lat i więcej) odsetek ten jest dużo niższy i wynosi 28%.

Interesujące jest, że pokolenie Z dużo częściej korzysta z Messangera jako aplikacji służącej do komunikowania się niż z samego Facebooka (też służącego do komunikowania się przecież) – różnica jest dość znaczna i wynosi 11 punktów procentowych. Czy to rezultat tego, że na Facebooku obecni są rodzice?

Spójrzmy na kolejne popularne aplikacje: Instagram i Snapchat. Tu widać jeszcze większe różnice pomiędzy obiema badanymi grupami. Dla generacji Z obie aplikacje zaliczają się do dość popularnych. Korzysta z nich blisko co trzecia osoba w wieku 15–24 lata (odpowiednio 32% i 29%). Ale wśród osób w wieku 45+ lat cieszą się one niewielkim zainteresowaniem – dla Snapchata to jedynie 5%.

Powszechne korzystanie z aplikacji społecznościowych i komunikacyjnych wśród młodych osób nie wpływa na liczbę wysyłanych przez tę grupę SMS-ów. Oba kanały komunikacji są równie popularne. Badania Spicy Mobile pokazują wyraźnie, że młodzi użytkownicy wysyłają o wiele więcej wiadomości SMS i MMS niż osoby starsze. Dla porównania, w listopadzie 2016 r. osoby w wieku 15–24 lata wysłały średnio 238 wiadomości SMS/MMS, a starsi użytkownicy (45 lat i więcej) – 16. Jeśli chodzi o połączenia telefoniczne, nie odnotowano aż tak głębokich różnic.

O badaniu

Opublikowane dane pochodzą z badania Mobience agencji Spicy Mobile. Dotyczy ono korzystania z aplikacji mobilnych oraz oglądalności stron poprzez urządzenia mobilne – telefony i tablety.

Jest to badanie pasywne, co oznacza, że pomiar aktywności użytkowników na telefonach komórkowych z systemem Android jest dokonywany automatycznie przez zainstalowany na urządzeniach program monitorujący (Mobience), bez konieczności wykonywania aktywnych działań ze strony osoby badanej.

Wszystkie wskaźniki dotyczą populacji osób korzystających z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Dane o populacji mobinautów, czyli internautów korzystających z Sieci przez urządzenia mobilne, są dostarczane przez instytut Millward Brown.

 

(Źródło: MarketingNews, opr. red.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Mirella napisał/a komentarz do Jak stworzyć prostą animację na zajęciach
Wspaniała, prosta aplikacja! Dziękuję pięknie!:))
Widać, że pani polonistka ma nikłe pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...
Ppp napisał/a komentarz do Wykorzystanie opinii uczniów w nauczaniu
Z jednej strony ciekawy pomysł. Z drugiej: mniej oceniania, mniej zadań domowych i mniej klasówek - ...
Jest jeszcze jeden problem, o którym wiadomo od zawsze, ale nikt nie chce się nim zajac. Otóż przydz...
Ppp napisał/a komentarz do Zapominamy! Jak zatem zapamiętać?
Opis zjawiska bardzo dobry, brakuje tylko najważniejszego elementu: zaznaczenia konieczności REFLEKS...
Ppp napisał/a komentarz do Jak skutecznie się uczyć?
W wyniku pracy nad sobą człowiek może się zmienić, ale TYLKO DO PEWNEGO STOPNIA. Jak ktoś jest w jak...
Magdalena Korzeb napisał/a komentarz do Czasownik na plakacie
Fajny pomysł przetestuje w domu
Gość napisał/a komentarz do Uczeń przeszkadza w lekcji...
Teoria swoje a praktyka swoje

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie